Okej, Vijeće za obranu preporučilo je Vladi kupnju starih izraelskih aviona. Što sada?

Napravili smo kratki pregled ovog slučaja

03.04.2017., Knin - Uoci obiljezavanja Dana Gardijske mehanizirane brigade (Gmbr) Hrvatske kopnene vojske polozeni su vijenci na spomenik Oluji '95 u Kninu. Vijence je uz vojni vrh polozio i ministar Damir Krsticevic. 
Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Ono o čemu se mjesecima nagađalo, u utorak navečer na sjednici Vijeća za obranu postalo je službeno; Hrvatska će kupiti izraelske polovne avione. Dvanaest aviona tako bi trebalo zamijeniti dotrajale MiG-ove 21. Vijeće za obranu prihvatilo je ponudu Države Izrael kao najpovoljniju za nabavu višenamjenskog borbenog aviona i dalo preporuku Vladi za donošenje odluke. U užoj konkurenciji bili su i novi švedski Gripen avioni, no državni vrh prihvatio je izraelsku ponudu što je otvorilo i određene polemike. Naime, radi se o avionima koji su stari barem 26 godina. Ipak, vladajući uvjeravaju da je ovo bila optimalna ponuda.

1. Što sada?

Prvi konkretni korak oko kupnje novih aviona napravljen je prije tri mjeseca. Tada je Odbor za obranu Hrvatskoga sabora na sjednici održanoj 14. prosinca 2017. dao jednoglasno pozitivno mišljenje za projekt opremanja Oružanih snaga RH višenamjenskim borbenim avionima. Nakon što je sada napravljen i drugi korak, odnosno Vijeće za obranu je dalo svoju preporuku, ključna odluka je na Vladi. Dakle, Vlada će na jednoj od svojih sjednica vjerojatno prihvatiti odluku Vijeća i onda kupnja aviona može krenuti u realizaciju.

2. Što kažu predsjednica i premijer?

Predsjednica Kolinda Grabar Kitarović i premijer Andrej Plenković dali su kratku izjavu nakon odluke sjednice Vijeća za obranu. Rekli su kako se prilikom odlučivanja vodilo računa o nacionalnim interesima, ali i financijskim mogućnostima i cjelokupnom stanju u Hrvatskoj. Premijer je naglasio kako ovakva odluka vodi jačanju hrvatskih Oružanih snaga i kako su je ranije vlade odgađale zbog njene zahtjevnosti. Najavio je i da će, zbog velikog interesa javnosti, stručni tim Ministarstva obrane napraviti prezentaciju za medije i za javnost kako bi se otklonile sve primjedbe koje govore o tome koja je ponuda povoljnija.

3. Krstičević kaže da je svjestan da ima nekih dilema

Potpredsjednik Vlade i ministar obrane Damir Krstičević jutros je kazao kako je donesena povijesna odluka. “Mislim da je to ogroman iskorak za hrvatsku vojsku”, rekao je i dodao da je to projekt koji jamči sigurnost i suverenitet Hrvatske te da je Hrvatska dobila strateškog partnera u Izraelu. Krstičević je gostovao u emisiji HRT-a “A sada Vlada” u kojoj je kazao kako je svjestan da ima nekih dilema, ali da su u procesu gledani svi parametri. “Mislim da je Barak vrhunski avion. Ima ih puno u svijetu”, rekao je. “Ono što je jako važno u ovom projektu – mi dobivamo mentora. Od države Izrael logistiku. Mislim da je to ogroman dobitak za hrvatsku vojsku”, smatra ministar Krstičević.

4. Kada bi avioni mogli stići u Hrvatsku?

Prema informacijama objavljenim posljednjih dana, cijena 12 rabljenih borbenih aviona F-16 Barak je oko 420 milijuna eura. Prema sadašnjim informacijama, prvi izraelski avion mogao bi se u Hrvatskoj pojaviti u ljeto 2020., a cijela eskadrila do 2022. To je potvrdio i zapovjednik zrakoplovne baze HRZ-a, pukovnik Željko Ninić. “Isporuka predviđa dva aviona 2020. i simulator letenja, šest aviona 2021. i četiri aviona 2022. godine”, kazao je sinoć tijekom gostovanja u RTL Direktu. Planirano je da bi eksploatacija tih zrakoplova trajala do 30 godina.

5. Pukovnik Ninić zadovoljan izborom

Zapovjednik 91. zrakoplovne baze HRZ-a Ninić koji je, inače, jedan od članova stručnog povjerenstva koje je odlučivalo o nabavi aviona, kaže kako je zadovoljan izborom izraelskih polovnih aviona. “Ja kao pilot i moje kolege, imali smo sreću da smo mogli probati neke od tih aviona F16 iz te klase i to je iskustvo nešto što svaki pilot može poželjeti. Nemam iskustva u njegovoj operativnoj ili borbenoj primjeni, ali iskustva svih drugih zemalja koji ga lete, govore u prilog modela aviona o kojem je riječ.” Opovrgnuo je napise kako ovi avioni nisu kompatibilni s NATO standardima. “Tu nema nikakvih dvojbi, avion će biti NATO kompatibilan, opremljen ili spreman za opremanje.”

6. General Tus nazvao je ovakvu odluku izuzetnom

Umirovljeni stožerni general te prvi hrvatski veleposlanik pri NATO-u Anton Tus komentirao je za N1 kako je kupnja polovnih izraelskih aviona upravo ono što Hrvatskoj treba. ” Mislim da je to pravi izbor, jer jedno je načisto – da bi Hrvatska trebala produžiti dalje treba imati taj zračni vojni ambijent u smislu zadaća koje ima u miru, a vidjeli smo koliko to znači i u Domovinskom ratu. Tako da je izbor na F-16 izuzetan, to je ono što odgovara RH zbog toga što novi avion košta dvostruko skuplje nego ovaj koji je odradio 20 godina i još ima toliko – 20 do 25 godina”, kazao je Tus i dodao kako se ne radi o otpisanim avionima jer oni, ako se budu provodili redovni pregledi, mogu još dosta godina sasvim dobro služiti svrsi.

7. A zbog čega neki kritiziraju ovaj izbor?

Kako je Telegramov kolumnist Goranko Fižulić analizirao u svom tekstu, ovi avioni su pretrpjeli velike lokalne modifikacije. Pojasnio je kako je Izrael između 1980. i 1994. kupio 260 aviona F-16A/B/C/D koje je sam prerađivao i dopunjavao ne poštujući NATO standarde za te tipove zrakoplova. “Kako je između 2003. i 2009. kupio 102 zrakoplova F-16D Block 52, a krajem 2016. počele su i isporuke F-35, izraelska Vlada odlučila se riješiti barem dijela izraubane flote iz prošlog stoljeća”, pisao je Fižulić.

Uoći sjednice Vijeća za obranu Nova TV je u ponedjeljak razgovarala s Ivanom Selakom, jednim od najiskusnijih umirovljenih hrvatskih vojnih pilota. On je kazao kako polovni izraelski avioni nisu dobra opcija za Hrvatsku. “Ne favoriziram nijedan zrakoplov i nemam nikakav interes, ali želim upozoriti kako se naši piloti na izraelskim F16 zasigurno neće naletjeti. Najveća mana F16 Barack zrakoplova je što su njime letjeli Izraelci koji su najbolji piloti na svijetu i najbolje ga koriste. Oni su ga izraubali”, smatra Selak.