Kako je, kucanjem od vrata do vrata, prije više od 40 godina nastao biznis koji je i danas sve popularniji

Direktna prodaja s vremenom se radikalno profesionalizirala i danas je ne baš tako mali kotačić u globalnoj, ali i hrvatskoj ekonomiji

FOTO: krakenimages / UNSPLASH

Zgodno je danas, gotovo 50 godina kasnije, pročitati staru, birokratsku definiciju direktne prodaje: “to je prodaja licem u lice, daleko od fiksnog maloprodajnog mjesta”, opisano je još kasnih osamdesetih u Americi. U tim, samim počecima, prodajni predstavnici uglavnom su hodali od kuće do kuće i zvonili na vrata, ili su upućivali hladne telefonske pozive potencijalnim kupcima.

No, vrlo brzo dogodio se boom. Nekolicina američkih kompanija napravila je ogroman uspjeh i cijela industrija počela se strelovito razvijati i širiti preko svih granica. Danas je direktna prodaja ne baš tako mali kotačić u svjetskoj, ali i Hrvatskoj ekonomiji te pritom raste proporcionalno sa sve većom spremnošću mladih na izazove poduzetništva. U 2019. godini od direktne prodaje u Hrvatskoj ostvaren je prihod od 39 milijuna eura, što predstavlja rast od 5 posto u odnosu na godinu ranije, a gotovo 40.000 ljudi uključeno je u direktnu prodaju u Hrvatskoj.

Globalna industrija direktne prodaje pritom se s godinama znatno profesionalizirala, uvodeći svoje kodekse i etička pravila. Svjetska federacija direktne prodaje (WFDSA) u Americi je utemeljena još 1978. i djeluje do danas, a kod nas je vrlo aktivna nacionalna inačica, koju su ustanovile vodeće tvrtke koje svoje proizvode distribuiraju direktno kupcima. Hrvatska udruga direktne prodaje pritom je članica i SELDIA-e, Europske udruge za direktnu prodaju, koja je osnovana još 1968. godine i predstavlja najstariju Udrugu za zastupanje direktne prodaje u Europi.

Globalna mreža

Jedan od pionira direktne prodaje ranih 80-ih bio je dečko koji je tek zakoračio u dvadesete godine života. Kao što s pričama o uspjesima to redovito bude, i njegova s odmakom djeluje prilično jednostavno: u nekom trenutku počeo je iz prtljažnika svog prastarog automobila prodavati shakeove koji će uskoro prerasti u globalni brend – Herbalife.

Kompanija koju je ustanovio danas je vodeća u svom području prehrane, s više od 40 godina iskustva u razvoju zamjenskih obroka u obliku shakeova i dodataka prehrani. U DNK-u tvrtke još uvijek je mreža nezavisnih distributera koja se proteže po cijelom svijetu, no to više nisu isključivo mladi entuzijasti, nego profesionalci raznih profila koji se direktnom prodajom bave part-time ili full-time, kako sami odaberu.

Na što treba paziti

U tvrtki Herbalife Nutrition, tvrde, ne odstupaju od jamstva Zlatnog standarda koji su uveli kako bi pomogli svojim distributerima u razvoju posla. Najvažniji su pritom niski troškovi pokretanja posla, jamstvo povrata novca te jasne informacije o poslovnoj prilici koje potencijalni novi članovi dobivaju pravovremeno.

Pridržavanje navedenih pravila jedan je od razloga zašto se tvrtka Herbalife Nutrition održala 40 godina te zašto broj njihovih nezavisnih distributera konstantno raste. Jer, kako je opisala Nancy Collamer, vanjska suradnica Forbesa i autorica hit knjige ‘Drugi poslovni život’, svi koji razmišljaju da se počnu baviti direktnom prodaju, prvenstveno moraju paziti s kojom će kompanijom uči u poslovni odnos. “Presudno je vezati se s pouzdanom kompanijom”, upozorila je.

Samopouzdanje za promjenu

Kao važno pravilo u prepoznavanju legitimnih tvrtki za direktnu prodaju, Collamer je navela: “Prvo pogledajte koliko im koštaju početni proizvodi”, te dodala kako je presudno da su troškovi pokretanja posla niski te se da se, pod jasnim uvjetima i u jasno definiranim slučajevima, jamči povrat novca u određenom roku.

“Naše glavno načelo – da mi ne prodajemo samo neki proizvod, već pomažemo ljudima da promijene svoj život nabolje mijenjajući prehrambene navike, pruža dodatnu vrijednost. A ta vrijednost leži u usluzi koju pružaju naši nezavisni distributeri, u usluzi koja podrazumijeva dodatnu motivaciju i podršku koja potrošačima daje samopouzdanje za promjenu nabolje”, izjavio je nedavno za hrvatske medije generalni direktor Herbalife Nutritiona za jugoistočnu Europu, Goran Nikolić.


Ovaj sadržaj omogućuje Herbalife, u suradnji s TG Studiom, in-house content marketing agencijom Telegram Media Grupe.