Donosimo vam jednu od prvih snimki-radova legendarnog umjetnika Chrisa Leeja Burdena

Ovaj performer, jedan od najzanimljivijih uopće, preminuo je 10. svibnja

Fotografija s performansa "Shoot" Chrisa Burdena, 1971.
FOTO: openculture.com

Chris Burden, punim imenom Christopher Lee Burden, jedan od najvažnijih sjevernoameričkih umjetnika druge polovice 20. stoljeća, kao i jedan od najzanimljivijih performera uopće, preminuo je 10. svibnja 2015. u 69. godini života. Sve otad, mnogi su se mediji specijalizirani za umjetnost prisjećali njegovih najpoznatijih performansa, skulptura i instalacija, pa je tako na popularnoj stranici Open Culture nedavno objavljen stari video-zapis jednog od najranijih i najvažnijih Burdenovih performansa, ‘Shoot’, održanog 1971. u jednoj maloj galeriji u Santa Ani u Kaliforniji. Malobrojni prijatelji i publika koji su se zatekli na nastupu 25-godišnjeg umjetnika vjerojatno nisu ni znali da svjedoče povijesnom primjeru razvoja poslijeratnog performansa. Ali su svakako bili zatečeni onim što su vidjeli.

Jedan je prijatelj bio zadužen za upravljanje niskokalibarskom puškom, kojom je prema Burdenovim uputama ustrijelio njega samog u ruku. Da je neiskusni strijelac promašio za samo nekoliko centimetara, vjerojatno bi pogodio neki vitalni organ i Burden bi možda i poginuo. Međutim, kako vidimo u priloženom videu, umjetnik se udaljio prilično brzo, više u šoku, nego od boli. Namjeravao je biti samo okrznut metkom, no ušao je ipak nešto dublje. Kako Burden naglašava u videu, postoji samo osam sekundi filmskog zapisa. Prije performansa Burden je svoju namjeru da bude nastrijeljen u galeriji iz umjetničkih razloga objavio urednicima lokalnog avangardnog časopisa Avalanche.

https://youtu.be/JE5u3ThYyl4

Umjetnički rad sada uz video upotpunjuje Burdenov komentar, kojim potiče gledatelja da obrati pozornost na zvuk praznog spremnika od metka pri padu na tlo. “U tom trenutku bio sam skulptura”, poslije je izjavio Burden. Izveden na vrhuncu Vijetnamskog rata, Burdenov performans dotiče mnoge teme: povjerenje, nasilje, granice i rizik umjetnosti, ulogu publike i hrabrost umjetnika u usporedbi s dužnosti vojnika. Video je danas vrijedan dio kolekcije Muzeja moderne umjetnosti u New Yorku (MoMA-e). Redakcija lista The New York Times naručila je novi kratki dokumentarac o performansu i pronašla Burdenovog prijatelja koji ga je snimio, a čiji je identitet dosad bio tajna. Na sreću, u videu se pojavljuje i Burden, govoreći svoje posljednje riječi: “Mislim da su mnogi od mojih performansa bili pokušaji da se kontrolira sudbina ili tako nešto. Ili da se stvori iluzija kako se sudbinom može vladati.”

Izvor: Openculture.com