Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Izgleda da je premijer sad i konačno odlučio da Hrvatska kupuje stare izraelske avione

Večernji je objavio da je odluka o kupnji donesena; premijer će ju objaviti idući tjedan

ZADNJA IZMJENA: velj. 25, 2018

Večernji list danas je objavio kako je odluka o kupnji vojnih aviona donesena i da će Hrvatska kupiti izraelske polovne avione.

O tome se već dulje vremena spekulira, a Večernji sada piše kako je premijer Andrej Plenković dobio jamstva SAD-a i Izraela da nema skrivenih troškova, ni problema s polovnim F-16 avionima.

O svemu su prvi pisali izraelski mediji

Premijer je ovoga tjedna nakon sastanka s glavnim tajnikom NATO-a Jensom Stoltenbergom poručio kako će odluka o kupnji aviona biti javno predstavljena za nekoliko tjedana što je dalo naslutiti da je odluka zapravo u najužim krugovima već donesena. Prve konkretne informacije o hrvatskoj kupnji izraelskih aviona objavili su prije gotovo mjesec dana izraelski mediji.

Nakon sastanka Plenkovića i izraelskog premijera Benjamina Netanyahua pisali su kako je dogovor o kupnji F-16 polovnih aviona blizu. Pozvali su se pritom na priopćenje iz ureda izraelskog premijera, a naveli su kako bi avioni trebali biti isporučeni 2020. godine te da se radi o poslu vrijednom 500 milijuna dolara. No, premijer Plenković je istoga dana sve demantirao, kazao je kako konačna odluka još nije donesena te da je u tijeku proces vrednovanja ponuda.

Kako je premijer naglo povukao kočnicu

Prema pisanju Večernjega, sada je ipak sigurno da ćemo dobiti izraelske avione. Zašto bi se takva odluka mogla pokazati i ne baš dobrim rješenjem pisao je u svojoj kolumni za Telegram Goranko Fižulić. Fižulić je tako podsjetio na jednu zanimljivu situaciju iz prosinca.

“Polovicom prosinca saborski Odbor za obranu dao je, na opće čuđenje, jednoglasno pozitivno mišljenje o analizi i preporuci MORH-a. I kada su svi očekivali sjednicu Vijeća za obranu koje je trebalo potvrditi nabavku izraelskih polovnih aviona F-16C/D Barak, premijer Andrej Plenković naglo je povukao kočnicu. Tjedan dana nakon sjednice nadležnog saborskog odbora i njegove podrške preporuci MORH-a, Plenković je izjavio da „želi još jednom s nadležnim ministarstvom provjeriti ponude“. Što se to dogodilo u tih tjedan dana da premijer mora još jednom provjeravati ponude javnost nije saznala”, pisao je Fižulić.

Avioni stari barem 26 godina

Što se tiče samih aviona, Fižulić piše da bi Hrvatska ovim poslom trebala dobiti avione čija je starost barem 26 godina i koji su pretrpjeli velike lokalne modifikacije. Pojašnjava kako je Izrael između 1980. i 1994. kupio 260 aviona F-16A/B/C/D koje je sam prerađivao i dopunjavao ne poštujući NATO standarde za te tipove zrakoplova. “Kako je između 2003. i 2009. kupio 102 zrakoplova F-16D Block 52, a krajem 2016. počele su i isporuke F-35, izraelska Vlada odlučila se riješiti barem dijela izraubane flote iz prošlog stoljeća”, piše Fižulić.

“Dvanaest aviona F-16C/D Barak koji su zapeli za oko hrvatskim kupcima bili su proizvedeni i isporučeni Izraelu krajem osamdesetih ili početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Kako je Izrael u tom razdoblju kupio 135 aviona tog modela zasad je teško odrediti točnu godinu proizvodnje”, navodi.

Zanimljiva povezanost s Krstičevićevom bivšom firmom

Jutarnji list je prije koji tjedan pisao kako, ako se Hrvatska odluči na kupnju njihovih polovnih aviona, Izraelci nude suradnju i u ostalim segmentima, među kojima su i značajna ulaganja u dronove i poljoprivredu. Ova se informacija čini zanimljivom u kontekstu grupacije MSAN koja je nedavno proširila djelatnost i na popravljanje dronova i ostale poslove vezane uz bespilotne letjelice, a u kojoj je ministar obrane Damir Krstićević godinama bio jedan od ključnih ljudi.

Naime, firma KING ICT, dio spomenute grupacije, krajem prošle godine osnovala je tvrtku kćer Planet IX koja za svoju djelatnost registrira proizvodnju, popravke i održavanje zrakoplova, svemirskih letjelica i zrakoplovne opreme. Kao jedan od osam aspekata dodatne ponude Izraelaca, Jutarnji navodi “napredne sustave u poljoprivredi”, upravo to u svom priopćenju od početka veljače kao novu djelatnost svoje novoosnovane tvrtke kćeri navodi KING ICT.

Tajana Vlašić
Telegram autor
372 članka Više o autoru