Brexit bi mogao biti gadan i za neke avionske kompanije, EU ih tjera da prebace sjedišta iz Velike Britanije

Ovaj uvjet moraju ispuniti ukoliko žele nastaviti letjeti unutar Europe

FOTO: Flickr/JJ Merelo

Šefovi Europske unije upozorili su britanske zrakoplovne firme da će morati preseliti svoja sjedišta i prodati dionice europskim državljanima ukoliko žele nastaviti letjeti unutar europskog kontinenta nakon Brexita, javlja Guardian.

Radi se o prijevoznicima poput easyJeta, Ryanaira i British Airwaysa. Na privatnim sastancima menadžera tih firmi i europskih dužnosnika upozoreni su da ako žele nastaviti na širenju svojih ruta diljem kontinenta, primjerice od Milana do Pariza, moraju imati glavnu bazu na teritoriju Europske unije i većina njihovih kapitalnih dionica mora biti u vlasništvu unutar EU.

Tvrdokorni stavovi Europske unije

Razvoj događaja u narednih nekoliko dana, a prije aktiviranja članka 50. što je britanska vlada najavila za 29. ožujka, mogao bi dovesti do mnogih procesa restrukturiranja. To bi moglo imati gospodarske posljedice za Veliku Britaniju, uključujući i gubitak radnih mjesta.

Tvrdokorni stavovi koje su zauzeli predstavnici EU-a mogli bi potaknuti i Veliku Britaniju da uzvrati zaoštravanjem svojih pravila po pitanju državljanstva, što će također prouzročiti probleme kod prijevoznika s adresom unutar EU. Morat će donijeti tešku odluku o ulaganjima u Velikoj Britaniji u kratkom roku.

Značajne posljedice za Veliku Britaniju

Prijevoznicima poput easyJeta je širenje na rute diljem EU-a bila glavna poslovna strategija, a neke firme već su počele tražiti drugo sjedište izvan granica Velike Britanije. Raspituju se kako osigurati da većina njihovih dionica dospije u vlasništvo EU-a, što bi eventualno mogli prisilnim neulaganjem britanskih dioničara. Sve do sada, nekako je postojala nada da će Europska komisija biti fleksibilna po pitanju pravila o zrakoplovstvu.

Dužnosnici EU-a, međutim, bili su jasni o rigidnosti pravila, što se može pripisati zabrinutosti na višim razinama Europske unije o posljedicama Brexita. Predstavnici easyJeta, zajedno s vlasnikom British Airwaysa, Ryanaira i Tui Groupta susreli su se prošlog tjedna s radnom skupinom EU-a za Brexit. Thomas van der Wijngaart, zrakoplovni stručnjak pravne tvrtke Clyde & Co, izjavio je za Guardian da bi ove najave, ukoliko se ostvare i firme počnu mijenjati svoje financijske i zrakoplovne strukture, mogle imati značajne ekonomske posljedice za Veliku Britaniju.

Totalno izuzeće od nadležnosti tijela EU-a

Britanija je sada članica zrakoplovnog sporazuma europskog zakonodavstva, koju regulira Europska agencija za sigurnost zračnog prometa, a eventualne sporove rješava Europski sud pravde. Međutim, tijekom prošlog tjedna ministar zadužen za Brexit David Jones rekao je kako se može pretpostaviti da se sporazum o “otvorenom nebu” koji važi za EU nakon Brexita neće odnositi na EU.

U industriji se nadaju da će Velika Britanija i EU postići dogovor tijekom pregovora o članku 50. pa da se bar malo sanira ekonomska šteta koja slijedi. Međutim, prepreae napretku ka novom dogovoru je i namjera britanske premijerke Therese May da ukloni Veliku Britaniju iz nadležnosti Europskog suda pravde, koji trenutno vodi glavnu riječ kod sukoba među sudionicima sporazuma. I mišljenje zemalja članica EU i njihova volja da sklope određene sporazume s Britanijom bi također moglo imati ključnu ulogu.

Nesigurnost u poslovanju

Što se tiče vlasništva tvrtki, iz easyJeta su najavili kako će tražiti potrebni certifikat od EU-a za rad, no inzistiraju da im sjedište i dalje ostane u Velikoj Britaniji. Firma je trenutno u 84 postotnom vlasništvu državljana EU, no to će nakon Brexita pasti na 49 i to pod uvjetom da oni koji imaju dvojno državljanstvo, Britansko i Ciparsko, spadaju pod EU. Glasnogovornik firme je rekao kako razmatraju utjecaj Brexita na zrakoplovstvo, no nije htio komentirati sastanak s EU dužnosnicima obzirom da se radilo o privatnom sastanku.

Što se tiče dionica Ryanaira, 60 posto kapitalnih dioica je u vlasništvu državljana EU-a, ali nakon Brexita, taj će se udio smanjiti na 40 posto. Iz firme poručuju da će se “prilagoditi” novim uvjetima. Međutim, izvršni direktor Michael O’Leary već je upozorio na ogromne opasnosti u industriji zbog Brexita, a kritizirao je “blago luđački optimizam” britanske vlade. Glasnogovornik Ryanaira kaže da će obzirom na Brexit, postojati nesigurnost za poslovanje tijekom ove i sljedeće godine.