U suradnji s
Heineken

Naš novinar isprobao je pametni otvarač za pivo koji ga odvraća od posla. Zbilja je efikasan

Nikada ne bi pomislili da se i u otvarač za pivo mogu dodati pametne funkcije

FOTO: Aleksandar Selak

Radite li iole fleksibilnije od klasičnog 9-17 u uredu, teško je ponekad napraviti granicu između posla i slobodnog vremena. Hrpu puta se dogodi da neki mail, koji vam je obećan da će stići do kraja radnog dana, stigne pola sata kasnije, a vas, kao savjesnog i dobrog radnika golica što piše u njemu. Jeste li dobili što ste tražili? Jeste dobili taj grumen zadovoljštine zbog poluiskrene isprike za kašnjenje maila? Takva sva pitanja bi, u pravilu, trebala biti nebitna nakon kraja radnog vremena.

No, prema istraživanjima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), pojava overworka, odnosno, previše posla, krenula je još 2000-ih godina. Još 2015. godine, 46 posto ispitanika velikog EY-evog istraživanja među 9700 zaposlenih osoba, reklo je da radi više od 40 sati tjedno, a 40 posto njih kaže da su se njihovi radni sati povećali u zadnjih pet godina. WHO ističe da se pandemijom i prisilnim radom od kuće ovaj trend dodatno intenzivirao. U posljednje dvije godine, u nekim zemljama je broj radnih sati eksplodirao za 40 posto, navodi Svjetski ekonomski forum. Jednostavno, s vremenom je postalo sve teže i teže razdvojiti poslovni i privatni život.

Negativni efekti previše rada

Prema pisanju Forbesa, 26 posto radnika “nosi posao kući”, što naravno ugrožava balans posla i života. Forbes također navodi da oko 40 posto zaposlenika koristi svoja računala nakon 22 sata, često i zbog finalnih provjera ima li što novog na poslu, što negativno utječe na kvalitetu njihovog spavanja. Ti problemi javljaju se upravo zbog toga što ljudi teško pronalaze balans između posla i slobodnog vremena, odnosno, teško razdvojiti svoje vrijeme.

“Za mnoge, posao je više od posla. Posao je za nas dio naših osobnih vrijednosti. Ponosni smo na naš posao. No, ako posao prijeđe granicu nečega što nam donosi vrijednost i sreću u nešto što nam donosi stres i šteti nama i našim odnosima, moramo ozbiljno evaluirati što nam nanosi taj stres i kako se s njime možemo nositi”, tvrdi psihologinja Amy Sullivan s klinike u Clevelandu.

Heinekenov pametan otvarač The Closer Aleksandar Selak

Pivo te otkvači od tvojih problema

“Hajde na pivo” je rečenica koja ima gotovo ceremonijalni status u našim životima. Bolje rečeno, pivo ima tu gotovo pa ceremonijalnu ulogu, ali ne onu koja je nosilo prije nekoliko tisuća godina, u neka drevna vremena kada je služilo i za vjerske i ritualističke obrede.

Danas je pivo poprimilo poprilično univerzalnu ulogu u našim životima. “Hajde na pivo poslije posla” ili “Dođi k meni na pivo” jedan je od izraza koji ima milijardu značenja. Kupio si novi auto pa moraš platiti frendovima cugu? Pivo. Igra repka? Pivo. Nešto ti se loše dogodilo pa se moraš jadati nekome? Kako? Pa uz pivo. Nešto, ili bolje rečeno, netko, te izmaltretira na poslu? Pa sjedneš s kolegama na pivo.

Poanta je da se tim pivom otkvačiš od onog što te muči. Pivo nije piće. Nije niti do alkohola u njemu. Neka piva dobra su i kada na etiketi piše 0,0 posto. Stvar je u tom ritualu. Stvar je u toj simbolici i obilježavaju, bilo prekida nečega lošeg ili slavlja nečeg dobrog. Pivo time može poslužiti u stvaranju tog boljeg balansa između poslovnog i privatnog života. Prekineš u danu s onim lošim, poslom koji te muči, i kreneš s onim dobrim, slobodnim vremenom.

