Poslodavci o generaciji Z: 'Prvi dan se ne pojave na poslu, nepouzdani su, ništa ne znaju i odmah misle da mogu raditi od kuće'

Vlasnici tvrtki iz Velike Britanije otkrili su svoja iskustva sa zapošljavanjem pripadnika generacije Z

Happy friends sharing content on streaming networks with smart phone cam - Tech life style concept with men and women talking and having fun vlogging trend feeds,Image: 619466572, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes
FOTO: Profimedia/Ilustracija

James McNeil, vlasnik tvrtke za leasing automobila u engleskom gradu Leicesteru, u dvije je riječi opisao svoje iskustvo s pripadnicima generacije Z – noćna mora. Prema riječima ogorčenih poslodavaca, piše The Telegraph, mnogi mladi radnici jedva izdrže fazu selekcije kandidata za neki posao, ne žele se javiti na mobitel kada ih se zove, a ima i onih kojih čak zaborave doći na posao prvog radnog dana na novom poslu.

McNeil (38) je, prije nego što je otvorio vlastitu tvrtku, vodio prodajni tim jedne firme koja se bavila glazbenim tantijemama i često je primao molbe za posao od osoba u ranim dvadesetima koje su se željele zaposliti u toj tvrtki.

“Rezervirali bismo termine za intervjue, ali ti ljudi se nisu ni pojavili na razgovoru za posao ili bi pak kasnili. Ili bi se pak pojavili i bili krajnje nepripremljeni”, prisjetio se McNeil, koji sada vodi leasing tvrtku Ready2Lease. “Nisu znali ništa o tome što bi trebali raditi niti zbog čega su došli.”

Otpuštaju ih jer su nepouzdani

Njegovo mišljenje i ogorčenje prema generaciji Z dijeli i 37-godišnja Jade Arnell, vlasnica marketinške agencije Rebellion Marketing, no ona je oprezna s generaliziranjima jer je jedan od najboljih zaposlenika u njezinoj tvrtki upravo pripadnik te generacije. No, morala je, kaže, otpustiti barem četvero mladih jer su bili nepouzdani.

Generacija Z, čiji su pripadnici rođeni između 1997. i 2012. godine, česta je tema razgovora u gospodarskom i društvenom smislu. Prema Svjetskom ekonomskom forumu, očekuje se da će do 2025. pripadnici ove generacije činiti četvrtinu radne snage. Zato za poduzeća nikad nije bilo važnije usredotočiti se na generaciju koja nosi budućnost.

U svom izvješću o ovoj novoj generaciji Deloitte piše: ”Kako sve više pripadnika generacije boomera bude odlazilo u mirovinu, generacija Z će ih zamijeniti, donoseći sa sobom potpuno drugačiji svjetonazor i pogled na svoje karijere te kako uspjeti na radnom mjestu”. Njih se opisuje kao ”društveno osviještenu kohortu koja proaktivno traži prilike za učenje kako bi unaprijedila vještine i želi raznolike i poduzetničke prilike”.

Samo negativno o prethodnim poslovima

Za McNeila, međutim, neki pripadnici generacije Z jedva izdrže odraditi intervju, a kamoli da mogu primijeniti sofisticirane vještine. ”Najveći problem na intervjuima bio je jezik koji bi koristili. Prilično negativno govore o svemu. Kad idete na razgovor za posao, uvijek morate svemu dati pozitivan osvrt, no oni bi govorili da im je stari posao sranje, šef je bio užasan, da su mrzili neke stvari, a to te kao poslodavca odmah odbije”, priča McNeil.

A nakon što bi odlučili zaposliti mlađe osobe iz generacije Z, McNeil kaže da se u dva navrata dogodilo da se jednostavno prvog dana nisu pojavili na poslu. ”Nikada nam više nisu odgovorili, nikada se nisu javili na telefon, nikada nisu odgovorili na e-mail, ništa. Jednostavno su nestali s lica zemlje”, ispričao je loša iskustva s generacijom Z.

Ostali se pak, kaže, “boje telefonirati” i misle da se sve treba obaviti samo putem e-pošte ili SMS-a. ”U danima kad sam ja počinjao s prodajom, sve se obavljalo telefonom, a e-pošta je bila sporedna stvar. Generacija Z ne želi podići slušalicu i razgovarati s nekim jer ponekad ne vole razgovor jedan na jedan ili sukob. Dobri su s tehnologijom, ali nisu dobri sa životnim vještinama”, zaključio je.

‘Mare samo za sebe i ono što oni žele’

I Jade Arnell svoje iskustvo s generacijom Z opisuje kao prilično loše. Ponosi se fleksibilnošću svog marketinškog poslovanja, gdje osoblje ima slobodu odlučiti koliko će sati raditi, imaju 32 dana godišnjeg odmora na raspolaganju, a uz podršku tvrtke može se napredovati i obrazovati u novim područjima. Međutim, ona vjeruje da članovima generacije Z ni to nije dovoljno. ”Žele sve, a ne daju ništa zauzvrat”, smatra.

“Čini se da ne mare ni za koga drugog osim za sebe i svoje vlastito iskustvo te za ono što oni trebaju i žele. Ne razmišljaju o široj slici”, kaže Arnell. Njoj se događalo da zaposlenici iz generacije Z ”cijeli dan izlaze s prijateljima i opijaju se, a onda posao odrađuju pijani u 3 ujutro”. ”I ne razumiju zašto je to neprihvatljivo”, dodaje Arnell.

Ona smatra da dok mladi ne dođu u određene godine ne bi smjeli raditi na daljinu te da moraju učiti kako raditi u uredu, odnosno u formalnom okruženju, sve dok ne steknu potrebnu razinu discipline. McNeil je otkrio kako radnici generacije Z traže fleksibilan rad te da odmah misle da mogu raditi od kuće.

Glamurozna očekivanja zbog interneta

McNeill i Arnell su stoga vrlo oprezni. Arnell si zbog prethodnih iskustava uzima više vremena da intervjuira ljude koji se prijavljuju za posao u njezinoj tvrtki, dok McNeil za nevolje generacije Z krivi tehnologiju koja ”ljudima stvari čini previše lakima, pa kad ona zakaže, ne znaju se snaći”, ali i škole koje ne podučavaju tinejdžere o onome što ih čeka u ”stvarnom svijetu”.

Shoshanna Davis (27), osnivačica Fairy Job Mother, konzultantske tvrtke koja pomaže mladim ljudima i poslodavcima da izgrade bolje radne odnose, kaže da je internet oblikovao očekivanja, posebno u pogledu zapošljavanja na daljinu.

Za sve je kriv Covid?

Iako se slaže da generacija Z ima problema, ona misli da postoje razlozi za takvo ponašanje. ”Većina ljudi već na kraju školovanja ima barem malo radnog iskustva, a danas imamo 18-godišnjake koji dolaze na posao bez iskustva zbog pandemija Covida, tako da su stvarno puno toga propustili”, objašnjava.

Neka istraživanja sugeriraju da generacija Z, koja je odrasla uz društvene medije i influencere koji ih potiču da budu autentični, ima tendenciju razgovarati i odijevati se na ”neformalnije” načine. To pak može dovesti do toga da ih stariji kolege i poslodavci doživljavaju kao neprofesionalce. No s obzirom na demografske trendove, uskoro ćemo doznati kakve su doista radne navike pripadnika generacije Z.