Ovo je nevjerojatna priča o detektivu koji traži umjetnost koju su ukrali nacisti

Dosad je pronašao djela sveukupne vrijednosti 250 milijuna funti

A handout picture from the Art Loss Register received on January 7, 2012 shows Christopher Marinello, Executive Director and General Council of the The Art Loss Register, holding "Le Jardin", a Matisse painting that was stolen 25 years ago  after it was retrieved in London on January 3, 2013. The oil on canvas from 1920 which is now worth about 1 million USD (760,000 Euros), was stolen 25 years ago from the Museum of Modern Art in Stockholm has turned up in Britain where a dealer had hoped to sell it on behalf of an elderly Polish client.  AFP PHOTO/HO/ART LOSS REGISTER/RAY WELLS  ==  RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / ART LOSS REGISTER/RAY WELLS  " - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS  ==
FOTO: AFP

Christopher Marinello poznati je britanski detektiv koji se primarno bavi pronalaskom ukradenih umjetnina diljem svijeta. Ovaj bivši odvjetnik, poznat kao Sherlock Holmes umjetničkog svijeta, nedavno je zahvaljući dojavi anonimnog Slovenca u Los Angelesu locirao devet slika koje su ukradene prije šest godina čija se vrijednost procjenjuje na 20 milijuna dolara (među slikama su bila i djela Chagalla i Rivere).

Zapljena vrijedna milijardnu funti

Marinello je posljednjih nekoliko godina zastupao nasljednike poznatog trgovca umjetninama Paula Rosenberga, koji su pokušavali u svoje vlasništvo vratiti sliku Henria Matissea “Femme Assise” iz 1921. godine. Uz brojna druga skupocjena djela, ova slika je otkrivena u zapuštenom stanu Corneliusa Gurlitta, sina poznatog nacističkog trgovca umjetninama Hildebranda Gurlitta. Njena vrijednost se procjenjuje na 60 milijuna funti.

Njemačke vlasti su uz pomoć Marinella upale u Gurlittov stan 2012. gdje su, uz Matisseovo djelo, pronašli još čitav niz umjetnina koje vrijede nevjerojatnih milijardu funti. Velik broj komada iz te kolekcije je bio ukraden ili zaplijenjen za vrijeme vladavine Trećeg Reicha. U sudskom procesu istražitelji su se pokušavali dogovoriti s Gurlittom da mu vrate dio umjetnina, u zamjenu za njegovu pomoć u pronalaženju vlasnika ukradenih djela. No prije nego što je proces okončan, u svibnju prošle godine ovaj povučeni ekscentrik je preminuo. U oporuci je svoju kolekciju odlučio ostaviti muzeju u švicarskom glavnom gradu Bernu. Muzej je odlučio prihvatiti to, uz obvezu da sve što je ukradeno bude i vraćeno. Prošlog tjedna je konačno postignut i dogovor između Njemačke i obitelji Rosenberg kojima će biti vraćen njihov Matisse.

20 godina uspješnih istraga

U posljednja dva desetljeća detektiv Marinello je zahvaljujući svojim neumornim i iscrpnim istraga uspio pronaći i vratiti vlasnicima velik broj djela, vrijednosti oko 250 milijuna funti. Među tim djelima su i slike Picassa, Renoira i Matissea. Nedavno je locirao i “Portrait of a Gentleman” autora El Greca, kojeg je Gestapo zaplijenio za vrijeme rata u Beču u stanu kolekcionara Juliusa Priestera. U jednoj od njegovih nedavnih istraga koju su mediji pomno pratili, Marinello je pronašao Matisseov “Le Jardin”, ukraden iz Muzeja moderne umjetnosti u Stockholmu. A prije nekoliko godina uspio je doznati da je neimenovana poznata ličnost u New Yorku nenamjerno kupila ukradeno djelo, i uz pomoć te osobe došao je i do dilera.

“Kriminalci mogu biti moji neprijatelji, ali i vrijedni suradnici. Često se s njima nalazim u kafićima i sličnim javnim mjestima, kako bi smanjio rizik da nešto pođe po krivu. Komuniciramo direktno samo ako za to imam dopuštenje od vlasti. Ako je riječ o nekoj krađi koja se dogodila prije 25 godina, njih to više ne interesira i onda prepuste meni da sve sam organiziram”, izjavio je Marinello.

Trgovina ukradenim djelima u stalnom porastu

Često se zna dogoditi da on i njegova ekipa istražitelja nađu ukradena djela prije policije. To uspijevaju zahvaljujući programu kojeg su sami napravili. Art Claim je ogromna i tehnološki najnaprednija baza podataka u kojoj su upisana sva poznata ukradena djela ovog svijeta. Ovaj program redovito skenira kataloge svih poznatih aukcijskih kuća, pa čak i artikle na eBayu. “Ljudi često kupuju skupocjena djela bez da provjere njihovu pozadinu i od koga ih kupuju. To je vrlo riskantno, jer su novčane kazne jako visoke, a i takva javna sramota najčešće znači kraj za bilo kojeg kolekcionara”, rekao je Marinello.

Prema podacima kojima raspolaže, ovaj detektiv tvrdi da je ilegalno tržište umjetninama u rastu i da su trenutno od njega jača samo tržišta oružjem i drogom. “Trenutno je gore nego ikad. Uzrok leži u lošem stanju ekonomije, smanjenom ulaganju u osiguranje muzeja i ratovima. Zbog svega toga umjetnine se kradu kao nikad dosad. No ponekad je lakše nešto ukrasti nego prodati. Jer jednom kad ukradeno djelo uđe u našu bazu, ono se ne može pojaviti nigdje na internetu bez da mi tome uđemo u trag vrlo brzo”.