IT sustav, preko kojeg država vrti natječaje vrijedne milijarde eura, uopće nije dovršen. Ministarstvo: 'Razvijamo ga u hodu'

Informatički sustav konstantno stvara probleme onima koji se prijavljuju za EU novac

FOTO: PIXSELL

Prošle jeseni, poduzetnici koji su dobili EU novac za svoje projekte, našli su se u bizarnom problemu. Iako su imali pravo na predujam, u digitalnom sustavu putem kojeg se provodi Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) nisu mogli predati zahtjev za isplatu. Pojednostavljeno rečeno, u sustavu nije radio gumb za avans. Greška je, potvrđeno nam je tada, krajem godine otklonjena.

Informatički sustav preko kojeg država provodi natječaje u okviru plana oporavka i dalje, međutim, stvara probleme, tvrde u neslužbenim razgovorima konzultanti koji se bave provedbom EU projekata. Opisuju, primjerice, da se pri predaji zahtjeva za nadoknadu sredstava (ZNS) nekad „javljaju nepostojeće greške“ zbog kojih se zahtjevi ne mogu predati.

Nisu moguće ni male izmjene

Više konzultanata požalilo se na još jedan neobičan problem: iako se sustav koristi već godinu dana, još uvijek nema sve funkcionalnosti potrebne za provedbu projekata. „Nema funkcionalnosti za izmjenu ugovora. Ni mala niti velika izmjena nije moguća. Zato nisu moguće, recimo, zamjene zaposlenika ili preraspodjele sredstava u proračunu projekta, a time se koči provedba“, kaže Telegramov sugovornik, s dugogodišnjim iskustvom rada s EU fondovima.

I drugi konzultant napominje da u sustavu „nisu moguće izmjene manjeg značaja“, a sve dok se one ne evidentiraju i ne provedu kroz aplikaciju, „ne može se naplatiti određeni trošak“. Primjerice, ako je na projektu prijavljena jedna osoba, ali ona ode iz firme i treba je zamijeniti drugi zaposlenik, tog drugog zaposlenika treba prijaviti u sustav. Dok se ne provede ta administrativna procedura, „ne možeš potraživati troškove za tu osobu“.

Sustav još uvijek nije dovršen

Razlog zbog kojeg u sustavu nisu moguće niti manje izmjene ugovora (ali niti neke druge funkcionalnosti, poput vraćanja ZNS-ova iz arhive) zvuči prilično neočekivano: digitalna platforma, preko koje država prati provedbu milijarde eura teškog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, nije dovršena. Mada se koristi više od godinu dana, sustav još nije razvijen do kraja. Na njemu se i dalje radi. To je, ukratko, službeno objašnjenje.

“Sustav NPOO fondovieu je u procesu razvoja, a funkcionalnosti se definiraju i razvijaju sukladno prioritetima vlasnika sustava. U tijeku je analiza i razvoj funkcionalnosti koje trenutno nisu dovršene”, odgovaraju iz Fine na pitanje zašto kroz digitalnu platformu nisu moguće izmjene ugovora. To, ponovimo, prema tvrdnjama ljudi koji rade na projektima bitno otežava provedbu.

Ministarstvo ne vidi problem

Fina je zadužena za održavanje sustava, čiji je formalni vlasnik, međutim, Ministarstvo financija. A prema tvrdnjama Fine, razvoj funkcionalnosti diktira vlasnik sustava – dakle, Ministarstvo financija. U resoru ministra Marka Primorca, očito je, ne vide problem u činjenici da informatički sustav za NPOO nije još dovršen. Detaljno pojašnjavaju zašto.

Osigurali su, kažu, „uspostavu, održavanje i daljnji razvoj predmetnog IT sustava u skladu s dinamikom provedbe NPOO-a i potreba svih korisnika istog”.

“Stoga je sustav razvijan na način da sve funkcionalnosti nužne za početak provedbe budu pravovremeno omogućene, što su i bile (poput objave poziva i prijave na isti), a daljnji razvoj prati dinamiku provedbe, što zahtijeva i određeno vrijeme”, odgovaraju na naš upit, dodajući da sustav ima više od 17 tisuća korisnika i da je dosad putem njega objavljeno 70 poziva za dodjelu europskog novca.

Nije ipak sve prošlo glatko

Ali, nisu svi pozivi prošli glatko, dapače. Telegram je nedavno pisao o problemima pri provedbi 135 milijuna eura vrijednom natječaju Ministarstva turizma i sporta. Iskusni konzultanti upozorili su da je iz elektroničkog sustava za prijave nestala predana dokumentacija zbog čega su neke velike hotelske tvrtke de facto eliminirane iz konkurencije.

Iz Ministarstva turizma uvjeravaju da greške u sustavu nisu utvrđene. No, konzultanti sumnjaju na propuste pa su, uime svojih klijenata, uložili prigovore, a pripremaju i tužbe.

Problemi s mailovima

Telegramovi sugovornici se, osim toga, žale i na tehničku podršku koja, tvrde, ne odgovara ažurno na upite. Iz Fine, pak, uvjeravaju suprotno, da se na sva pitanja odgovara kontinuirano. Nadalje, neki korisnici su se našli u problemima jer nisu na mail dobili poruku da u sustavu imaju važnu obavijest.

Uobičajeno je, objašnjavaju naši sugovornici, da sustav automatski pošalje takve mailove, ali u nekim slučajevima to se, navodno, nije dogodilo pa korisnici nisu na vrijeme shvatili da se od njih na natječaju očekuju dodatna pojašnjenja. Zbog takvih propusta moguće je da projekti “padnu” u fazi evaluacije, nakon čega onda slijede žalbe, prigovori i tako dalje.

Traži se dodatna pomoć

Sustav za NPOO, kako smo napomenuli, dosad je održavala Fina, koja upravo ovih dana na javnom natječaju traži “usluge podrške pri održavanju sustava NPOO fondovieu”. “Postojeći sustav, za čiji smo razvoj u jednom dijelu koristili vanjsku podršku, potrebno je održavati te nam je pri tome također potrebna podrška u odgovarajućim rolama koje nam nedostaju”, objašnjavaju iz Fine svrhu natječaja vrijednog 200 tisuća eura bez PDV-a.

Znači li to da će sustav, preko kojeg država vrti milijarde eura iz plana oporavka, uskoro u potpunosti profunkcionirati ili će korisnike i dalje mučiti gumbi koji nedostaju, ostaje za vidjeti.