FOTO: Saša Ćetković

Mamili smo poglede po Opatiji u novom Peugeot 408, velikom obiteljskom autu koji bi mogao pripadati sportskoj klasi

Svaka strana novog 408 je uzbudljiva na svoj način. S prednje strane pršti snagom

Mamili smo poglede po Opatiji u novom Peugeot 408, velikom obiteljskom autu koji bi mogao pripadati sportskoj klasi

Svaka strana novog 408 je uzbudljiva na svoj način. S prednje strane pršti snagom

FOTO: Saša Ćetković

Novi Peugeot 408 koji nam je stigao na test poprilično je neobično vozilo. Sam Peugeot naziva ga fastbackom, a zapravo je riječ o automobilu C-segmenta koji kombinira elemente SUV-a, coupea, limuzine i daška karavana. Dakle, sve u jednom. Takvom kombinacijom, uz snažnu crvenu boju, s 408 smo bili pravi mamac za poglede u prometu.

Svaka strana novog 408 je uzbudljiva na svoj način. S prednje strane pršti snagom, što je karakteristično za novije Peugeote kojima se na maski ističe novi znak lava, kao i prednja LED Matrix svijetla koja su poprečno smještena na braniku i na neki način oponašaju prednje zube lava. Prednjom stranom dominira dug poklopac motora, a lukovi blatobrana su uzvišeni, što dodatno naglašava snažan izgled ovog dijela vozila.

Niti jedan panel Peugeota 408 nije dosadan Saša Ćetković

S boka, najupadljivija je coupeovska silueta s opadajućim stražnjim krajem koja završava lagano uzdignutom površinom, poput blagog integriranog spojlera. Povrh kosog stražnjeg stakla nalazi se još jedan manji spojler koji prati oblik krova. Peugeot tumači da je taj dio automobila posebice osjetljivo aerodinamično područje na kojem je potrebno optimizirati i usmjeriti pokrov zraka. I tu je prisutan lajtmotiv mačke pa taj spojler oblikom podsjeća, kako je i sam Peugeot opisao, na mačje uši. Sve te linije završavaju na stražnjem kraju, čiji plastični crni odbojnik daje dojam robusnosti, no zbog svog oblika podsjeća i na coupe automobile.

Kratko osvježenje nakon vožnje autocestom Saša Ćetković

Teško ga je ukalupiti u jedan segment

Dakle, Peugeot 408 je zaista teško ukalupiti u jedan segment automobila. Riječ je i o relativno dugom automobilu čije dimenzije ga guraju čak i van C-segmenta.

Takav oblik i dužina sa sobom nose niz karakteristika, od kojih su prvenstveno najzanimljivije vozačke karakteristike. Peugeot tvrdi da je novi 408 iznimno aerodinamično vozilo, u što smo se uvjerili i na autocesti, na našem putu iz Zagreba u Opatiju. Naime, najupečatljivije je to što nedostaju fijukanja vjetra pri većim brzinama, koja su česta na nekim drugim SUV vozilima. Voznim karakteristikama doprinosi i neočekivana masa od 1396 kilograma, što je za automobil dužine 4,69 metara zaista niska vrijednost

Zbog toga Peugeot 408 voznim karakteristikama više nalikuje nižem coupe automobilu. Prianjanje uz cestu je neočekivano dobro pa 408 za automobil svoje visine sjajno leži u zavojima, u što smo se pak uvjerili na zavojitim i uskim cestama od Moščeničke Drage do Moščenica. Za takve vozne karakteristike može se zahvatili i širokom tragu kotača sprijeda i straga, kao i velikom međuosovinskom razmaku od 2,79 metara, što doprinosi stabilnosti na cesti. Vozne karakteristike ulijevaju veliku dozu povjerenja u automobil dok se u zavojima zadržava gotovo ravno, bez znatnijeg naginjanja u stranu.

