Kaos u državnoj zaštitarskoj tvrtki: uhvaćeni kako peglaju službene kartice i posuđuju javni novac, odvjetniku kupili skupi mobitel

Državna revizija prvi je put ušla u čuveni AKD. Ovo su rezultati

Državna revizija, prema bazi svih objavljenih izvješća u posljednjih dvadesetak godina, prvi je put ušetala u državnu zaštitarsku tvrtku AKD-Zaštitu. Iz četrdeset dvije stranice nalaza o usklađenosti poslovanja razvidan je popriličan nered koji su zatekli: od neprovođenja postupaka nabave, preko peglanja poslovnih kartica bez kriterija, sve do kaosa s koeficijentima za radna mjesta.

Revizori su izdvojili i skupi mobitel kupljen odvjetniku kojeg tvrtka inače već plaća za svoje usluge, a tisuće eura trošilo se i na famoznu reprezentaciju. Na niz revizorskih primjedbi i preporuka, AKD-Zaštita nije pružila nikakve protuargumente niti se pokušala opravdati, već su prihvatili sve naloge i preporuke. Tvrtka je, inače, u vlasništvu druge državne tvrtke, Agencije za komercijalnu djelatnost (AKD).

Državni zaštitari zarađuju milijune

AKD-Zaštita u trenutku provođenja revizije (tijekom 2020.) imala je 895 zaposlenika – redom čuvara, zaštitara, recepcionara. Posljednjih nekoliko godina prihodi im se u prosjeku vrte na razini od 13 milijuna eura (oko 100 milijuna kuna), a ostvaruju i solidnu dobit. Primjerice, 2021. bila je 1,1 milijuna eura (8,7 milijuna kuna).

No, financijski oporavak poslovanja nakon godina redanja gubitaka, sudeći po izvještaju revizora, ne prati uredno poslovanje, pa su dobili uvjetno mišljenje. Bizaran, ali znakovit detalj je kako u sudskom registru imaju navedenu pogrešnu adresu službenog sjedišta, u prostoru koji su prodali prije nekoliko godina. A to je tek početak.

Prodali zgradu, pa plaćaju najam

AKD-Zaštita imala je sjedište u vlastitoj zgradi, u Savskoj 28. No, nakon što su prvo zgradu iznajmili 2017. zbog nelikvidnosti i “značajnih zajmova” prodali su je svom vlasniku AKD-u za 28 milijuna kuna. I zakupili prostor u Planinskoj 13, gdje im je danas sjedište koje su zaboravili upisati u sudskom registru.

Cijela operacija prodaje vlastite zgrade i useljenja u najam upala je u oko revizorima jer su tijekom samo četiri godine za zakup i režije platili više od šest milijuna kuna. Pa im je preporučeno da s osnivačem (dakle, AKD-om koji je kupio njihovo staro sjedište) “poduzmu radnje” u pronalaženju prostora za koji će plaćati manji zakup.

Odvjetniku poklonili skupi mobitel

Kako tvrtka nema ustrojenu pravnu službu ni pravnike, angažiraju odvjetnička društva. S jednim, navode revizori, imaju sklopljen paušalni ugovor od 10 tisuća kuna mjesečno za pravne usluge, ali računi koji su im izdani “ne sadrže specifikaciju obavljenih radnji te nije vidljivo koliko je i koje su usluge koristili”.

K tome, pretpostavljamo iz zahvalnosti što ga plaćaju, AKD-Zaštita je odvjetniku poklonila i mobitel vrijedan 7999 kuna, što je istaknuto kao najvredniji poklon poslovnim partnerima. Ostali troškovi reprezentacije te godine (uglavnom iz gastronomskog resora) iznosili su 72.908,00 kuna. Problem je što tvrtka, ističu revizori, nije definirala način i visinu korištenja sredstava reprezentacije i definirala razloge ugošćivanja.

Isto radno mjesto, posve druga plaća

Široke ruke bili su i prema zaposlenicima. U godini revizije, 21 zaposleniku isplaćena je 91.750 kuna pozajmica. “Društvo unutarnjim aktom nije utvrdilo način, uvjete i rokove odobravanja pozajmica te pribavljanje sredstava osiguranja povrata”, navodi se u izvješću.

Ipak, čini se da isto radno mjesto u tvrtki ne donosi istu plaću. “Koeficijenti radnih mjesta nisu jednoobrazno primjenjivani za ista radna mjesta”, spočitavaju revizori i navode primjer kako se za mjesto inženjera tehničke zaštite nekome vrijednost koeficijenta množila s 3,8 – a onim sretnijima s 5,7. K tome, nekim zaposlenicima se plaća dodatno zdravstveno osiguranje, nekima ne – i nitko ne zna po kojim kriterijima.

Peglanje poslovnih kartica

Poslovne kartice koriste predsjednik i član Uprave te četiri rukovodeća zaposlenika i na njima je tijekom 2020. potrošeno 45.712 kuna za troškove goriva, ugošćavanje partnera i kupnju računala. Prema ugovorima, njihovo korištenje trebalo je biti “utvrđeno općim aktima i pojedinačnim odlukama Društva”. Ni odluka ni spomenutih akata, upozoravaju revizori, jednostavno nema.

Kao što nema ni Pravilnika o pravdanju određenih materijalnih troškova, koji se spominje u ugovoru direktora koji ima pravo na naknadu troškova za službena putovanja, reprezentaciju i druge materijalne troškove.

Revizorima problematična i nabava

Iako AKD-Zaštita nije obveznik Zakona o javnoj nabavi, moraju se držati internog pravilnika o nabavi koji je donesen još prije deset godina. Tijekom 2020. nabavljali su robu, radove i usluge u vrijednosti od 20 milijuna kuna s PDV-om, a za to – ustvrdili su revizori – nemaju pisanih dokaza kako je istraženo tržište nabave te kako su pribavljene informacije o radovima, robama i uslugama koje su nabavljane.

“Društvo nije dalo prednost otvorenim postupcima nabave i prikupljanju ponuda od više subjekata, čime bi se omogućila najveća konkurencija u danim okolnostima, nego je provodilo nabavu izravnim ugovaranjem”, zaključili su u Državnom uredu za reviziju i napomenuli kako nije poštovano načelo postizanja najbolje vrijednosti za uloženi novac.