Loša vijest za nervozne putnike u zrakoplovima, klimatske promjene pojačavaju turbulencije

Svaka dodatna minuta provedena u letu kroz turbulencije povećava habanje zrakoplova

FOTO: Unsplash

Nedavno istraživanje znanstvenika sa Sveučilišta Reading u Engleskoj, pruža uvid kako su se posljednjih četiri desetljeća zračne turbulencije promijenile, piše CNBC News.

Turbulencije tijekom leta za mnoge su iznimno neugodno iskustvo, od blagih poskakivanja i propadanja do ozbiljnih slučajeva ozlijeđenih putnika i oštećenih zrakoplova.

Povećala se učestalost turbulencija

Analiza, objavljena u časopisu Geophysical Research Letters, kaže da su turbulencije u čistom zraku ili Clean Air Turbulences (CAT), sve prisutnije u određenim dijelovima svijeta.

Turbulencije su veliki izazov za pilote jer ih je teško predvidjeti i mogu se javiti bez upozorenja. Svjetska meteorološka organizacija kaže da se vrlo često javljaju u odsutnosti oblaka što otežava vizualno otkrivanje.

Iznad sjevernog Atlantika

Na jednoj tipičnoj točki i jednoj od najprometnijih ruta, iznad sjevernog Atlantika, ukupno godišnje trajanje jakih turbulencija povećalo se za 55 posto, sa 17,7 sati iz 1979. godine na 27,4 sata u 2020. godini.

Umjerene turbulencije skočile su sa 70 na 96,1 sati dok su lagane turbulencije dosegle 546 sati u odnosu na prijašnjih 466 sati.

Uništavaju se avioni

Sveučilište kaže da topliji zrak zbog emisija ugljičnog dioksida povećava smicanje vjetra u mlaznim strujama, jačajući turbulencije čistog zraka u sjevernom Atlantiku i globalno. Autori objašnjavaju da turbulencije jačaju u skladu s očekivanim učincima klimatskih promjena.

Svaka dodatna minuta provedena u letu kroz turbulencije povećava habanje zrakoplova i rizik ozljeda putnika i osoblja, kažu autori.

Autori smatraju da je, kroz više istraživanja, važno poboljšati predviđanja kako bi se razumjelo što točno stvara turbulencije i kako to matematički izračunati.

Tehnologija je skupa

Radar ih ne može otkriti, ali postoji srodna tehnologija LIDAR koja otkriva svjetlost i određuje udaljenost. Radi slično, kao radar ali koristi ultraljubičasto svjetlo i lasere.

Upotrebom te različite valne duljine svjetlosti možemo uočiti nevidljive čestice turbulencije zraka ispred nas, kazao je Paul Williams, koautor studije.

Tehnologija je skupa i teška pa bi dodatno opteretila zrakoplov i trenutno se ne koristi za otkrivanje turbulencija, ali bi se to u budućnosti moglo promijeniti.

Ozbiljne turbulencije su rijetke

Svaki dodatni stupanj celzijusa podrazumijeva dodatnu količinu turbulencija. Sigurno ćemo morati prestati letjeti u određenim dijelovima svijeta, predviđa Williams.

Ozbiljne turbulencije su rijetke, samo 0,1 posto atmosfere na visini 40.000 stopa nosi u sebi ozbiljne turbulencije. Ali s obzirom na broj aviona na nebu, vjerojatnost da će u jedan udariti se povećava.