Telegram doznaje: Ministarstvo kupuje 267 automobila za ratne invalide. Natječaj je jako čudan

Ministarstvo je tako detaljno propisalo specifikacije koje traže, da su neki dijelovi doslovno prepisani iz kataloga Volkswagen grupe

Ministarstvo hrvatskih branitelja, doznajemo, nabavlja 267 automobila za ratne vojne invalide iz Domovinskog rata. Riječ je o braniteljima iz I. skupine, s oštećenjem organizma 100 posto, koji zakonski imaju pravo na nova vozila svakih sedam godina.

Prema natječajnoj dokumentaciji, procijenjena vrijednost nabave je 7.444.000 eura bez PDV-a i posebnog poreza na motorna vozila, što znači da će prosječna osnovna cijena automobila biti 27.880 eura. Sva vozila, traži ministarstvo, moraju biti isporučena u dvije godine.

Potencijalni je, međutim, problem što je natječaj tako detaljno raspisan da budi sumnju kako se unaprijed zna koji bi se to automobili mogli nabavljati. To je jedan od modela mogućeg namještanja natječaja na koji se redovito upozorava, a nedavno ga je u svom vodiču za Telegram “Kako varati na javnim nabavama” detaljno opisao komunikacijski konzultant i informatički stručnjak Marko Rakar.

Precizirani nazivi sustava

Iz tehničke dokumentacije vidljivo je da Ministarstvo Tome Medveda traži automobile oblika karoserije limuzina s motorom jačine od najmanje 121 konjske snage. Uz ostalu standardnu opremu auti moraju imati i najmanje šest zračnih jastuka, automatski klima uređaj, tempomat, automatski mjenjač i LED svjetla.

Traži se da imaju i sustav za prepoznavanje pješaka “Pedestrian Monitoring”, zatim sustav upozorenja na mogući sudar uz otkrivanje pješaka i biciklista “Front Assist” te sustav asistencija prilikom nehotičnog prelaska uzdužne linije vozne trake “Lane Assist”. Sva tri navedena sigurnosna doslovno su prepisana iz kataloga Volkswagen grupe, s obzirom na to da samo oni koriste upravo ove nazive. Brojni proizvođači razvijaju svoje sigurnosne sustave, no Ministarstvo nije opisno propisalo što im treba, već su zatražili baš Volkswagenov.

Iznimno su detaljno propisane i mjere traženih vozila. Tako auto mora imati najmanju duljinu od 4650 mm te širi od 1800 mm. Iz nekog razloga auto ne smije biti viši od 1550 mm, a međuosovinski razmak mora minimalno biti 2650 mm. Propisan je i obujam prtljažnika od najmanje 450 litara. U sve navedene mjere uklapaju se svi Volkswagen Passat modeli te nova Škoda Octavia.

Najveća nabava auta do sada

Inače, ovo je najveća pojedinačna nabava auta za ratne vojne invalide do sada – kako po broju vozila, tako i po procijenjenoj vrijednosti. Posljednja slična nabava bila je 2017. godine kada je kupljeno 220 automobila.

Zastupnici SDP-a Predrag Matić i Franko Vidović tada su u Saboru ustvrdili kako sumnjaju na korupciju. “U 2012. je nabavljeno 189 vozila, a 2016. godine 105 vozila, pa je pitanje za koga se sada nabavlja 220 automobila kada znamo da ima 370 hrvatskih ratnih vojnih invalida sa 100-postotnim oštećenjem koji imaju pravo na automobil svakih sedam godina”, rekao je tada Vidović.

Kada se zbroje nabave od 2016. pa do 2022. godine, ispada da je Ministarstvo hrvatskih branitelja za ratne vojne invalide I. skupine s oštećenjem organizma 100 posto u posljednjih sedam godina sveukupno nabavilo 462 vozila. Za to su potrošili 9.402.575 eura.

Potrebna im njega i pomoć druge osobe

Prema Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji oštećenjem organizma smatra se “oštećenje nastalo kao posljedica rane, ozljede ili bolesti, pogoršanja bolesti, odnosno pojave bolesti u obrani suvereniteta Republike Hrvatske ili kod zatočenika u neprijateljskom logoru”.

U tzv. I. skupinu za koju se nabavljaju vozila spadaju invalidi sa 100 posto oštećenja organizma kojima je za redovit život potrebna njega i pomoć druge osobe.

Iako je Telegram poslao upit Ministarstvu hrvatskih branitelja da nam odgovore koliko osoba trenutačno ima status ratnih vojnih invalida, do objave ovog teksta nam nisu poslali odgovor.


Redakcija Telegrama naknadno je zaprimila odgovor Ministarstva u kojem tvrde kako je netočno da se pojedini kriteriji koji se u tekstu problematiziraju u kontekstu prilagođavanja određenom proizvođaču.

“Primjerice, sustav za zaštitu pješaka pod istim ili sličnim nazivima koristi najmanje osam proizvođača automobila. Ističemo kako određeni nazivi pojedinih sustava u tehničkoj specifikaciji nikada nisu bili eliminirajući ili preferirajući element, bitna je svrha odnosno odgovara li funkcija traženome, a ne naziv”, tvrde iz Ministarstva hrvatskih branitelja.