Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Kako kreditni moratorij izgleda u stvarnosti? Službenica Zabe: ‘uputa je da ga ne nudimo klijentima’

Telegramu se javio poduzetnik koji je imao neugodno iskustvo u poslovnici

ZADNJA IZMJENA: ožu 25, 2020
Foto: TG ilustracija
Što se upravo događa s koronavirusom:

Moratorij na otplatu kredita jedna je od mjera koju je Vlada objavila još prošlog tjedna, zbog smanjenih prihoda ili gubitka posla radi koronavirusa. Mjera je najavljena još 19. ožujka, uz objašnjenje kako se čeka da HNB u što kraćem roku donese odgovarajući regulatorni okvir, kojim će u potpunosti regulirati odgode raznih plaćanja. Predloženo je da banke iduća tri mjeseca ne poduzimaju mjere prisilne naplate, te će razmatrati i odobravati zahtjeve za odgodom plaćanja kredita.

Priča koju donosimo prikazuje kako oko načina aktiviranja moratorija postoje brojne nedoumice kojima do banke do sada nisu doskočile. Telegramu se javio poduzetnik koji je prije nekoliko dana prošao neugodno iskustvo, kada je tu mjeru pokušao pokrenuti u Zagrebačkoj banci. Čitatelj, koji želi ostati anoniman jer je još uvijek klijent Zabe, na prvu neugodnu situaciju naišao je već pred poslovnicom banke, gdje ga je dočekao red u kojem je bilo ukupno 14 osoba.

“Čekao sam 30 minuta u redu kojem su svi željeli biti što bliže vratima kako bi ih zaštitar koji ljude poziva u prostoriju vidio. Osim nas koji smo čekali u redu, tu su bili i ljudi koji su prolazili među nama na putu do bankomata. Možete misliti kakav je to osjećaj dok znate da vlada epidemija“, kaže.

‘Mehanizam moratorija ne aktivno nuditi klijentima’

Čitatelj je nakon polusatnog čekanja u redu naposljetku uspio ući u banku. Tamo ga je dočekala službenica kojoj je objasnio kako želi aktivirati moratorij na kredit. Kredit je, kaže, privatni, a zamrzavanjem obveza pokušavao je povećati si likvidnost, da može pomoći poslovanju.

U tom su trenutku počeli problemi. “Vidio sam da je moj zahtjev bankaricu doveo u neugodnu situaciju. Priznala je da ne zna ništa o mehanizmu aktivacije moratorija. Rekla je da su dobili neki mail u kojem bi mogla pronaći odgovore”, priča.

Službenica je mail otvorila i počela čitati naglas. Čitatelj priča kako je čuo da je pročitala je rečenicu: “Mehanizam moratorija ne aktivno nuditi klijentima…“, nakon čega je ostatak maila pročitala u sebi. Potom je od našeg čitatelja zatražila da joj ostavi svoj mail, obećavši kako će mu se javiti.

Obilazak institucija usred epidemije

Službenici je rekao kako bi u tom slučaju želio uzeti lombardni kredit, koji bi mu trebao pomoći da prebrodi razdoblje kriznog poslovanja uzrokovanog pandemijom koronavirusa. Riječ je o nenamjenskom gotovinskom kreditu koji je u normalnim okolnostima moguće podići temeljem jamstva u obliku police životnog osiguranja ili stambene štednje.

Njegov zahtjev je službenica odbila, kazavši mu da „banke prestaju davati kredite“, priča nam. Kada je vidjela da je klijent uporan, bankarica je ipak ponovo otvorila mail u kojem je tražila informacije o moratoriju na kredite.

„Rekla mi je da ću morati donijeti dokumente koji potvrđuju da sam nezaposlen ili da mi je tvrtka ugašena. Temeljem toga bi me svrstali u kategoriju A ili B, što bi valjda omogućilo aktivaciju moratorija“, kaže naš čitatelj. “Dakle, morao bih otići na općinu, u HZZ-o i tko zna gdje sve ne, i tako povećati rizik od širenja virusa. Očito je da se moratorij neće moći pokrenuti nekim automatizmom ili zahtjevom, nego se u ovakvoj situaciji mora obilaziti institucije da bi se dobavio neki papir“, žali se poduzetnik koji se obratio Telegramu.

Vlasnik Zabe je talijanska Uni Credit grupa

Kaže da mu nakon svega nije preostalo ništa drugo osim da čeka informacije iz Zagrebačke banke. “Ostavio sam im svoj mail još u petak, ali novih informacija nema. Ja još ne znam koje bih točno papire trebao donijeti. Pokušao sam telefonom doznati što se događa, no nitko mi se nije javio.“

Ogorčen je, kaže, jer ima dojam da banka nije učinila baš ništa da mu pomogne realizirati moratorij.

“Klijent si te banke desetljećima, uredno posluješ, ali kada dođeš u stisku i tražiš pravo koje ti je odobreno, ne dobiješ ni jasan odgovor. Posebno sam razočaran jer je Zaba u vlasništvu talijanske banke. S obzirom na to kakva je situacija tamo, očekivao bih više razumijevanja”, kaže Telegramov čitatelj.

HNB kaže da oni ne propisuju postupak

Upite o uvjetima aktiviranja moratorija na otplatu kredita poslali smo Zagrebačkoj banci i Hrvatskoj narodnoj banci. “Trenutno još nemamo konkretne aktivnosti oko donesenih mjera. Više informacija o tome bit će dostupno kroz nekoliko dana”, kazali su Telegramu iz Zabe.

Iz HNB-a su nam odgovorili kako oni ne propisuju postupak odobravanja moratorija, te da je definiranje načina podnošenja zahtjeva za moratorij na svakoj kreditnoj instituciji. Napominju kako oni i nadležne agencije „intenzivno rade na tome da rješenje bude jednostavno i brzo“.

Od Stožera civilne zaštite RH zatražili smo mišljenje o procesu zbog kojeg su građani u doba epidemije prisiljeni lutati po gradu prikupljajući dokumentaciju iz različitih institucija. Objavit ćemo ga kada stigne.

Vedran Vrabec
Telegram autor
1609 članaka Više o autoru
Više s weba