Šef jedne od vodećih europskih medijskih kuća misli da će stari mediji izumrijeti ako se ne dogovore s Googleom i Facebookom

Mathias Döpfner direktor je Axel Springera, i lani su preuzeli Business Insider

CEO of German media giant Axel Springer Mathias Doepfner addresses journalists during a press conference to announce the company's yearly results, at their headquarters in Berlin on March 3, 2016.
Springer forecast muted growth in sales this year, after it accelerated the expansion of its digital business in 2015. / AFP PHOTO / John MACDOUGALL
FOTO: AFP

Izvršni direktor njemačkog izdavača Axel Springer Mathias Döpfner je u intervjuu za Financial Times upozorio da će tradicionalni mediji izumrijeti ako ne dođe do sporazuma između starih medija i tehnoloških kompanija.

Döpfner već duže vrijeme pokušava potaknuti Europsku komisiju na usvajanje nove regulative o autorskim pravima, na temelju kojih bi mediji mogli od internetskih platformi poput Googlea i Facebooka dobivati naknadu za korištenje njihovog sadržaja. “Ako ne dođe do promjene pravnog okvira i promjene stava tech kompanija”, upozorio je, “posljedice za izdavače i društvo u cjelini mogle bi biti prilično razorne.”

Rat s Googleom

“Ako ne pronađemo ozbiljan biznis model za tražilice i ako nemamo biznis model za društvene mreže, broj onih koji stvaraju sadržaj počet će rapidno padati”, kaže Döpfner. “Doći će do toga da imamo monopol na distribuciju sadržaja, koji će biti pod utjecajem onoga što generiraju korisnici te profesionalnog sadržaja koji će stvarati komercijalni igrači”, smatra. Kao šef vodeće europske medijske grupacije, Döpfner već godinama zagovara postavljanje novog regulatornog okvira koji će zaštititi izdavače.

U 2014. godini napisao je otvoreno pismo tadašnjem predsjedniku uprave Googlea Ericu Schmidtu u kojem je priznao da se on boji Googlea te usporedio borbu između novih i starih medija s borbom Davida i Golijata. Internetski div je godinama u ratu s velikim europskim izdavačima jer su na Google Newsu uz njihove linkove objavljivali isječke članaka, što su izdavači smatrali krađom sadržaja radi obogaćivanja Googleove ponude.

Godinu dana prije objave njegovog otvorenog pisma, njemačka je vlada pokušala uvesti zakon prema kojem bi Google morao platiti medijskim kućama naknadu za prikazivanje njihovog sadržaja.

Okretanje digitalnim medijima i američkom tržištu

Google se u tom sporu postavio dosta agresivno. Jednostavno su uklonili iz rezultata tražilice naslove za koje je tražena naknada, što je rezultiralo 85-postotnim padom prometa na Axel Springer online izdanja. “U tijeku su vrlo konstruktivni razgovori s Facebookom i Snapchatom. Oni razumiju nužnost zdravog ekosustava. Naučili su iz grešaka koje je radio Google”, tvrdi Döpfner.

Axel Springer jedna je od najvećih europskih medijskih grupacija s portfeljem brendova u kojem se nalaze Bild, Welt, Fakt i drugi te koja zapošljava 15 tisuća ljudi. U pokušaju smanjivanja ovisnosti od tradicionalnom tržištu tiskanih medija i generalno, europskog tržišta, počeli su žestoko investirati u digitalne startupove i i preuzimati nove medije u Sjedinjenim Državama.

Slabi prihodi od internacionalnih izdanja

U listopadu prošle godine kupili su Business Insider za 343 milijuna dolara, a vrijednost preuzimanja bila je višestruko veća od očekivanih prihoda Business Insidera te godine. Posjeduju i online news portal N24, drže 49 postotni udio u političkom magazinu Politico Europe, a kupili su i većinski udjel u američkoj analitičkoj firmi eMarketer. Prošle su godine pokušali kupiti i Financial Times, koji je na koncu prodan Nikkeiju za 844 milijuna funti.

Iako promet i prihodi od oglasa u tiskanim izdanjima žestoko padaju, novine i dalje čine trećinu zarade grupacije, koja premašuje 1,5 milijardi eura. Za usporedbu, njihovi međunarodni brendovi sudjeluju u prihodima s tek oko 10 posto od ukupnih prihoda. Iako im pretplate za online izdanja Bilda i Die Welta rastu, Döpfner priznaje da Business Insider neće biti profitabilan do 2018. godine.

Da ne bi sve bilo sasvim crno, Döpfner kaže da je uvjeren kako Axel Springer može pronaći novi identitet u digitalnom svijetu. “Čvrsto vjerujem u budućnost digitalnog novinarstva”, kaže. “Mislim da je digitalno novinarstvo puno bolje u pogledu kvalitete i u pogledu biznis modela. No to sve ovisi o određenim pravilima koji će postaviti temelje za poštenu tržišnu utakmicu.”