Ima tek 1396 kilograma, a dužine je 4,69 metara Saša Ćetković

Mjesto za upravljačem kao highlight interijera

Veliki međuosovinski razmak je osjetan i u interijeru. Stražnja klupa je prostrana, no zbog coupeovske siluete morao se napraviti kompromis s dostupnom visinom za putnike u stražnjem kraju. Sa sjedalom namještenim za mojih nešto više od 180 centimetara visine, na stražnjoj klupi sam imao i više nego dovoljno mjesta za noge, dapače, netipično puno za C-segment, a iznad glave sam imao još ponešto centimetara.

Prtljažni prostor je također zbog međuosovinskog razmaka prilično velik s 536 litara volumena, dok se obaranjem sjedala dobiva 1611 litara kapaciteta s dostupnom dužinom od 1,89 metara. Takva utovarna dužina tipičnija je za karavane nego za SUV-ove i druga vozila.

No, highlight interijera nisu ni utovarni kapacitet, ni prostor na stražnjoj klupi, već vozačko mjesto. Interijer, odnosno, armatura je blago usmjerena prema vozaču, čime se dobiva dojam kao da se sjeda u cockpit, koji Peugeot otvoreno tako i naziva – i-Cockpitom. Sjedala su sportski profilirana, no meka i udobna pa nisu problem ni na duljim relacijama. Nikako se ne dobiva dojam da se sjeda u neki veliki obiteljski automobil, već u automobil koji bi mogao pripadati sportskoj klasi.

Minijaturizirani volan, tipičan za Peugeotove automobile, isprva je zahtijevao prilagođavanje Saša Ćetković

Minijaturizirani i-Cockpit volan je fantastičan

Karakterističan je i minijaturan volan, koji na prvu, priznajem, zahtjeva prilagođavanje. Prema volanu sam nastupio skeptično, budući da sam se s njim prvi puta susreo. Trebao sam nešto više prilagođavati visinu sjedala, kao i visinu i dubinu volana, kako bih pronašao udobnu poziciju s koje mogu u potpunosti vidjeti sve dijelove prednjeg ekrana namijenjenog vozaču. S ispravnim prilagođavanjem sjedala i volana, zaista se dobiva dojam da se sjeti u kokpitu koji je fokusiran na vozača.

Nakon više stotina kilometara koje sam prevalio u oko tjedan dana vožnje Peugeota 408, shvaćam i zašto proizvođač nije odustao od ove unikatne veličine volana na tržištu, a koji je isporučen u više od devet milijuna vozila. Minijaturni volan se lakoćom okreće, pa se može puno brže “smotati” od volana klasične veličine, barem je dojam u rukama takav. Volan uz to nije ni savršeno okruglog oblika, već je blago šesterokutan, zbog čega odlično leži u rukama. Volan je i debeo, čime ostavlja, ponovno, sportski dojam. Isti dojam naglašavaju i poluge za mijenjanje brzine smještene iza upravljača, koje vozaču u M načinu rada omogućuju da sam mijenja brzine.

Volan je također direktniji nego što bi se očekivalo, odnosno, prenosi relativno puno informacija o cesti na ruke vozača. No, s druge strane, ipak nije previše direktan da bi to postalo zamorno. Zbog lakoće okretanja, kao i sjajnog “ležanja” u zavojima za automobil ove veličine, stječe se dojam agilnosti i preciznosti.

Jedan od najupečatljivijih dijelova Peugeota 408 je njegova coupeovska silueta Saša Ćetković

Sportski mod dodatno oživi automobil

U Peugeotu 408 dostupan je jedan tip mjenjača – osmostupanjski automatski. Riječ je o mjenjaču koji brzo mijenja brzine, prilično primjetno, no opet ne toliko da bi bilo neugodno. U svakom trenutku vozač je svjestan da je automobil ubacio u višu ili nižu brzinu, što doprinosi povezanosti s vozilom.

Sportski način vožnje je u 408, očekivano, najzanimljiviji. U izborniku središnjeg 10-inčnog ekrana, koji je blago usmjeren prema vozaču, nalazi se i opcija da se u sportskom načinu vožnje pojača zvuk motora u interijeru. Gasi se Start-stop funkcija, a mjenjač znatno kasnije ubacuje u višu brzinu, čime se motor diže i do viših obrtaja. U izborniku sam konfigurirao i promjenu boje u interijeru. U crvenu boju se tako promijenila ambijentalna rasvjeta koja se nalazi u vratima, otprilike u visini retrovizora, kao i boja ekrana ispred vozača i boja u menijima izbornika.

