Zašto su renesansni majstori slikali žumanjcima

Eksperimentirali su bojama napravljenim od jaja i ulja

FOTO: Wikimedia

U 15. stoljeću, u Italiji, uljane boje zamijenile su tempere na bazi jaja. Da Vinci i drugi stari majstori eksperimentirali su bojama napravljenim od jaja i ulja. A sada se zna i zašto, saznaje Science News.

U novoj studiji, objavljenoj u časopisu Nature Communications, njemački stručnjaci stvorili su vlastite recepte boja kako bi bolje razumjeli ulogu žumanjka na renesansnim platnima.

Zašto su koristili žumanjke?

U početku, ulje je imalo primat nad temperom, mješavinom žumanjka, pigmenta u prahu i vode koji su osmislili stari Egipćani, jer stvara življe boje i bolje prijelaze. Sporo se suši pa se može koristiti dulje nakon početne pripreme.

Uljana boja ima svoje nedostatke, s vremenom potamni, a boja je osjetljivija na oštećenja uslijed izlaganja svjetlu. Dok se suši može se naborati, kao na licima na da Vincijevoj slici, Madona od karanfila, opisuju stručnjaci.

Kako bi dobili najbolje, neki su stari majstori kombinirali dvije tehnike. Jedan primjer je Botticellijeva slika Plakanje nad mrtvim Kristom, koja je naslikana uglavnom temperom, ali u pozadini i na još nekim dijelovima slike otkrivena je uljena boja s proteinima žumanjka.

Mijenjali su svojstva boje

“Sigurna sam da nisu znali kemijska i fizikalna objašnjenja za ono što su radili, ali su znali što rade”, kazala je za The Guardian Ilaria Bonaduce, sa Sveučilišta u Pisi, koautorica studije.

“Rezultati eksperimenata u studiji pokazali su da i se s vrlo malom količinom žumanjka može postići nevjerojatna promjena svojstava uljane boje što pokazuje koliko je to moglo biti korisno za umjetnike”, kazala je Ophelie Ranquet, kemičarka s Instituta Karlsruhe i glavna autorica studije, za CNN.

S uljanim bojama, obogaćenim jajima, bilo je manje problema, nisu žutjele, nisu se naborale i nisu upijale toliko vlage. Promjenom tehnike pripreme stari majstori su mijenjali svojstva boje, dvije boje s istim sastavom mogu imati različite mikrostrukture što rezultira različitim svojstvima.

Učinkovitije čuvanje starih slika

Razumijevanje načina na koji su stari majstori miješali svoje boje rasvjetljava ključna poglavlja povijesti umjetnosti i pomaže stručnjacima da učinkovitije sačuvaju stoljećima stare umjetnine, kaže CNN.

Istraživanje nudi novu perspektivu kako su umjetnici donosili odluke u odabiru materijala i što to bolje razumijemo više možemo cijeniti ono što su radili, kreativni proces i konačni proizvod, piše Science News.