Dora Ruždjak Podolski: ‘Posljednja premijera na Dubrovačkim ljetnim igrama kompleksna je povijesna freska posvećena ženama’

Uoči premijere predstave 'Sjetne žene raguzejske' razgovaramo s redateljicom i uskoro bivšom intendanticom Igara

FOTO: Marko Ercegović

Posljednja premijera 74. Dubrovačkih ljetnih igara freska je u slavu Žena. Njihove titanske snage usprkos vjekovnoj represiji od strane kukavičke muške fukare. “Sjetne žene raguzejske”, prema predlošku Marijane Fumić, režira Dora Ruždjak Podolski, jedna od naših najosebujnijih kazališnih neimarki.

Bit će to i Dorina posljednja premijera kao intendantice Igara, na čijem čelu je provela šest godina. Razgovarali smo uoči premijere koja će se dogoditi 17. kolovoza na jednom od memorijskih festivalskih prostora – parku Gradac.

TELEGRAM: Ovom premijerom faktički se opraštate od intendanture Dubrovačkih ljetnih igara. Kakve su emocije?
RUŽDJAK PODOLSKI: Sretna sam i umorna. Imali smo uzbudljiv, istraživački proces i trenutno sam zaokupljena pretpremijernim probama. Za razmišljanja o intendanturi bit će vremena…

TELEGRAM: Znam da nije lako iz vlastite kože procjenjivati mandat… No, ipak, ako rezimirate proteklih šest sezona, s čime ste intimno najzadovoljniji a što niste uspjeli provesti?
RUŽDJAK PODOLSKI: Vođenje jednog od najdužih europskih festivala naporan je i iscrpljujući posao. Trebalo mi je neko vrijeme da upoznam do kraja strukturu Kuće, kako od milja nazivaju Dubrovačke ljetne igre, kao instituciju u kulturi, ali mislim da smo u posljednje tri godine postigli zavidnu dozu sinergije kao produkcijski tim. Ono na što sam ponosna je vođenje festivala u danima svjetske pandemije, jedan smo od rijetkih europskih festivala koji je 2020. i 2021. održan u punom opsegu.

Ponosna sam i na provedbe projekata financiranih sredstvima Europske komisije, čak četiri projekta u ovih šest godina zaživjela su u različitom opsegu, pokazavši da se i naši ljetni festivali mogu okušati u takvom tipu suradnji. Tu su i programi razvoja publike, predstave i glazbeno-scenska događanja namijenjena mladima i najmlađima koji će jednoga dana činiti jezgru festivalske publike.

Dakako da se uvijek moglo više i bolje, možda smo mogli više inzistirati na dovođenju europski i svjetski prepoznatih kazališnih umjetnika, no naši su planovi promijenjeni upravo zbog pandemijskih vremena. Nadam se da ostavljam Igre svojoj nasljednici Martini Filjak kao organiziranu i produkcijski spremnu manifestaciju koja može odgovoriti i najzahtjevnijim umjetničkim zadaćama.

Foto: Marko Ercegović

TELEGRAM: Igre se nalaze na jednoj od svojih turbulentnijih hridi. Nije li mega komercijalizacija turizma zaprijetila samoj srži festivala – ambijentalnosti?
RUŽDJAK PODOLSKI:
Ne slažem se u potpunosti. Vremena se mijenjaju, mijenja se i Dubrovnik, a samim time i ideja ambijentalnosti. Postoji određena vrsta promišljanja ambijentalnosti koja je vezana uz zlatno doba Igara još iz perioda bivše države, a koja je danas neodrživa. A zašto bi i bila? Ambijentalnost nije tek puka zanimljiva kulisa, za mene ambijentalnost znači ući pod kožu jedne sredine, jednog grada, prepoznati bilo njegovih stanovnika i pronaći moduse suživota kulturne proizvodnje i zajednice koju ta kultura oplemenjuje.

TELEGRAM: Predstavu “Sjetne žene raguzejske” locirali ste u park Gradac, jedan od mitskih toposa Igara. Zašto?
RUŽDJAK PODOLSKI: Pozicija prizorišta gdje je publika okrenuta prema Gradu različita je od dosadašnjeg tretiranja tog prostora i tim pozicioniranjem Grad je više od kulise, Grad postaje svjedokom, promatračem, sugovornikom i tumačem sudbina žena o kojima progovaramo u predstavi.