U sportskom modu, 408 kao da dodatno oživi. Za razliku od nekih viših konkurentnih SUV-ova koji također sadrže sportski mod, taj mod na 408 nije van karaktera. Spomenimo i da je eko mod sušta suprotnost. Umjesto crvenog, konfigurirao sam da se izbornici i ambijentalno osvjetljenje izmijene u zelenu, klimatizacija se oslabljuje, a 408 tada u višu brzinu ubacuje u znatno nižim okretajima. Time eko mod pruža, u određenoj mjeri, nešto smireniji način vožnje.

Inovativni 3D prikaz na vozačkom ekranu Saša Ćetković

Inovativni 3D prikaz na vozačkom ekranu

U GT varijanti opreme za 408, koju smo imali na testu, Peugeotov i-Cockpit, odnosno ekran ispred vozača, obogaćen je i 3D prikazom. Time se, primjerice, u jednom od mogućih prikaza na ekranu mogu “ispupčeno” prikazivati brzinomjer, obrtomjer i razna druga upozorenja. Zbog 3D elementa 408 znatno bolje privlači pozornost vozača, no ne odvraća previše pogleda s prometnice. Ekran je postavljen visoko, tik uz vjetrobran koji se nalazi blizu vozača.

U interijeru se nalazi mnoštvo detalja i linija, stoga se 408 unutra doima jednako uzbudljivim kao i izvana. Unutra je zastupljeno i nekoliko vrsta materijala, među kojima su plastični umetci koji oponašaju brušeni metal, kao i alcantara. Naš testni model bio je prošiven i netipičnim zelenim koncem, koji zaista nije očekivan u automobilu crvene boje. No, i taj zeleni konac, kao i hrpa drugih detalja, čini interijer zanimljivijim.

Spomenuti 10-inčni ekran infotainmenta, naziva i-Connect, radi brzo i dobro, jednostavnog je dizajna, a opremljen je i povezanim navigacijskim sustavom s kartama TomTom. Dodatno, i-Connect je opremljen i podrškom za Android Auto i Apple CarPlay, čiji se prikaz prostire preko cijele širine zaslona. Fora je stvar što se navigacija, odnosno sljedeća uputa kuda trebamo ići, mogla prikazati na zaslonu ispred vozača, premda smo koristili Google Maps ili Waze.

Na brdima iznad Mošćeničke Drage Saša Ćetković

Fizičke komande nisu zanemarene

Prilično neobičan i upadljiv detalj interijera je taj što zapravo imamo tri ekrana. Jedan je smješten ispred vozača, jedan je 10-inči ekran za infotainment, a ispod tog ekrana nalazi se još jedan duguljasti ekran na kojem se nalazi prikaz nekih komandi. Taj ekran je nakošen, što ponovno doprinosi zanimljivosti interijera budući da je to vrlo neobično rješenje. Na njemu se prikazuju opcije poput pokretanja Android Auta ili Apple CarPlaya, otvaranja navigacije ili postavki automobila. Dakle, nije riječ o nečemu što baš jako često moramo pritiskati u vožnji, što je dobra vijest.

Premda interijerom dominiraju ekrani, Peugeot nije zanemario i fizičke komande. Kotačić za pojačavanje volumena zvuka smješten je ispod manjeg duguljastog ekrana, a pored njega su komande za klimu i ventilaciju, kao i tipka za paljenje sva četiri pokazivača smjera. Tipka za klimu nas direktno vodi u izbornik za prilagođavanje klimatizacije, koji premda ne omogućuje namještanje temperature i ventilacije fizičkim tipkama, nudi jednostavan i velik prikaz, zbog kojeg također ne moramo dugo micati pogled s prometnice. Za ugađanje glazbe i sličnog, vozaču su dostupne i tipke na upravljaču.

