Kako izgleda dostava u doba koronavirusa? Evo crtice o maskama koje su putovale iz Kine do Osijeka
Neki dobri ljudi poslali su zaštitne maske iz Kine u Osijek. A onda je sve zapelo na kineskoj i hrvatskoj carini
Poznanica iz New Havena, u saveznoj američkoj državi Connecticut, kineska državljanka, znanstvenica na tamošnjem sveučilištu Yale, zamolila je svoju rodbinu u istočnoj Kini, koja živi u gradu Yixing (1,2 milijuna stanovnika), da u Osijek pošalje kirurške i zaštitne maske KN 95, zaštitne naočale i štitnike za lice.
Željela je tako pomoći u borbi protiv pandemije koja je krenula iz njene zemlje, a u međuvremenu se proširila doslovce na cijeli svijet. No, stvari uopće nisu tako jednostavne kako su se činile: da bi pošiljka iz Kine brzo stigla u Hrvatsku, nije mogao pomoći ni svjetski poznati DHL, tvrtka specijalizirana za brzu dostavu pisama i paketa.
Rok isporuke bio je između 3 i 7 dana
Pročitala je kako u Europi manjka zaštitne opreme, pa je odlučila pomoći, a njena rodbina u Kini, želeći da maske stignu što prije, pošiljku je poslala na najbrži mogući način, DHL-om. Iz broja pošiljke, čije je kretanje moguće pratiti na Internetu, vidljivo je da je u Yixingu predana u petak, 27. ožujka u 17:16 sati po lokalnom vremenu. Navedeni rok isporuke bio je između tri i sedam radnih dana.
No, pošiljka je zbog brojnih otkazanih letova i ogromnih teškoća u zračnom prometu, ali i zbog hrvatske carine, putovala izvan svih standarda brze pošte. DHL, uz FedEx i UPS, spada među tri najveće kompanije za brzu dostavu pošiljaka i godišnje preuzme i isporuči oko 1,3 milijarde pisama i pošiljaka. No, pandemija COVID-a 19 i problemi koje je izazvala, značajno su usporili dostavu, pa tako pošiljka iz istočne Kine u Osijek nije stigla nakon polumjesečnog putovanja.
Trebalo je devet dana da napusti Kinu
Čini se da je najviše problema bilo u samoj Kini, jer je DHL, kao što smo rekli, pošiljku upućenu u Osijek preuzeo 27. ožujka u 17:16 sati. Bez obzira na to što iz Kine stižu vijesti kako se stanje u toj zemlji nakon što je epidemija zauzdana postupno vraća u normalu, sudeći po tamošnjem poslovanju DHL-a, stvari baš ne stoje tako. Naime, istoga dana kada je pošiljka zaprimljena, u 21:32 sata obavljeno je carinjenje, da bi cijeli sljedeći dan, 28. ožujka (subota), provela na istom odredištu. Pošiljka je – vidi se po praćenju njenog kretanja – Kinu napustila tek 5. travnja u 21:53! Trebalo je dakle devet dana od preuzimanja pošiljke, da bi tek kasno navečer u nedjelju, zrakoplovom krenula u Njemačku.
U DHL-ovu centralu u Leipzigu, u Njemačkoj, pošiljka je dospjela 6. travnja u 12:58 da bi nakon sortiranja krenula u Frankfurt 7. travnja u 4.38. Onamo je stigla istoga dana, gdje je sortiranje započelo u 11:12 sati. Ondje je išlo sve relativno brzo, kao što se događa u normalnim situacijama: u Zagreb, pošiljka je stigla 7. travnja, u utorak. A onda počinju problemi s carinjenjem.
Stiže u Osijek nakon 15 dana putovanja
Na internetskoj stranici DHL-a na kojoj se može pratiti kretanje pošiljke, vidi se da je u srijedu, 8. travnja u 17:03 još bila u Zagrebu na carinjenju. Iz DHL-a su poručili kako bi sutradan trebala biti isporučena u Osijeku, naravno kada primatelj plati PDV od oko 200 kuna, s obzirom na to da je vrijednost maski i trošak carinjenja oko 800 kuna, a PDV se plaća na ukupni iznos.
Tako je pošiljka iz Yixing, u Kini, odakle je krenula 27. ožujka, do Osijeka u Hrvatskoj, nakon što se dodatno kiselila na carinjenju u Zagrebu, putovala 15 dana. Yixing je od Osijeka, zračnom linijom udaljen 8.360 kilometara, a internetska stranica Distance.to nudi podatak da bi kopanim putem (10.536 km) tu razdaljinu bilo moguće prijeći za 129 i pol sati (dakako, bez zaustavljanja), odnosno za oko pet i pol dana.