Uočena još jedna mučna posljedica klimatskih promjena: turbulencije na letovima postaju sve češće i snažnije

Profesor atmosferskih znanosti Paul T. Williams kaže da bi se one na srednjoj sjevernoj hemisferi mogle udvostručiti

FOTO: Screenshot YouTube / Newsflare

Meteorolozi predviđaju sve više turbulencija na letovima jer klimatske promjene čine “clear air” turbulencije češćima i teško ih je predvidjeti, piše The Wall Street Journal.

Posljednjih mjeseci jake turbulencije pogodile su američke letove prema Honoluluu, Tampi na Floridi i Frankfurtu. Neki su putnici i članovi posade završili u bolnici s ozljedama.

Ozbiljne ozljede su rijetke

Poznati glumac Matthew McConaughey bio je putnik na Lufthansinom letu za Frankfurt. U nedavnom podcast intervjuu s Kelly Ripa, opisao je kako je vidio da crno vino lebdi u zraku prije nego je palo. Kaže da je strah bio ogroman, a gubitak kontrole nad zrakoplovom potpun.

Piloti i meteorolozi kažu da su turbulencije normalan dio letenja. Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo još uvijek istražuje Lufthansin let. Meteorolozi objašnjavaju da klimatske promjene iskrivljuju mlaznu struju, čineći određenu vrstu jake turbulencije nazvanu “clear air” turbulencija vjerojatnijom nego ranije.

Ozbiljne ozljede tijekom turbulencija su rijetke, ali između 2009. i 2022. godine ipak su teško ozlijeđene bile 163 osobe. Najčešće stradava osoblje u avionima koje tijekom letova često stoji. Iako je tehnologija koja javlja o turbulencijama uvelike poboljšana posljednjih desetljeća, ponekada ih je i dalje teško predvidjeti, navodi WSJ.

Učestalost turbulencija će se povećati

Turbulencije se događaju kada vrtložne zračne struje guraju krilo aviona koje zatim pomiče krila gore dolje ili valja tijelo aviona s jedne na drugu stranu, kaže Paul T. Williams, profesor atmosferskih znanosti na Sveučilištu Reading u Engleskoj. Atmosferski tlak, promjenjiv smjer vjetra, zrak oko planina i fronte hladnog ili toplog vremena, mogu uzrokovati turbulencije, ističu fizičari.

Turbulencije “clean-air” događaju se na većim visinama, bez oblaka, uzrokovane naglim promjenama brzine i smjera vjetra, a piloti ih ne mogu unaprijed otkriti. Od 1979. godine količina strujanja vjetra povećala se za 15 posto, prema studiji dr. Williamsa, objavljenoj u časopisu Nature 2019.godine.

Dr. Williams predviđa da će se količina ovakvih turbulencija povećati na srednjoj sjevernoj hemisferi više nego dvostruko tijekom sljedeća tri do šest desetljeća.

Zapravo niste u opasnosti

Neki od popularnijih letova, kao što su New York-London ili San Francisco – Tokio, bilježit će više takvih turbulencija jer se na njima leti preko srednje sjeverne hemisfere. Najbolja zaštita je da tijekom leta budete vezani, kažu piloti i stjuardese. Osigurajte sve stvari u kabini, jer ono što nije vezano može postati ubojiti projektil.

“Turbulencije su zastrašujuće” kaže Todd Frachione, klinički psiholog iz Bostona. “Ali kada se dogode, duboko udahnite i imajte na umu da zapravo niste u opasnosti. Avioni su konstruirani tako da mogu izdržati vrlo teške turbulencije.”