U interijeru se zapravo nalaze tri zaslona- vozački, glavni za infotainment i još jedan manji nakošeni ispod njega Saša Ćetković

Pregršt sustava za vožnju

Naš testni model bio je opremljen 1,2 turbobenzinskim PureTech motorom od 130 konjskih snaga, koji je uparen sa spomenutim osmostupanjskim mjenjačem. Premda se možda očekuje da je 130 konjskih snaga premalo za automobil dužine 4,69 metara, zbog niske mase ovaj početni benzinski motor čini se adekvatnim. Nagla ubrzanja se ne mogu očekivati, ni u sportskom modu, no ni s ovim motorom 408 se ne doima kao spor automobil.

Naš testni 408 bio je opremljen i nizom raznih sustava za pomoć u vožnji, među kojima je i automatsko kočenje u nuždi s upozorenjem na sudar. Premda 408 nije umjesto mene morao kočiti, upozorio me kada mi se u traku prilično naglo, s malo prostora, ubacio jedan drugi automobil, što je tipično za “slalome po Zelenom valu” u Zagrebu. Premda bih i sam primijetio da mi se taj neugodni vozač naglo ubacio, 408 me upozorio trenutak ranije. Za vlastite slalome praktičan je bio i sustav za nadzor mrtvog kuta, koji narančastom lampicom u retrovizoru obavještava da nije sigurno prebaciti se u drugu traku.

Dostupno je i prošireno praćenje prometnih znakova, pa se na digitalnoj armaturnoj ploči u svakom trenu nalazi prikaz zadnjeg skeniranog znaka. Takav prikaz je iznimno praktičan na autocesti, gdje je ponekad lako zaboraviti neki znak, poput onoga za ograničenje brzine, koji smo vidjeli par kilometara ranije.

Peugeot 408 se sjajno snalazi na manjim zavojitim prometnicama, kao što je ona iz Mošćeničke Drage prema Mošćenicama Saša Ćetković

Neočekivana lakoća parkiranja

Peugeot 408 je, kako smo naveli, za pripadnika C-segmenta velik i dug automobil, stoga se doima da bi mogao biti problematičan za parkiranje. No, okretljivost volana uz kamere za vožnju unatrag i sustav kamera za pomoć u parkiranju od 360 stupnjeva čini manevriranje prilično lakim zadatkom. Čak i u prilično skučena parkirna mjesta u centru Zagreba 408 se može smjestiti bez većih problema, a kada je potrebno izaći iz takvog parkirnog mjesta, automobil javlja upozorenje vozaču da nailazi promet straga. Takvo upozorenje moguće je zbog širokokutne 180 stupanjske kamere za vožnju unatrag, koja ima i zgodan detalj: vlastitu mlaznicu za pranje tekućinom za vjetrobranska stakla, u slučaju da smo je zaprljali.

U tehnološka rješenja koja doprinose sigurnosti vožnje mogu se uvrstiti i Matrix LED glavna svjetla koja automatski uključuju duga svijetla. Ako ususret dolazi drugi vozač, zbog Matrix tehnologije, ona se mogu automatski isključiti te ponovno uključiti kada se mimoiđemo. U praksi, o svijetlima se uopće ne mora razmišljati, kao ni o brisačima. Postavili smo ih u automatski mod, a 408 je za nas automatski palio i gasio svijetla i brisače.

Akcija nije potrebna ni za otključavanje i zaključavanje auta. Naime, 408 osjeti kada je ključ, a time i vozač, u blizini, pa se automatski prilaženjem automobilu otključa. Isto tako, kada se udaljavamo od auta, nije potrebno ništa pritisnuti, već se on posve sam zaključa i ispusti kratak zvučni signal kako bi nas o tome obavijestio. Ako i dalje niste sigurni je li automobil zaključan ili ne, dobar indikator su retrovizori, koji se sklapaju kada je 408 zaključan.

