Vijeće za obranu danas će odlučiti o kupnji aviona, i izgledno je da će to biti stari izraelski; evo pregleda slučaja

Konačnu odluku nakon preporuka Vijeća donosi Vlada

Vijeće za obranu danas će odlučiti kojim će avionima hrvatska zamijeniti svoje dotrajale MIG-ove 21. Prema informacijama koje se već dulje vrijeme pojavljuju u medijima, najviše šanse ima 12 rabljenih izraelskih F-16 Barak aviona. Izraelskim avionima, kao najizglednijoj verziji, glavni konkurent su švedski Gripen avioni.

Natječaj za nabavku dvanaest borbenih aviona zaključen je 3. listopada 2017., a u prosincu je analiza MORH-a dobila jednoglasnu potporu saborskog Odbora za obranu u vezi nabave vojnih aviona. No javnost, zapravo, malo zna o detaljima četiri ponude za avione koje je zaprimilo Ministarstvo obrane. Ministar Damir Krstičević samo je objavio kako “SAD nude novi F-16, Izrael i Grčka polovne F-16C, a Švedska novi Gripen“. Preporuka Vijeća, koje će se sastati poslijepodne u 18 sati, bit će poslane Vladi čija je odluka ključna. Napravili smo kratki pregled ovog slučaja.

Izaelski mediji izašli s viješću o dogovoru Hrvatske i Izraela

Iako se očekivalo da će nakon sjednice Odbora za obranu u prosincu stvari krenuti brže, tjedan dana nakon sjednice nadležnog saborskog odbora i njegove podrške preporuci MORH-a, premijer Andrej Plenković izjavio je da „želi još jednom s nadležnim ministarstvom provjeriti ponude“.

A onda su krajem siječnja izraelski mediji objavili vijest kako je hrvatski premijer Andrej Plenković s izraelskim premijerom Benjaminom Netanyjahuom razgovarao o kupnji izraelskih F-16 borbenih aviona, da su blizu dogovora te da se radi o poslu vrijednom 500 milijuna dolara.

Nakon što su vijest prenijeli svi hrvatski mediji, reagirao je premijer Plenković koji je rekao kako konačna odluka još nije donesena. “To su formalni postupci konzultacija, konačnu odluku ćemo donijeti nakon što zaista budemo sa svih aspekata sigurni da donosimo pravi odabir i dugoročno rješenje za HRZ za idućih 30-ak godina”.

U čemu je problem s izaelskim polovnim avionima?

Inače, radi se o avionima koji su stari barem 26 godina. Kako je Telegramov kolumnist Goranko Fižulić analizirao u svom tekstu, avioni su pretrpjeli velike lokalne modifikacije. Pojasnio je kako je Izrael između 1980. i 1994. kupio 260 aviona F-16A/B/C/D koje je sam prerađivao i dopunjavao ne poštujući NATO standarde za te tipove zrakoplova. “Kako je između 2003. i 2009. kupio 102 zrakoplova F-16D Block 52, a krajem 2016. počele su i isporuke F-35, izraelska Vlada odlučila se riješiti barem dijela izraubane flote iz prošlog stoljeća”, pisao je Fižulić.

“Dvanaest aviona F-16C/D Barak koji su zapeli za oko hrvatskim kupcima bili su proizvedeni i isporučeni Izraelu krajem osamdesetih ili početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Kako je Izrael u tom razdoblju kupio 135 aviona tog modela, zasad je teško odrediti točnu godinu proizvodnje”, naveo je Fižulić.

Još jedna potvrda da su avioni loši

Uoći današnje sjednice Vijeća za obranu Nova TV je u ponedjeljak razgovarala s Ivanom Selakom, jednim od najiskusnijih umirovljenih hrvatskih vojnih pilota. Kazao je kako polovni izraelski avioni nisu dobra opcija za Hrvatsku. “Ne favoriziram nijedan zrakoplov i nemam nikakav interes, ali želim upozoriti kako se naši piloti na izraelskim F16 zasigurno neće naletjeti. Najveća mana F16 Barack zrakoplova je što su njime letjeli Izraelci koji su najbolji piloti na svijetu i najbolje ga koriste. Oni su ga izraubali. Kad je zrakoplov proizveden 80-ih, proizvođač je jasno naveo kako je njegov životni vijek 30 godina i 8.000 sati. Ti zrakoplovi su već toliko naletjeli”, pojasnio je Selak, dodajući da je njegovo mišljenje poznato i ministru obrane.

Krstičević je već danas poručio ne smatra da su izraelski avioni loši i da o tome treba pitati i druge pilote. “U ovom procesu imamo dobre zrakoplove. Ne bih želio govoriti ništa negativno, i Gripen i F-16 je vrhunski zrakoplov”, rekao je Krstičević novinarima nakon sastanka s rumunjskim ministrom obrane Mihaiom-Viorelom Fiforom.

Zašto su švedski avioni, vjerojatno, bolja opcija?

Iako izraelski avioni mogu podnijeti dvostruko više naoružanja od Gripena, švedski avioni imaju mnogostruke prednosti. Prva je sigurno to što se radi o novim avionima koji su dugoročno isplativija investicija nego ovi i 30-ak godina stari izraelski avioni. Osim toga, švedski avioni mogu se naoružati i protubrodskim raketama tipa RBS-15, a najnovija verzija tih aviona posjeduje opciju autopilota te rada dometa više od 300 kilometara.