Volkswagen je na majmunima i ljudima testirao štetnost ispušnih plinova i sad su sve priznali; izvukli smo bitno o slučaju

CEO Volkswagena sve je priznao, ispričao se i rekao kako sve istražuju

New York Times je krajem prošlog tjedna pisao o tome kako su Volkswagen, Daimler, BMW i Bosch 2014. štetnost ispušnih plinova dizelskih motora testirali na majmunima. U istraživanje su se upustili kako bi održali tadašnju reputaciju dizela koji je još uvijek slovio za ekološki prihvatljivo gorivo. Ovo je samo jedan u nizu skandala povezanih s VW-om i dizelskim motorima, koji je započeo Dieselgate skandalom.

Dieselgate je krenuo 2015. godine, a ispostavilo se kako je VW lažirao emisiju štetnih plinova svojih dizelskih vozila u Americi. Ustanovljeno je da su VW-ovi motori proizvodili do 40 puta više štetnih plinova od dopuštene razine, no tijekom testiranja, koristili su posebni softver koji je smanjivao onečišćenje. Diljem svijeta je ukupno 11 milijuna spornih vozila, a prema prošlogodišnjim procjenama, Dieselgate bi VW kroz dvije godine mogao koštati oko 25 milijardi eura.

1. Što se ustvari dogodilo?

Volkswagen, Daimler i VW su od 2007. godine zajedno financirali studiju EUGT (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor) u kojoj su istraživali štetnost dizelskih plinova. Tijekom 2014. godine, znanstvenici EUGT-a su na četiri sata u prostorije zatvarali desetak majmuna, nakon čega su unutra puštali dizelske plinove koje je proizvodio VW-ov model New Beetle (nova buba). Kako bi umirili životinje, u komoru su postavili i televizor na kojem su im puštali crtane filmove.

Ironično je to što je VW-ov automobil također opremljen softverom putem kojeg su varali na testovima emisije štetnih plinova. Dakle, automobil je proizvodio znatno manje ispušnih plinova unutar laboratorija u odnosu na otvorene ceste. Testiranje se provodilo u američkom gradu Alberquerqueu, s ciljem dokazivanja kako je štetnost novih dizelskih automobila puno manja u odnosu na starijie. Kako bi to dokazali, rezultate su uspoređivali s efektom ispušnih plinova koje je proizvodio dizelski Ford pickup iz 1999. godine.

2. Ustanovljeno je da su testirali i na ljudima

Stuttgarter Zeitung je u ponedjeljak otkrio kako su isti testovi s majmunima provođeni i na ljudima u laboratoriju na fakultetu u Aachenu. U testiranjima je sudjelovalo barem 25 zdravih osoba mlađe dobi.

Postoje navodi i da su prije testiranja na majmunima provođeni testovi na ljudima, kojima su dali da udišu čisti dušikov dioksid (NO2), koji je samo jedan od stastavnih dijelova ispušnih plinova. Detalji istraživanja provedenog u Alberquerqueu obznanjeni su nakon što je protiv VW-a zbog Dieselgatea podignuta tužba u Sjedinjenim Američkim Državama.

3. Mueller je sve priznao, pa se ispričao

CEO Volkswagena Matthias Mueller rekao je kako su testovi u kojima su majmuni udisali štetne dizelske ispušne plinove “neetički i odbojni” i ispričao se zbog postupaka onih koji su bili odgovorni za provođenje studije, piše Reuters. “Metode koje je EUGT koristio u SAD-u bile su krive, neetičke i odbojne”, izjavio je Mueller na novogodišnjem prijemu u Bruxellesu u ponedjeljak kasno navečer, što je bio njegov prvi javni komentar na skandal.

“Žao mi je što je Volkswagen bio umiješan u ovaj problem kao jedan od sponzora EUGT-a. Postoje stvari koje se jednostano ne rade.” Mueller je također rekao kako VW istažuje rad EUGT-a te da će poduzeti adekvatne mjere nakon što ustanove o čemu se ustvari radilo.

4. Istraživanja su izazvala paniku u EUGT-u

Prema pisanju Stuttgart Timesa, ekološka aktivistička grupa Environmental Action Germany prozvala je EUGT da su kroz “višegodišnje plaćeno istraživanje BMW-a, Daimlera i VW-a manipulirali političkim odlukama”. Vođa grupe Jürgen Resch kaže kako su istrage raznih skandala povezanih s dizelom izazvale paniku u EUGT-u. Njihova stranica je navodno odmah nestala, a Resch ih je nazvao jednom od “blatantnijih fake news lobističkih organizacija koja radi za automobilsku industriju”.

Kompanije se pokušavaju distancirati od EUGT-a, s tvrdnjom kako nisu imali pojma o tome što rade. Stuttgart Times navodi kako su visokopozicionirani ljudi unutar tih kompanija također bili u upravi EUGT-a. U jednom periodu, CEO EUGT-a je bio profesor Gunter Zimmermeyer, bivši šef njemačkog udruženja proizvođača automobila. Daimler je u e-mailu za Automotive News izjavio kako su “užasnuti istraživanjem i njihovom implementacijom testova”. Također strogo osuđuju eksperimente.

5. VW će odustati od takvih istraživanja u budućnosti

Nakon što je javnost saznala za rad EUGT-a, VW-ov glavni lobist Thomas Steg je za njemački Bild izjavio kako u budućnosti više neće testirati na životinjama. VW će istražiti što se s majmunima dogodilo nakon testiranja te u kojem su zdravstvenom stanju danas.

Njemački ministar pravosuđa Heiko Maas je za Passauer Neuen Presse izjavio kako je šokiran Volkswagenovim istraživanjem. “Tko provodi takve eksperimente izgubio je svaku mjeru. Testiranje na životinjama i ljudima kako bi se zlorabili rezultati, jednostavno je užasno”, pojasnio je Maas.