Peugeot 408 na najprometnijoj ulici u Opatiji, Ulici Maršala Tita Saša Ćetković

Adaptivni tempomat kao lijek za dosadu autoceste

Naš testni 408 bio je opremljen adaptivnim tempomatom i centriranjem u trakama. U praksi to znači da je 408 sposoban sam krenuti i sam se zaustaviti, no za kretanje je ipak potrebno pritisnuti tipku sa simbolom nalik “playu” s daljinskih upravljača za televizore, a koja se nalazi na volanu. Korištenjem ovog sustava, 408 praktički preuzima upravljanje i u onim dosadnim situacijama u kojima se auti na nekoj velikoj prometnici kreću puževim korakom, uz poneka zaustavljanja i nagla kretanja. Dakle, rješava nas muke takozvanog stop&go prometa.

Kada se riješimo prometa i krenemo na autocestu, 408 je sposoban sam voziti i pri većim brzinama, pritom nas čvrsto držeći u traci, s adekvatnim razmakom od vozila ispred nas. Daljina na kojoj želimo pratiti vozilo ispred nas se može konfigurirati, a čak i najbliža udaljenost održava i više nego dovoljan razmak. Ipak, volan treba pridržavati u svakom trenutku, pa ako ga slučajno ispustimo više od par sekundi, 408 nas traži da preuzmemo kontrolu nad vozilom. Adaptivni tempomat i centriranje u trakama su prilično nježni, no ponovno ne toliko nježni da se ne osjete. Sasvim je jasno kada automobil preuzme upravljanje i ubaci nas više prema sredini trake, ako slučajno dođemo preblizu lijevoj ili desnoj liniji.

Za pretjecanje je dovoljno uključiti žmigavac

Kada je uključen adaptivni tempomat, 408 može i sam na autocesti poluautomatski prestići vozilo ispred nas. Dovoljno je dati žmigavac, a volan se potom lagano zakreće prema lijevoj traci, te kada se da desni žmigavac, lagano se vraća u desnu traku. Pritom ipak treba paziti na promet sprijeda i straga, no 408 pretjecanje odrađuje samopouzdano i sigurno.

Ako se pak promijeni ograničenje brzine, pa 408 pročita da se brzina, primjerice, spustila sa 130 na 100 kilometara na sat, pita nas želimo li usporiti, što možemo potvrditi pritiskom na tipku “OK” na volanu. Kada se pojavi novo, primjerice, više ograničenje brzine od 130 km/h, dovoljno je ponovno pritisnuti “OK”, pa 408 nastavlja blago ubrzavati. Time je vožnja 408 na autocesti prilično smirena.

Peugeotov logotip, koji više i nije toliko nov budući da je predstavljen početkom 2021. godine Saša Ćetković

Uspješni koncept

Budući da je Peugeot s novim 408 pokušao pokriti niz automobilskih segmenata, postojala je šansa da neće uspjeti niti u jednom. No, 408 je znatno uzbudljiviji automobil za vožnju od mnogih crossovera u klasi, a pritom nudi i znatno više prostora od njih, kao i znatno veću visinu vožnje od niza klasičnih konkurenata iz C-segmenta. Unutrašnjost je prilično prostrana, dok niža coupeovska silueta blago smanjuje praktičnost stražnje klupe, što je očekivan i prihvatljiv kompromis s obzirom na uzbudljiv dizajn vanjštine.

Zbog svoje vanjštine, ali i voznih karakteristika, Peugeot 408 odskače u moru sličnih i pomalo dosadnih SUV-ova i crossover vozila, posebice kada ga se konfigurira u nekoj uzbudljivoj boji poput našeg testnog primjerka u Perla Crvena Elixir, za koji je potrebno doplatiti 790 eura. Svaka vožnja s 408 je time postala malo uzbudljivija i zanimljivija, pogotovo ako se, bar na kratko, siđe s glavnih prometnica ili autoceste na neku malo zavojitiju cestu.

Početna cijena novog 408 kreće od 33.945 eura u P Automobil importu, dok naš testni primjerak s opremom PureTech 130 EAT8 GT s dodatnom perla bojom i TEP Alcantara Fraxx Knit unutrašnjosti stoji 39.775 eura.


Sadržaj nastao u suradnji s Peugeot Hrvatska.