Meštrovićev Kapitel, 'izgubljeni' Bukovac i Vidovićev skriveni dragulj na Proljetnoj aukciji Artmarka

Nadolazeća aukcija ponudit će i tri veoma važna djela iza kojih stoje i posebne priče

FOTO: Artmark

Najavljena je nova, proljetna Artmarkova aukcija, koja će se 19. ožujka održati u Smaragdnoj dvorani hotela Esplanade Zagreb. Organizatori najavljuju osamdeset i jedno pomno selektirano i pripremljeno djelo likovne umjetnosti od modernizma do poslijeratne umjetnosti. Raspon procijenjenih vrijednosti djela kreće se od 200 € do 65.000 €.

Nadolazeća aukcija ponudit će i tri veoma važna djela iza kojih stoje i posebne priče: “Kapitel” Ivana Meštrovića, “Ponte Sant’Andrea (Chioggia)” Emanuela Vidovića i “Djevojka se odmara” Vlaha Bukovca.

Kapitel

Nastao oko 1940., kao jedan od 4 kapitela koje je Meštrović zamislio za nedovršenu kapelu Gospe od Dobrog Svita, “Kapitel” je rađen kao skulptura ronde-bosse, sa svih strana ukrašen anđeoskim licima.

Oko djela kruže razne priče, a prema jednoj od njih, Meštrović je bio inspiriran licima svoje djece u različitim godinama, što bi moglo biti i točno s obzirom na to da je cijeli projekt u Kašteletu zamišljen kao duhovno i obiteljsko utočište.

Kipar koji je Ivanu Meštroviću pomogao isklesati 4 kapitela bio je njegov učenik i štićenik Andrija Krstulović, rezbar koji je radio za njega između 1936. i 1941. godine.

Kao dio nedovršenog projekta Kašteleta Meštrovićevi kapiteli, međutim, nikada nisu dobili priliku biti postavljeni zbog događaja u Drugom svjetskom ratu te društveno-političkog ozračja u Splitu 1941.-1942. godine. Veliki kipar i jedan od naših najznačajnijih umjetnika u povijesti ostavio ih je na brigu preostaloj obitelji, točnije bratu Petru, s kojim je dijelio i gradio kompleks u Kašteletu.

Kada se Meštrović 1959. godine, nakon čitavih 17 godina, iz SAD-a – gdje je predavao na Univerzitetu Notre Dame – vratio u Hrvatsku, darovao je kapitele svome bratu. Nakon smrti Petra Meštrovića, kapiteli su ušli u dugo razdoblje pravnog i vlasničkog postupka, da bi 2005. godine konačno bili dodijeljeni pravom vlasniku i nasljedniku, ponovno ušavši u zbirku nećaka Ivana Meštrovića. 85 godina od nastanka, ovo iznimno djelo povijesti i jedinstvene vizije genija Ivana Meštrovića traži novu kolekciju. Vrijednost kapitela procijenjena je između 15.000 i 25.000 eura.

Artmark

Ponte Sant’Andrea (Chioggia)

Veliki slikar naše moderne Emanuel Vidović prikazom venecijanske marine na slici Ponte Sant’Andrea (Chioggia) vraća nas 100 godina unatrag – u trenutak njezina nastanka. Riječ je o djelu iz jednog od prvih ciklusa umjetnina nastalih nakon Prvog svjetskog rata u novom splitskom ateljeu u koji se slikar preselio 1919. godine.

Vidović je sliku predstavio na svojoj praškoj samostalnoj izložbi u rujnu 1923. godine, o čemu svjedoči i carinski žig na njezinoj pozadini, danas star 100 godina.

Slika postaje dio zbirke dr. Špira Srećka Perišića, uglednog sarajevskog i splitskog odvjetnika, koji je bio i slikarov dobar prijatelj, ali i mecena mnogim drugim dalmatinskim umjetnicima. Nakon što je Perišić preminuo, slika je ostala u njegovoj obitelji, a sada je nakon cijelog stoljeća prvi put izložena i ponuđena tržištu umjetnina kao jedan od najvećih Vidovićevih skrivenih dragulja.

Riječ je o ulju na platnu, dimenzija 78 x 137 cm. Slika je signirana dolje lijevo, u crvenoj boji: “E. VIDOVIĆ”. Vrijednost rada procijenjena je na 25.000 – 35.000 eura.

Artmark

Djevojka se odmara

Poznato je da nam je praško razdoblje Vlaha Bukovca donijelo neka od njegovih najboljih ostvarenja, a uz maniru i stil, desetljeće između 1903. i 1914. poklapa se s njegovim najpriznatijim razdobljem portretiranja.

“Djevojka se odmara” naslikana je 1909. godine u Pragu, a primjer je divizionističkog slikarskog stila, koji Bukovčev pristup postimpresionizmu podiže na najvišu razinu. Veliki slikar ovaj je portret naslikao u svom praškom ateljeu, a zanimljivo je da se na slici vrlo lako prepoznaje atmosfera Dalmacije i “potreba za svjetlom” u njegovom opusu.

Svjetlošću i bojom Bukovac nas vraća cavtatskim krajolicima, što zapravo ne čudi: slikar je u ljeto 1909. – prije nego što se vratio u svoj praški atelje – živio upravo u Dubrovniku i Cavtatu. Nakon njegove smrti slika je ostala u zbirci njegove kćeri, Ivanke Bukovac-Javorsky. U isto vrijeme Bukovčeva se kći odlučuje vratiti u Cavtat, a djelo “Djevojka se odmara” smatra se izgubljenim više od 50 godina.

Riječ je o ulju na platnu, dimenzija 54 x 43 cm, a slika je signirana i datirana dolje desno, crvenom: “Vlaho Bukovac Praha 1909.” Vrijednost rada procijenjena je 45.000 – 65.000 eura, a početna cijena na aukciji bit će ispod minimalne procjene.

Cijelo stoljeće od svog nastanka, ovo se djelo po prvi put izlaže u Hrvatskoj, a do 19. ožujka 2024. može se razgledati i u Artmarkovoj galeriji na Strossmayerovom trgu 5, kao i sva ostala djela koja će se ponuditi na Proljetnoj aukciji.

Artmark