Naravno, jednu od ključnih uloga u postizanju optimalnog balansa između posla i privatnog života imaju poslodavci. U idealnom slučaju, oni bi trebali biti svjesni toga koliko utječu na taj balans, pa bi i trebali uvesti neke konkretne aktivnosti kako bi pomogli svojim zaposlenicima. Naravno, jedna od ključnih stvari bila bi poštivanje radnog vremena. Jednako kao što zaposlenici ne kasne na posao, jer znaju kada počinje radni dan, tako bi i poslodavci trebali znati kada prestaje radni dan, pa mailove i ostale stvari ostaviti za sutra.

Nismo pomislili da ćemo ikada vidjeti pametni otvarač za pivo

Upravo zbog takve uloge koju pivo može imati u našim životima, Heineken je osmislio uređaj za koji nikada ne bi pomislili da može postati “pametan”. Riječ je o The Closeru, koji nije samo zabavan trik uređaj i gadget, već pametan otvarač za pivo. On je prilično snažan simbol toga da bi trebali pomnije razmisliti kako bolje balansirati poslovni i privatni život, kako ne raditi previše i kako trebamo pronaći više vremena za sebe.

Prilično luksuzno pakiranje otvarača The Closer Aleksandar Selak

The Closer nam je stigao u prilično “luksuznoj” kutiji za koju bi mogli na prvu pomisliti da se u njoj nalazi nekakav mobitel više kategorije, ne samo zbog njene robusne i kvalitetne izrade, već i zbog njenog premium dizajna. Otvaranjem kutije prezentira nam se pametni otvarač, koji djeluje kao pravi premium uređaj, kakav bi i očekivali iz tako luksuznog pakiranja.

Prvenstveno je riječ o simbolu

Što je ustvari The Closer? Premda je riječ o sasvim konkretnom uređaju, on je prvenstveno simbol toga što bi nam trebalo biti pivo u našim poslovnim životima. The Closer se spaja bluetoothom na naše računalo ili laptop, bilo da je riječ o uređaju s Windowsom ili MacOS-om, a kada se njime otvori boca piva, računalo kreće u Sleep mode, odnosno, Hibernaciju. Otvarač The Closer pojavljuje se kao bilo koji drugi Bluetooth uređaj u postavkama laptopa. Uparivanje je brzo i bezbolno, ne treba čak niti PIN kao kod nekih drugih bluetooth uređaja, kao što je čest slučaj sa slušalicama i zvučnicima.

Prije otvaranja piva Aleksandar Selak
Čim se pivo otvori – laptop odlazi u hibernaciju Aleksandar Selak

Na prvu je teško prepoznati je li The Closer zapravo spojen, te radi li uopće, budući da nema nikakvih indikacija na njemu, poput nekakve LED diode. No, čim otvorite pivo, a računalo ode u sleep mode, jasno vam je da otvarač radi. Time se, sasvim efikasno, stvara jedna barijera između posla i privatnog života. Prošlo je radno vrijeme, prošao je posao. Otvarate pivo i ekran postaje crn. Na njemu ne mogu iskočiti razni mailovi ili poruke na aplikacijama za interno dopisivanje unutar firme.

Heineken je pametni otvarač The Closer osmislio samo s jednim ciljem – ukazivanjem na ovu problematiku, odnosno, simbolizirati važnost isključenja iz posla. The Closer neće biti na prodaju, no to na koncu nije niti bitno. Bitno je da se na neki način postigne taj priželjkivani i prijeko potrebni balans između posla i slobodnog vremena. Ponekad najbolji način za isključenje nakon posebno napornog radnog dana je upravo i boca Heinekenovog piva, koja se ipak može kupiti.


Sadržaj nastao u suradnji s Heinekenom.