Može li ambiciozni startup Oyster, koji često zovu Netflix za knjige, postati novi Amazon?

Start-up iz New Yorka otvara online dućan za knjige

FOTO: Johannes Jansson/Wikimedia Commons

Online servis za knjige Oyster, koji često zovu “Netflix za knjige” jer za 9,95 dolara mjesečno nudi neograničeni pristup svojoj bazi knjiga, pokreće dućan za kupovinu knjiga.

“Amazon je otvorio put za e-knjige, a mi želimo biti Amazon iduće dekade. Želimo biti kompanija koja će e-knjige podići na novu razinu”, rekao je za Bussines Insider suosnivač Oystera Willem Van Lancker.

U Oysteru smatraju da je povoljan trenutak za otvaranje dućana jer su izdavači počeli izjednačavati cijene na tržištu e-knjiga. Ako će svi imati slične cijene tada će kupci dućane birati po kriterijima zadovoljstva uslugom i lakoćom korištenja.

“S konkurencijom ćemo se natjecati novitetima i dizajnom”, poručio je Eric Stromberg, direktor Oystera dodavši da će knjige u Oysteru koštati najčešće između 9,99 do 14,99 dolara, slično kao u Amazonu i Appleu.

Pitanje je može Oyster uzeti dio tržišta divu trgovine s knjigama Amazonu, koji prema procjenama prodaje više od polovice knjiga na američkom tržištu. Obje kompanije predstavljaju nezaobilaznu budućnost digitalnih knjiga koje se nakon skidanja s interneta čitaju na uređajima poput Amazonovog Kindlea i Appleovog iPada. Pitanje je koja će kompanija biti uspješnija u ovoj transformaciji.

Može li Oyster dostići Amazon

Za razliku od glazbe i televizije, Oysterov model online knjižnice je pri lansiranju bio svojevrsni novitet i nije uspio zamijeniti klasičnu kupovinu knjiga. U tome nije uspio prvenstveno zato što je maratonsko čitanje knjiga puno teže izvesti nego pogledati cijelu sezonu Netflixove serije House of Cards preko vikenda.

Oyster ima potpisane ugovore s pet najvećih izdavača i stotinama manjih izdavačkih kuća čime je proširio svoju ponudu od milijun knjiga za nekoliko stotina tisuća primjeraka, ali najveći izdavači su ipak odlučili na šest mjeseci odgoditi puštanje novih knjiga na servise za pretplatu poput Oystera. Uz to, Startupu iz New Yorku, iako ima aplikaciju za pametne telefone, tablete i kompjutore, nikako ne ide u prilog da nemaju podršku za popularni Amazonov Kindle.

Povrh toga činjenica je da korisnici nisu poludili za uslugama pretplate knjiga kao što je bio slučaj s Netflixom za filmove i serije te Spotifyem za glazbu. Čak i Amazon, koji je lani pokrenuo svoju pretplatnu uslugu, nerado govori o poslovnim rezultatima iste.

Kritičari ideju pretplate na knjige nazivaju apsurdnom jer je usmjerena na vrlo mali broj ljudi koji čitaju više od dvije knjige mjesečno. Pored toga mnoge javne knjižnice nude besplatnu posudbu knjiga, a posudba je i dalje popularnija od kupnje.

Oyster tvrdi da je, od rujna 2013. kada su pokrenuli uslugu pretplate do danas, imao veliki rast. Kompanija ne objavljuje podatke o aktivnim mjesečnim korisnicima, ali kaže da su prošlog mjeseca njihovi korisnici pročitali više od 100 milijuna stranica, dok su u prosincu 2013. pročitali osam milijuna.

Iako je teško očekivati da će Oyster prestići Amazon, čiji Kindle je knjige učinio mainstreamom, uspješnim potpisivanjem ugovora s velikim izdavačima su si osigurali budućnost.