Franjo mete Crkvu. Prvi na papinoj listi za odstrel homofobni su biskupi, hrvatski konzervativci se lukavo pritajili

Konzervativne struje u Vatikanu kažu da bi nova Deklaracija mogla uzdrmati temelje vjere

Pope Francis arrives to lead his weekly general audience on St.Peter's Square in Vatican City on October 11, 2023. (Photo by Tiziana FABI / AFP)
FOTO: AFP

Samo dan nakon što je u ponedjeljak 18. prosinca Vatikanski doktrinarni ured izdao Deklaraciju u kojoj se dopušta svećenicima da mogu blagoslivljati istospolne parove, isusovački svećenik, velečasni James Martin, blagoslovio je u utorak 19. prosinca prvi gay par, Damiana Steidla Jacka (44), i njegovog supruga Jasona Steidla Jacka (38).

U skladu s vatikanskim upozorenjem da se takav blagoslov ne bi trebao izvoditi sa svečanom odjećom, otac Martin i par bili su ležerno odjeveni. „Neka vas Gospodin blagoslovi i čuva,“ kazao je otac Martin, dodirujući ramena dvojice muškaraca. Oni su lagano pognuli glave i uhvatili se za ruke.

“Deklaracija Fiducia supplicans: o pastoralnom značenju blagoslova” u suprotnosti je s odgovorom dikasterija iz 2021. koji je zabranio blagoslov istospolnim zajednicama u liturgijskom kontekstu. Tvrdi se da je papa Franjo tada popustio pod pritiskom doktrinarnog ureda, no samo nakon dvije godine, praktički je stavio van snage tu odluku.

Raskol u Crkvi

Ugledni vatikanski analitičar Marco Politi, autor knjige “Papa Franjo među vukovima”, objasnio je da se papa „morao kretati polako, polako, poput kornjače te da je morao uzeti u obzir odnose moći unutar crkve.“

Zbog svega toga ne čudi da su se, nakon što je papa Franjo dopustio svećenicima da blagoslove homoseksualne parove, konzervativni biskupi i svećenici u raznim zemljama digli na noge. Premda su takve ceremonije dopuštene sve dok ne impliciraju da su istospolne veze ekvivalent heteroseksualnom braku, ipak je i taj mali korak dočekan s burnim reakcijama i protivljenjima papi Franji.

Konzervativci su složni da bi nova Deklaracija mogla uzdrmati temelje vjere pa čak i izazvati raskol u Crkvi. Dodatno ogorčenje izazvao je još jedan dokument donesen nakon Deklaracije, u kojem stoji da se transrodne osobe mogu krstiti, služiti kao kumovi i biti svjedoci na crkvenim vjenčanjima.

Najglasniji biskupi iz Afrike

Najglasniji su u protivljenju za sada biskupi iz Afrike koji su vrlo skeptični prema otvaranju crkve za LGBTQ ljude. Tako su zambijski biskupi odmah najavili da neće provoditi nove vatikanske smjernice. “Želimo izbjeći bilo kakvu pastoralnu zabunu i dvosmislenost, kao što ne želimo kršiti zakon naše zemlje koji zabranjuje istospolne zajednice i aktivnosti”, rekli su.

Njima su se smjesta pridružili i biskupi Malavija. Razlog takvoj reakciji je činjenica da se u većini afričkih država homoseksualnost kažnjava smrtnom kaznom ili doživotnim zatvorom, a oni sretniji izvuku se s dugogodišnjim kaznama zatvora.

Biskupi Ukrajine žalili su se pak da je Vatikanska deklaracija dvosmislena te da mogla sugerirati odobravanje homoseksualnih veza. Američki konzervativni časopis The Catholic Herald objavio je da je kazahstanski nadbiskup Tomasz Bernard Peta, zabranio svojim svećenicima obavljanje blagoslova za istospolne parove, nazivajući deklaraciju „velikom prijevarom.“

‘Blagoslov grešnih odnosa’

Kenijski biskup John Oballa Owaa upitao je javno dokle će to ići, što sve to znači, kakve će implikacije imati i što to znači za budućnost. Američki biskup Joseph Strickland, kojeg je papa Franjo nedavno smijenio s čela biskupije Tyler u Texasu, već je pozvao biskupe da kažu „ne“ papi.

