Legendarni pilot Selak: 'Svi će sad skočiti na to da su MiG-ovi stari. Ali, postoje samo ispravni ili neispravni avioni'

Objasnio je i kako izgleda postupak katapultiranja pilota

24.02.2011., Pleso, Zagreb - Brigadir Ivan Selak, vojni pilot koji je 1992. prebjegao iz JNA s MIG-om koji je poslije nazvan Osvetnik Dubrovnika."nPhoto: Boris Scitar/PIXSELL
FOTO: Boris Scitar/PIXSELL

Oba pilota MIG-a 21, koji se danas srušio kod Slatine, pronađena su živa, objavilo je Ministarstvo obrane, dodajući da su se tijekom pada piloti su uspješno katapultirali. Umirovljeni pilot Ivan Selak za N1 je komentirao pad zrakoplova te opisao kako izgleda katapultiranje.

“Zbog čega je došlo do katapultiranja utvrdit će istraga. Navodno je došlo do problema s motorom i posada je ispravno odlučila, da se ne može nastaviti let i odlučili su se katapultirati”, kazao je Selak. Zatim je objasnio proceduru katapultiranja.

“Treba nastojati smanjiti brzinu. Ako je došlo do otkaza motora, brzina se drastično smanjuje. Treba usmjeriti padnu točku aviona u smjeru nenaseljenog područja, što pretpostavljam da su piloti napravili. Nakon toga slijedi namještanje u sjedištu i katapultiranje. Bilo koji od pilota da povuče udvojene ručice za katapultiranje, obojica izlijeću van iz aviona i sustav se dalje, bez obzira na to je li pilot pri svijesti ili ne, odvaja mimo njegove volje, automatski. On se automatski odvaja od sjedišta i padobran se sam otvara, a na pilotu je da se nastoji prizemljiti kako treba.”

Prilikom katapultiranja pilot ne bira teren

Selak je istaknuo da su u tom postupku u pitanju sekunde. Objasnio je i kako, nakon što se katapultiraju, piloti mogu stupiti u kontakt s onima koji ih traže. “U kompletu za preživljavanje imate radio stanicu, a ako i helikopter ima tu frekvenciju, možete stupiti u kontakt s onima koji vas traže. Možete stupiti i u kontakt mobitelom, ako imate mobitel i signal”, kazao je.

Jedan od pilota navodno ima ozljede nogu, a Selak tvrdi da su takve ozljede možda nastale prilikom doskoka. “Prilikom katapultiranja i doskoka ti ne biraš teren. Postoji mogućnost da ćeš pasti u šumu, na kamen, dalekovod, drvo, na neravan teren. Možeš i slomiti nogu. Ne birate mjesto doskoka kao u padobranstvu”, objasnio je.

Avion je na zadaću išao u ispravnom stanju

Umirovljeni pilot navodi da su ovakve situacije “rizik tog posla”. Tvrdi i da nije bitno koliko je avion star, nego je li ispravan ili ne.

“Svi će skočiti na to da su avioni stari. Ne postoje stari i novi, nego ispravni i neispravni. Ja sam siguran u tehničare i inženjere HRZ-a. Nitko pametan ne bi potpisao da avion ide na let ako je neispravan. Avion je otišao na zadaću u ispravnom stanju. Ako je došlo do tehničke greške, to treba utvrditi istraga. Ovo je rizik posla. Čak i najsuvremeniji avioni F-35, poginula su tri ili četiri pilota, a nekoliko tih aviona je palo u ocean. Dakle, nije bitno koliko je avion star”, istaknuo je.

‘Svi su trenirani za ovakve situacije’

Selak je komentirao i izjavu zastupnika Željka Sačića koji je poručio da se trebaju prizemljiti svi MiG-ovi.

“Neću savjetovati izborniku Daliću koga da uvede protiv Brazila pa tako savjetujem i Sačiću da ne priča gluposti. Ako ne znaš, ne pričaj gluposti, sad nakon nesreće, ‘ajmo prizemljiti sve avione. Hoćemo li prizemljiti sve aute ako nekom stane motor? Prizemljit ćemo neko vrijeme, dok traje istraga. Avioni su onakvi kakvi jesu, koliko ulažeš takvi jesu, ali su ispravni”, poručio je.

Selak navodi da su svi piloti uvježbani. “To znam sigurno. Svi su trenirani za ove situacije, garantiram”, kazao je.