Državna agencija koja dijeli europske milijune nije u stanju provesti natječaj za čistačice. Pazite, fulali su brojeve

Posao su, nakon dva mjeseca promišljanja, dodijelili ponuđaču sa skupljom ponudom. Sada moraju sve ponoviti

Trebala je to biti još jedna u nizu rutinskih javnih nabava u kutku hrvatskog administrativnog imperija, Agenciji za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (APPRRR). U njoj, nomen est omen, bataljun činovnika “operativno provodi mjere izravnih potpora” u poljoprivrednom sektoru te vodi pripadajuće upisnike i registre.

Drugim riječima, glavni im je posao kontrolirati zahtjeve za potporu i isplaćivati stotine europskih milijuna koji se slijevaju našim poljoprivrednicima, OPG-ovima i tvrtkama. Pritom 762 zaposlenih u središnjem zagrebačkom uredu (14 sektora s pripadajućim službama), dvadeset i jednoj regionalnoj podružnici i još četiri ispostave diljem zemlje ne mogu raditi taj odgovoran posao, a usput usisavati oko svog stola ili ribati radijatore u pauzi.

Nevjerojatan gaf troje zaposlenika

Zato su u travnju ove godine raspisali javnu nabavu za jednogodišnju uslugu redovitog dnevnog i periodičnog čišćenja poslovnih prostora, ali i pojačane dezinfekcije zbog već poznatih pandemijskih razloga, procijenjene vrijednosti nešto više od pola milijuna kuna bez PDV-a.

No, jedna od grupa u koje je nabava bila podijeljena, završila je neugodnim poništenjem i isplatom naknade žalitelju na natječaju. Razlog? Troje zaposlenika zaduženih za ovu nabavu, u instituciji kroz koju prolaze milijarde kuna, nakon dvomjesečnog pretresanja ponuda službeno je zaključilo, potpis i pečat, kako je iznos od 54.855,75 kuna zapravo manji od 49.440,00 kuna. Sve je uredno parafirala i ravnateljica Agencije, Matilda Copić.

Čišćenje u krpama različitih boja

Nabavi se pristupilo seriozno. Ništa nije bilo prepušteno slučaju. Na četrdesetak stranica dokumentacije, u tančine je propisano koja su dnevna, tjedna i mjesečna zaduženja čistača. Primjerice, svakog je dana, osim niza uobičajenih poslova poput usisavanja i pražnjenja koševa za smeće, nužno odstraniti fleke i otiske prstiju s namještaja, vrata i kvaka – kako u uredima, tako i u sanitarnim prostorijama, gdje je potrebno i “namještati toaletnu galanteriju”.

Posebno je podebljano i podcrtano uputstvo da se čišćenje treba, iz higijenskih razloga, “obavljati krpama u različitim bojama”: jedna boja za WC školjke i pisoare, druga za ostale površine sanitarija i treća za radne površine ureda.

Kontrolu kvalitete, a time očito i praćenje upotrebe odgovarajućeg kolorita krpa, “obavlja nadležna služba Naručitelja” koja nadzire uslugu čišćenja “u slučajno odabranom dijelu bilo koje površine koja se čisti”. Ako se uoče nedostaci, nadležna služba APPRRR-a će sastaviti pisani zapisnik, a izvršitelj usluge mora u roku dva dana ukloniti nedostatke, inače slijedi kazna. Da ne duljimo, stvar je ozbiljna.

Dva mjeseca proučavanja ponuda

Krajem svibnja pristigle su ponude u pet grupa javne nabave za različite lokacije čišćenja, pa se prionulo poslu. Puna dva mjeseca, do konca srpnja, proučavalo se i računalo tko je od ponuđača najpovoljniji. U toj računici, 90% bodova nosila je cijena, a 10% sposobnost brzine zamjene zaposlenika u slučaju bolovanja, godišnjeg odmora i sličnih okolnosti.

Troje članova Stručnog povjerenstva za javnu nabavu, dakle tri para očiju, ispisalo je gotovo 60 stranica Zapisnika o pregledu i ocjeni ponuda te u konačnici donijelo prijedlog najboljeg ponuditelja za svaku od lokacija, uz usporedne tablice cijena i dodijeljenih bodova.

Sve je otišlo na stol četvrtom paru očiju, onih ravnateljice Agencije, koja je za Grupu 2 – Usluge dnevnog čišćenja podružnice u Osječko-baranjskoj županiji, amenovala ekonomski najpovoljniji izbor tvrtke Samsic d.o.o. čija je ponuda iznosila 54.855,75 kuna s PDV-om. Tragikomedija cijele priče nalazi se čitava tri retka ispod u istoj toj potpisanoj Odluci, gdje uredno stoji jeftinija ponuda tvrtke Adria Mons Services d.o.o. s iznosom 49.440,00 kuna s PDV-om.

Nabava poništena, Agencija priznala pogrešku

Epilog priče je, naravno, očekivan. Iz tvrtke Adria Mons Services žalili su se Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave koja nije imala težak posao i relativno brzo poništila Odluku. Iz Agencije se u postupku nisu pokušavali izvlačiti, već su priznali da su pogrešno dodijelili maksimalni broj bodova, a time u konačnici pogrešno rangirali ponuđače.

Žalitelju je određena i naknada troškova žalbenog postupka, pa mu je Agencija na konto toga isplatila tisuću kuna poreznih obveznika, uz posao čišćenja koji bi trebao dobiti nakon procedure ponovne ocjene ponuda.

Zanimljivo, u redovitom godišnjem izvješću APPRRR se pohvalio ulaganjima u ljudske potencijale i organiziranjem različitih edukacija za svoje zaposlenike. Tako u izvješću za prošlu godinu ističu kako je nova znanja i vještine steklo 477 zaposlenika, od čega izdvajaju čak 21 zaposlenika koji je stekao certifikat u području javne nabave. Znamo za bar troje kojima bi dobro došlo ponavljanje gradiva.