Američki konzervativni LifeSite News, napisao je u ponedjeljak da je dokument izdan „u suprotnosti s nepromjenjivim katoličkim učenjem da crkva ne može blagosloviti grešne odnose.“ Biskup Andrew Cozzens iz Minnesote opisao je deklaraciju kao „nuđenje blagoslova ljudima koji trenutno žive izvan načina života koji je zapovjedio Isus.“

Pozdrav za nove smjernice

Za razliku od njih brojni biskupi iz Njemačke, Austrije i Švicarske, pozdravili su novu politiku pape Franje. Uostalom svećenici u Njemačkoj i nekim drugim zemljama sjeverne Europe godinama su održavali ceremonije blagoslova istospolnih parova, prkoseći ranijoj zabrani Vatikana. U ožujku su njemački katolički biskupi glasali za usvajanje formalnih ceremonija za blagoslov istospolnih veza.

Biskup Georg Bätzing, voditelj Njemačke biskupske konferencije, izrazio je zahvalnost za nove vatikanske smjernice. “Dobro je da se ovo blago za raznolikost stilova života sada otkriva,” zaključio je. Kardinal Blase Joseph Cupich iz Chicaga, jedan od progresivne manjine u američkom episkopatu, rekao je: “Ovdje u Nadbiskupiji Chicaga, pozdravljamo ovu deklaraciju, koja će pomoći mnogima u našoj zajednici da osjete blizinu i suosjećanje Božje.” Istakno je da praksa Crkve poznaje različite oblike blagoslova te je opisao ovaj potez kao „korak naprijed.“

Konferencija katoličkih biskupa SAD-a, u kojoj su najglasniji upravo konzervativni biskupi, prihvatila je novo pravilo, jer se, kako je ustvrdila glasnogovornica konferencije Chieko Noguchi, crkveno učenje o braku nije promijenilo.

Novi pristup homoseksualnosti

Premda odluka pape Franje o blagoslovima ne mijenja katoličko protivljenje istospolnim brakovima, ipak je pokazatelj novog pristupa Katoličke crkve homoseksualnosti. Taj potez može se protumačiti kao dio doktrine pape Franje da Katolička crkva mora biti otvorena i dobrodošla svim ljudima, a ne da odbija vjernike od sebe.

U skladu s tim u “Deklaraciji Fiducia supplicans: o pastoralnom značenju blagoslova” stoji da svi ljudi u svakoj situaciji mogu tražiti Božju pomoć jednostavnim blagoslovom. “Božja milost djeluje u životima onih koji ne tvrde da su pravedni, ali koji se ponizno priznaju kao grešnici, kao i svi drugi.”

Poslana je jasna poruka

Tom deklaracijom papa Franjo usprotivio se svećenicima i biskupima koji isključuju vjernike iz blagoslova zbog doktrinarnih i moralnim razloga, među koje spadaju i istospolni parovi. Ta njegova odluka ne iznenađuje jer je još 2013. papa Franjo najavio novi odnos spram homoseksualaca kad je, na pitanje o homoseksualnim svećenicima odgovorio: „Tko sam ja da sudim?”. Istodobno 87-godišnji Papa priznao je da crkveno učenje o seksualnosti i identitetu nije dovoljno uzelo u obzir ljudsko iskustvo i znanost, rekavši da je potrebna „veća preciznost i daljnje proučavanje.“

Stoga je najnovija Deklaracija kruna njegovih napora da promjeni crkveni ton i pristup gay osobama. Tim činom Crkva je prihvatila dio vjernika koje je dugo osuđivala. Za brojne pratitelje zbivanja u Vatikanu papina odluka da odobri blagoslove istospolnih parova, najvažnija je promjena u odnosu na homoseksualce u njegovu pontifikatu. Ona će u velikoj mjeri utjecati i na službeno učenje crkve koja opisuje homoseksualnost kao „intrinzično poremećenu.“

Papa Franjo nije iskoristio ovogodišnji božićni govor vatikanskim dužnosnicima da izravno odgovori protivnicima Deklaracije. Umjesto toga pozvao je na oprez “protiv krutih ideoloških pozicija koje nas često, pod krinkom dobrih namjera, odvajaju od stvarnosti i onemogućuju nam da idemo naprijed. ” Time je poslao jasnu poruku svima koji se opiru njegovim reformama.

Papino čišćenje Crkve

U prvim godinama svog papinstva papa Franjo je za božićnih čestitanja oštro kritizirao crkvenu birokraciju. Ove godine, međutim, govorio je o raspravama između progresivaca i konzervativaca. „Pozvani smo, umjesto toga, krenuti i putovati, poput mudraca, sljedeći svjetlo koje nas uvijek želi voditi dalje, ponekad neistraženim stazama i novim cestama”, istakao je papa.

