Nike, Adidas, Coca Cola, Visa, McDonald's. Kako su bogati Fifini sponzori izbjegli istragu o mitu

Poznate kompanije pokušavaju uvjeriti javnost da su dio rješenja

Najveći sponzori Nike, Adidas, Coca Cola, McDonald’s i Visa javno su poručili FIFA-i da riješi korupcijski skandal ili će razmisliti o svom ostanku u nogometu. U zadnje dvije godine pritisak velikih sponzora na FIFA-u naglo raste, jer su se bojali upravo ovakvog skandala kakav je izbio kad su počela uhićenja dužnosnika FIFA-e zbog korupcije i očekivali da će se FIFA postaviti defanzivno. Posebno ih je brinula korupcija u dodjeli Svjetskog prvenstva 2022. Kataru. Coca Cola, Hyundai, Adidas, Sony i Visa lani su pozvali da se otvori istraga o glasanju za domaćinstvo tog prvenstva.

Optužbe protiv dužnosnika organizacije koje su dosad procurile u javnost prilično su gadne i ako se skandal dodatno zakomplicira sponzori bi mogli biti prisiljeni smanjiti prisustvo u Svjetskom prvenstvu ili se, poput Sonyja, povući a to ne žele jer 1,6 milijardi dolara koliko su samo lani platili da njihovi brendovi zadrže vezu s nogometom, nije velika cijena s obzirom na to kako utječe na biznis. Čini se, međutim, da ni sponzori nisu nevini u cijeloj priči.

Screen Shot 2015-05-28 at 10.16.49
Američka državna odvjetnica Loretta Lynch implicirala je da je Nike u optužnici

Švicarska policija u srijedu je u zoru upala u luksuzni hotel Baur au Lac u Zurichu i uhapsila sedam visokih dužnosnika FIFA-e. U Americi su još dva bivša dužnosnika u optužnici koja navodi listu dosta gadnih detalja o korupciji, uključujući reket i primanje mita za dodjelu prava na prijenose, sponzorstva i domaćinstva Svjetskog nogometnog prvenstva. Nije trebalo ni jedno popodne da se fokus javnosti s korumpiranih dužnosnika prebaci na velike brendove.

Američka državna odvjetnica Loretta Lynch na jučerašnjoj konferenciji za medije rekla je da je “u optužnici koja će se otvoriti na federalnom sudu u New Yorku i jedna komopanija koja je u 10 godina platila više od 160 milijuna dolara kako za status ekskluzivnog sponzora brazilske reprezentacije.” To bi mogao biti samo Nike. U drugom slučaju, rekla je Lynch, kompanija je preko računa u švicarskoj banci platila 40 milijuna dolara mita direktoru u firmi koja kupuje i prodaje marketinška prava u Brazilu. Dijelom tog novca plaćen je “visoko rangirani” dužnosnik FIFA-e u Brazilu.

Adidas se oglasio prvi – porukom FIFA-i

Američko ministarstvo pravosuđa najavilo je još uhićenja i proširenje istrage. Prvi je reagirao Adidas i prebacio fokus na FIFA-u.

“Adidas grupa potpuno je posvećena stvaranju kulture koja promiče najviše etičke i zakonske standarde i od svojih partnera očekujemo isto. Nakon današnjih vijesti, možemo samo ohrabriti FIFA-u da u svemu što čini nastavi uspostavljati i slijediti načela transparentnosti. Adidas je vodeći svjetski nogometni brend i nastavit ćemo podržavati nogomet na svim razinama.” stoji u Adidasovu priopćenju.

Nike tvrdi da surađuje u istrazi o Brazilu

Nakon Adidasa, Nike je objavio da će surađivati u istrazi što je medije još čvršće uvjerilo kako je državna odvjetnica Lynch novinarima govorila upravo o toj korporacijii da su direktori Nikea u optužnici predanoj njujorškom sudu.