TELEGRAM: Za minimalistički nerv scenografa Stefana Katunara dramaturgija otvorenog prostora je bila dodatni izazov?
RUŽDJAK PODOLSKI: Stefano je toliko okretan i vješt umjetnik, pa ga ne bih ograničila segmentom otvorenog prostora. Stefano je dubinski kazališni čovjek koji svakom procesu pristupa iz predloška i energije prostora, a uvijek je spreman na ludizam i lucidna rješenja.

TELEGRAM: Okej, probe imate noću, ali Grad ne spava. Mogli ste osigurati potrebnu izolaciju za rad?
RUŽDJAK PODOLSKI: Apsolutno. Gradac je sigurno mjesto, a Igre vješte u moderiranju dobrih produkcijskih uvjeta.

TELEGRAM: “Sjeta” iz naslova signalizira melodramu? Ima li ovdje tragova one Vojnovićevske čežnje?
RUŽDJAK PODOLSKI: Ima. Zahvaljujući spisateljskom prosedeu Marijane Fumić, te izuzetnim intervencijama u dubrovački govor Mara Martinovića, predstava je obojana Vojnovićevskim timbrom. Ali je nadahnuta i Držićevim pastoralnim motivima prevedenim u apsurdnom ključu, te faktima iz prošlosti Dubrovačke Republike. U predstavi postoji i dašak beketovštine koja posebno rezonira u mojem biću.

TELEGRAM: Kad ste počeli kopati po materijalu, što ste pronašli tako zrcalno suvremeno u životu žena iz doba Republike?
RUŽDJAK PODOLSKI: Sva ta pitanja namijenjena su Marijani Fumić, autorici izvedbenog teksta, a osobno mi je fascinantno da su ženska snaga, kreacija i intelekt neuništive bez obzira na sociopolitičke okolnosti.

TELEGRAM: Represivna ženomrzačka pozadina dubrovačke demokracije nije birala stalešku pripadnost? Kao žrtve padale su žene od najviših krugova do egzistencijalnog dna.
RUŽDJAK PODOLSKI: Da. No, to nema veze nužno s represijom DubrovačkeRepublike, nego s poviješću civilizacije kao takve. Republika je samo o toj vrsti represije vodila pisanog traga, s obzirom na njezinu važnost u europskom prostoru, te potrebu za administrativnim zabilježavanjem svakog segmenta javnog života u Dubrovniku.

TELEGRAM: Izvrsna drama Slobodna Šnajdera “Dumanske tišine” jedno je od rijetkih dramskih djela koje se bavi ovom temom. Referirate li se u neku ruku na tu dramu, nastavljate započeto?
RUŽDJAK PODOLSKI: Ne.

TELEGRAM: Jesu li glumice bile sukreatorice u nastajanju predloška?
RUŽDJAK PODOLSKI: Svakako. Neke od njih, poput Nataše Kopeč, autorice su i segmenta dramskog predloška, a sve umjetnice birane su pomno u projekt zahvaljujući svojim iznimnim glumačkim osobnostima kao i autorskom i kreativnom nervu te su im na taj način i dodijeljene odgovarajuće uloge.

TELEGRAM: Glazbeno tkivo vaših predstava uvijek ima markantnu poziciju. Kako se ovdje manifestira?
RUŽDJAK PODOLSKI: Ne mogu režirati bez pomno satkane glazbene potke te mi je glazba jednako važna kao i primjerice predložak ili glumačka kreacija. U ovom projektu iznimno lijepo sam surađivala s glazbenikom Marom Marketom. Poznajem ga od pandemijske godine i naše suradnje na “Dubrovačkim zrcalima”. Market vrlo dobro poznaje dubrovačku ambijentalnost, specifikum dubrovačkog mentaliteta, a u ovom projektu pokazuje zavidno promišljanje kompleksne povijesne freske što “Sjetne žene raguzejske” sigurno jesu.