Kako je nastao Five, zagrebačka agencija koja je danas prodana za ogromnih 40 milijuna dolara

Five je agencija koja je ponajviše poznata po svom radu za velike američke klijente

FOTO: Hrvoje Mihajlic/Five

Danas je objavljena ogromna vijest da je hrvatska agencija Five prodana za 40 milijuna dolara međunarodnoj softverskoj grupi Endava. Time se preuzimanje Fivea uvrštava na listu najvećih digitalnih akvizicija na hrvatskom tržištu. Five, tvrtka koja se fokusira na programske i marketinške usluge, trenutno zapošljava 220 ljudi u Zagrebu, New Yorku, Osijeku, Rijeci i Splitu.

Iz Fivea su za Telegram rekli kako je ovo novo i uzbudljivo poglavlje za kompaniju. Dodaju kako će sada, kao dio Endave, moći raditi puno veće projekte za puno veće klijente. Ispričali su kako odluka nije bila jednostavna te kako su pregovori trajali mjesecima, no smatraju da su napravili najbolje za kompaniju i za zaposlenike. Praktički, ubrzali su razvoj Fivea za bar pet godina. Izvukli smo bitno.

1. Osnovana je 2005. godine

Five je osnovan 2005. godine, pod imenom Pet minuta. Pokrenuli su ga Viktor Marohnić, i tadašnji partner Saša Šarunić, koji kasnije napušta Five i pokreće startup Agent Cash. U početku su bili tek maleni developerski studio. No, ubrzo je krenuo i streloviti rast, a 2010. godine Fiveu se pridružuje Luka Abrus, koji je do tada radio u Microsoftu. Abrus i Marohnić su do tada surađivali godinama, pa se partnerstvo činilo sasvim logičnim.

Jedan od najvećih, ali i rijetkih projekata koji su napravili na hrvatskom tržištu bila je mobilna aplikacija za Konzum. Riječ je bila o jednoj od prvih e-commerce aplikacija na hrvatskom tržištu. No, Konzum je bila i jedna od rijetkih kompanija koja je tada razmišljala o širenju u smjeru e-commercea, pa puno prostora na tom tržištu u Hrvatskoj i nije bilo.

Fiveu se prije otprilike godinu dana pridružio i treći partner Sven Marušić, na Marohnićev i Abrusov poziv. Marušićev zadatak je, kako su tada rekli, bio skalirati kompaniju i omogućiti joj daljnji rast. Iz kompanije su potvrdili kako će Marohnić, Abrus i Marušić i dalje ostati u Fiveu.

U 2020. ulazimo s novim snagama! Sven Marušić nam se pridružuje na ulozi Managing Partnera, i bit će zadužen za…

Posted by FIVE on Wednesday, January 15, 2020

2. Što je Endava?

Endava, tvrtka koja je preuzela zagrebački Five, tehnološka je kompanija specijalizirana za poslovna rješenja. Imaju gotovo 7500 zaposlenika u 33 ureda po cijelom svijetu. Endava preuzimanjem Fivea kaže da će proširiti svoje kapacitete u kreativnosti, dizajnu i isporuci inteligentnih digitalnih rješenja i iskustava, a povećat će i svoje usluge za optimizaciju i strategiju proizvoda. Uz to, Endava će dobit i pristup Fiveovim prestižnim klijentima, koji su uglavnom iz Amerike.

Endava je u srpnju 2018. godine imala IPO i izlistana je na njujorškoj burzi, a trenutna kapitalizacija im je 5.4 milijardi dolara.

3. Većina Fiveovih klijenata su iz Amerike

Među istaknutim Fiveovim klijentima su kompanija za učenje jezika Rosetta Stone, streaming servis Napster, bitcoin mjenjačnica Coinme, izdavač knjiga Penguin Random House, hotelski lanac Marriott (za kojeg su razvili prvi chatbot za traženje poslova u hotelskoj industriji), te antivirusni softver McAfee. Kako su nam objasnili kroz razgovore za Telegram, Five sa svojim klijentima ulazi u partnerske odnose, gdje zajedno rade na što boljem rješenju. Takav odnos s klijentima smatraju jednom od svojih velikih prednosti.

4. Bili su jedna od rijetkih agencija koje je verificirao Google

Počekom 2018. godine Five je postao prva hrvatska agencija koja je uvrštena u prestižan Google Developers Agency Program, u kojem se tada nalazilo samo 49 svjetskih agencija. Uvrštavanje na taj popis bila je ozbiljna potvrda kvalitete Fiveovog rada. Naime, bilo koja agencija može se prijaviti na uvrštavanje na taj popis, no potom mora proći rigorozno ispitivanje i testiranje kako bi zaista bila uvrštena.

5. Marohnić je došao u New York kao anonimac

Kako nam je ispričao Marohnić u razgovoru prošle godine, u New York je prije desetak godina stigao sam, kao potpuni anonimac. Ime za sebe i Five počeo je graditi obilazeći klijente, a s vremenom je počeo i zapošljavati. U početku su odrađivali tek manje projekte, no u nekom je trenutku Five počeo raditi za velike klijente poput hotelskog lanca Marriott. Upravo proboj u New Yorku, gradu gdje postoji na stotine agencija poput Fivea, jedan je od najvećih uspjeha za Marohnića.

Ističu kako je taj proboj na njujorškoj sceni jedan od ključeva uspjeha Fivea, budući da ih klijenti percipiraju kao njujoršku firmu. Tu percepciju postigli su time što doista zapošljavaju ljude u uredu u New Yorku, što je jedna od velikih razlika spram nekih drugih europskih agencija.

6. Nagrađeni su prestižnom nagradom Clutch

Five je početkom 2020. godine dobio nagradu Clutch, koja je postala jedna od prestižnijih nagrada koju agencija može dobiti. Kako nam je istumačio Marohnić, sustav ocjenjivanja agencije, odnosno sustav dodjeljivanja nagrada, bazira se na preporukama i ocjenama klijenta. Agencije nakon odrađenog projekta zamole svoje klijente da ih ocijene, a iz Clutcha potom zovu klijente kako bi provjerili je li ocjena autentična.

“Vrlo je teško na Clutchu na neki način doći u top tri agencije ako nemaš neke dobre reference ili preporuke. Zaista mislim da je Clutch fer i da nije neka nagrada koja se bez veze dijeli okolo, već da je nagrada koja ima neku podlogu. Clutch istovremeno postaje sve relevantniji izvor informacija, pa ljudi koji traže agenciju često se okreću pretrazi na Clutchu”, objasnio nam je tada Marohnić.

7. I prošle godine su imali velik rast

Premda se za 2020. godinu očekivao par, Five je u trećem kvartalu prošle godine zabilježio svoj najbolji rezultat u povijesti. U odnosu na treći kvartal 2019. godine, Five je zabilježio rast od 66 posto, a u prva tri kvartala 2020. godine, ostvarili su rast od 34 posto u odnosu na cijelu godinu.