“Kršćani uvijek trebaju biti nemirni i otvoreni za promjene. Kršćanska vjera – upamtimo – nije namijenjena da potvrdi naš osjećaj sigurnosti, da nam dopusti da se smjestimo u udobna vjerska uvjerenja i da nam ponudi brze odgovore na složene životne probleme. Kad nas Bog šalje na put, izvlači nas iz naših zona udobnosti, našeg samozadovoljstva onime što je već učinjeno i tako nas oslobađa”, dodao je papa.

Brojni analitičari se slažu da je 87-godišnji papa Franjo, nakon što mu se zdravlje pogoršalo, počeo žuriti s čišćenjem Crkve od svega što ometa njen napredak i prilagođavanje vremenu u kojem djeluje. Stoga je prošle godine otpustio drugog dužnosnika ureda doktrine, nadbiskupa Giacoma Morandija, koji se smatra odgovornim za dokument iz 2021., kojim se zabranilo blagoslivljati istospolne brakove.

Smjene kardinala i biskupa

Potom je Vatikanski kazneni sud osudio kardinala Giovannija Angela Becciua, nekoć jednog od najmoćnijih dužnosnika crkve, na pet i pol godina zatvora zbog financijskog kriminala. U srpnju je pak papa reorganizirao doktrinarni ured imenovavši bliskog savjetnika Argentinca Víctora Manuela Fernándeza za njegova šefa. To je izazvalo burne proteste konzervativnih biskupa u Vatikanu.

Nedavno je pak kaznio dvojicu istaknutih konzervativnih američkih crkvenjaka, kardinala Raymonda Lea Burkea i teksaškog biskupa Josepha Stricklanda, koji su mu se otvoreno protivili. Tako je Burke optužio papu Franju da riskira izazvati zbrku, pogrešku i podjele među vjernicima. Biskup Strickland je pak optužio papu za „podrivanje pologa vjere.“ Zbog toga ga je smijenio s mjesta biskupa u Teksasu te oduzeo Burkeu plaću i njegov besplatni stan.

Smrt pape Benedikta XI.

Većina svjetskih vatikanologa slaže se da je tako odlučnim potezima pape Franje doprinijela smrt njegovog konzervativnog prethodnika, pape Benedikta XI. Time se, tvrde, „oslobodila papina ruka,“ pa je krenuo u čistku svojih protivnika.

Sandro Magister, dugogodišnji stručnjak za Vatikan smatra da je imenovanje kardinala Fernándeza ključan potez pape Franje „Nakon što je Benedikt umro, Franjo se počeo usuđivati”, napisao je Magister. „Da je Benedikt ostao živ Franjo se nikada ne bi usudio imenovati kardinala Fernándeza za čuvara doktrine crkve, funkciju koju je Benedikt XVI. obnašao više od 20 godina.“

Hrvatski svećenici se nisu izjasnili

Biskupi i svećenici u Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj još se, očekivano, nisu izjasnili o Deklaraciji. Treba im, kažu, vremena da je prouče. Mnogi međutim drže da kupuju vrijeme te čekaju da priroda učini svoje. Stoga se u božićnim poslanicama nisu bavili bitnim stvarima kojima je zaokupljen papa Franjo nego efemernim pitanjima. Pa je tako, primjerice, biskup sisački Vlado Košić, među ostalim, istaknuo da se Isusovo ime danas izbacuje iz javnog prostora i to u nekada kršćanskim zemljama.

„Čak i čelnici EU preporučuju da se ne upotrebljava naziv Božić nego samo neka se čestitaju sretni blagdani! Iz ukrasa koji se ovih adventskih dana raskošno razlijevaju po ulicama, trgovima i izlozima izbačen je Isus. Njega zamjenjuje neki debeli u crveno obučeni djedovi s dugom bijelom bradom, okruženi nekim vilama i upregnuti u neke saonice i zaprege glumeći skandinavske bijele zime kojih u Europi ima sve manje. K tome još se najnovije vrijeme pojavljuje nekakvi lutak zvan Orašar koji sve više postaje simbol božićnog vremena“, žalio se biskup Košić.

Za razliku od Košića papski nuncij u Hrvatskoj nadbiskup Giorgio Lingua poslao je upečatljivu i važnu poruku. „Naše misli, ove godine više nego ikad, ne mogu ne otići u onu zemlju u kojoj su bile postavljene prve jaslice. U toj zemlji, koja je čula pjesmu anđela koji su navijestili mir, ove godine, umjesto anđeoskih melodija, odjekuju zaglušujuća grmljavina bombi, pucnjevi topova, očajnički vapaji majki koje plaču za svojom djecom kao i vapaji brojne ranjene i nestale djece koja oplakuju gubitak svojih roditelja“, zaključio je nadbiskup Lingua.