Svi tvrde da je Yahoo, koji mijenja upravljačku strukturu i ime, mrtav. No, nije baš tako; izdvojili smo ključne događaje

Marissa Mayer bit će jedna od šest direktora koji će napustiti ključne funkcije

SAN FRANCISCO, CA - NOVEMBER 19: Yahoo CEO Marissa Mayer speaks during a conversation with Salesforce chairman and CEO Marc Benioff at the 2013 Dreamforce conference on November 19, 2013 in San Francisco, California. The annual Dreamforce conference runs through November 21.   Justin Sullivan/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

Nakon prodaje internetskog biznisa Yahooa Verizonu, Yahoo će promijeniti ime u Altaba, a izvršna direktorica Marissa Mayer bit će jedna od šest direktora koji će napustiti ključne funkcije u firmi koja će, nakon zaključenja transakcije, postati investicijska holding kompanija s dioničarskim udjelima u Alibabi i Yahoo Japan.

Ako se Verizon, zbog afere s curenjem podataka, ne predomisli oko preuzimanja, najvjerojatnije će, barem zasad, zadržati Yahoo brend. Drugim riječima, iako mnogi pišu da je Yahoo mrtav, to još nije definitivno, kao ni to da Marrisa Mayer više neće imati veze s njim. Mayer je naime, već nekoliko puta izrazila namjeru da ostane tijekom tranzicijskog perioda s Verizonom, javlja Bloomberg. Ovdje smo izvukli nekoliko najvažnijih stvari koje su se događale u i oko kompanije od odluke o prodaji core businessa.

Konačna odluka o prodaji

Iako se o prodaji spekuliralo duže vrijeme, odluka o službenom pokretanju postupka prodaje tražilice, Yahoo Mail i News servisa predstavljena je krajem veljače prošle godine. Tome je prethodilo dugotrajno natezanje dioničara i uprave, jer je uprava pokušala razdvojiti posrnuli internetski biznis od vrijednih dioničarskih udjela, ali na način da za to ne plati porez.

Htjeli su svoj udio u Alibabi izdvojiti u posebnu firmu na burzi nazvanu Aabaco Holdings, no to je propalo jer je američka porezna uprava odbila osloboditi transakciju plaćanja poreza. Prvo su rekli da će svejedno provesti planirano odvajanje, da bi se na koncu predomislili i odlučili na reverzibilni spin-off, odnosno izdvojiti internetski biznis u novu firmu, a Yahoo ostaviti kao holding kompaniju s dioničarskim udjelima u Alibabi i Yahoo Japan.

Nestrpljenje diončara

Kako se tada pisalo, umjesto skupog odvajanja 15-postotnog udjela u Alibabi vrijednog 32 milijarde dolara, koji bi prema nekim procjenama tvrtku stajao oko 10 milijuna dolara poreza, odvajanjem internetskog biznisa tvrtke steći će se bolji uvid u stvarnu tržišnu vrijednost tog segmenta poslovanja. Pritisak dioničara, koji su kazali da će radije platiti porez nego imati dionice koje su užasno izgubile na vrijednosti, bio je presudan.

Krajem 2015. u javnost je isplivala prezentacija na 99 stranica jednog od investitora aktivista, direktora hedge fonda SpringOwl Asset Management Erica Jacksona u kojem je sadržan plan kako Yahoo, koji grca u dugovima, ponovno učiniti uspješnim. Uključivao je otpuštanje 75 posto radne snage, zajedno s direktoricom Marissom Mayer za koju je konstatirao da nije dorasla zadatku, istaknuvši da je kompanija podbacila u tranziciji na mobilne platforme. No ispostavilo se da se Mayerove neće biti lako riješiti, jer bi otkaz kompaniju stajao, zajedno s otpremninom, dionicama i ostalim benificijama, ukupno oko 55 milijuna dolara.

Još i prije pokretanja prodaje internetskog biznisa, interes za Yahoo izrazili su Verizon Communications, News Corp medijskog magnata Ruperta Murdocha i izdavačka kuća Time, a kao potencijalni novi vlasnici spominjali su se AT&T, Comcast i Walt Disney.

Sporazum o preuzimanju s Verizonom

Nakon višemjesečnih pregovora, Verizon je u srpnju objavio da preuzima Yahoo za 4,8 milijardi dolara. Marissa Mayer prilikom najave akvizicije izjavila je kako je “Yahoo tvrtka koja je promijenila svijet, te će to nastaviti činiti kroz kombinaciju s Verizonom i AOL-om.”

Verizon želi integrirati interentski biznis Yahooa s AOL-om kojeg je kupio prošle godine za 4,4 milijarde dolara i i dignuti prihode od online oglašavanja. Problem je što to tržište čvrsto drže Google i Facebook. Po podacima Pivotal Researcha iz 2015. udio dva internetska giganta u ukupnom prihodu od oglašavanja iznosio je 64 posto.

Skandal s curenjem podataka

Dva mjeseca nakon dogovora s Verizonom, potvrđene su spekulacije da je 2014. došlo do krađe podataka povezanih sa 500 milijuna korisničkih računa. Verizon o tome tijekom pregovora nije bio obaviješten.

Odmah su krenule spekulacije da će Verizon pokušati srušiti cijenu za milijardu dolara, a njihov odvjetnik Craig Silliman izjavio je kako bi masivni sigurnosni propust mogao biti razlog za odustajanje od najavljene akvizicije te kompanije. U prosincu je potom objavljeno da je prije tri godine hakirano više od milijardu korisničkih računa.

10 posto tržišne vrijednosti kompanije

Prema izvješću podnijetom financijskoj agenciji (SEC) navodi se kako i dalje postoji mogućnost da Verizon odustane od preuzimanja ili inzistira na promjeni uvjeta. Analitičari podsjećaju da su najvrijedniji dijelovi kompanije vlasnički udjeli u Alibabi, u kojem Yahoo ima 15 posto, i 35,5-postotni udio u Yahoo Japan, a ne core biznis nekadašnjeg internetskog diva.

Njegova se vrijednost procjenjuje na oko 10 posto tržišne vrijednosti kompanije, stoji u izvješću analitičara Kena Sene iz firme za investicijsko savjetovanje Evercore ISI. Oko 61 posto vrijednosti Yahooa vezano je s udjelom u kineskom e-commerce gigantu Alibabi, dok je 13 posto povezano s vlasničkim udjelom u Yahoo Japan, piše Wall Street Journal. U ponedjeljak, dionice Yahooa narasle su za 0,27 posto na 41,34 dolara, dok su Verizonove pale za 1,09 posto na 52,65 dolara.