“Nike vjeruje u etičnost i fair play u biznisu i u sportu i žestoko se protivimo bilo kakvom obliku manipulacije ili podmićivanja” objavili su u priopćenju u srijedu “Surađivali smo s vlastima i nastavit ćemo tu suradnju.” objavili su iz Nikea. Odbili su komentirati navode da su u optužnici.

McDonald’s u nevolji zbog Rusije 2016.

McDonald’s je ostao vrlo suzdržan. Kao sponzor Svjetskog prvenstva u Rusiji 2016. u posebno je teškoj situaciji jer Amerikanci nastavljaju istragu o uzimanju mita za dodjelu domaćinstva Rusima.”McDonald’s tvrlo ozbiljno shvaća pitanja etike i korupcije i vijesti iz američkog ministarstva pravosuđa krajnje su zabrinjavajuće. U kontaktu smo s FIFA-om oko svega i nastavit ćemo vrlo pažljivo pratiti situaciju” objavili su iz McDonald’sa.

Coca Cola tvrdi da se borila protiv korupcije

Nijedan od velikih sponzora još nije službeno pod istragom, ali s obzirom na to koliko su gadni detalji iz istrage o dužnosnicima FIFA-e, idućih dana vjerojatno ćemo gledati festival impresivnih PR taktika, što najavljuje i zanimljiva reakcija Coca Cole koja čak implicira da se pokušala boriti protiv korupcije.

“Ova dugotrajna kontroverza okaljala je misiju i ideale Svjestkog nogometnog prvenstva a mi smo više puta ponavljali svoju zabrinutost zbog ozbiljnih optužbi protiv FIFA-e. Očekujemo da FIFA ovaj slučaj raščisti do kraja. FIFA tvrdi da je odgovorila na sve zahtjeve za informacijama i uvjereni smo da će nastaviti u potpunosti surađivati s vlastima.”

Visa prijeti povlačenjem iz nogometa

Nakon što se otvori optužnica glavno će pitanje biti hoće li se veliki sponzori povlačiti kao što su se, primjerice, povlačili iz sportova ili odricali sportšaa u velikim skandalima s dopingom. Visa tvrdi da je spremna na to ako se FIFA hitno ne promijeni.

“Duboko smo razočarani i zabrinuti zbog FIFA-e u svjetlu posljednjih dogašaja Kao spoznor, očekujemo da FIFA poduzme brze i konkretne korake za rješavanje svojih problema, počevši s razvijanjem nove kulture i snažnih etičkih praksi koje će utakmicama vratiti ugled kod navijača. Visa je postala sponzor FIFA-e jer je Svjetsko prvenstvo jedan od malobrojnih istinski globalnih sportskih događaja i ima moć da kroz ljubav prema nogometu ujedini ljude iz cijeloga svijeta. Naše je sponzorstvo uvijek bilo fokusirano na podršku momčadima, sjajno iskustvo za navijače i inspiraciju zajednicama da se okupe i slave duh natjecanja i osobnog postignuća – važno je da se FIFA odmah počne mijenjati, kako bismo mogli zadržati fokus na tim stvarima. Obavijestili smo ih da ćemo, ne učine li to, razmisliti hoćemo li nastaviti sa sponzorstvom. Ne učinii li FIFA to, obavujediniti ljude iz cijelog svijeta” objavila je Visa.

Od ostalih velikih sponzora, još se nije izjasnio Hyundai, a posljednje priopćenje poslao je američki Budweiser: “Očekujemo da svi naši partneri zadrže snažne etičke standarde i postupaju transparentno.”

Koliko je dosad poznato, nijedan sponzor osim navodno Nikea u istrazi nije osumnjičen za korupciju. Većina ih je unaprijed izbjegla kazne i etičke komplikacije, kako bi mogli ostati u Svjetskom prvenstvu. Coca Cola i Visa prošlog su tjedna zadnji put upozorile na grozan tretman useljenika koji grade stadione za Svjetsko prvenstvo u Kataru. Sve firme riskiraju da ih javnost i dioničar prisile da se maknu od FIFA-e a da bi to spriječile moraju uvjeriti sve da su dio rješenja, a ne problema.