Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Priča oko zagrebačke žičare opet ekskalira. Pobrojali smo dosad najveće kontroverze

Cijena je ponovno eksplodirala, nikome nije jasna ni međustanica možda povezana sa smjenom ravnatelja bolnice. Evo pregleda

ZADNJA IZMJENA: pro 6, 2019
Foto: Pixsell/Tomislav Metelko

Stara sljemenska žičara zatvorena je 2007. godine. Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić smjesta je počeo obećavati izgradnju nove, i to tako odlučno da se činilo kako će se njezin završetak dogoditi ekspresno brzo. No, prošlo je 11 i pol godina prije nego što su početkom 2019. otvoreni radovi na novoj žičari. Oporba u zagrebačkoj Gradskoj skupštini cijenu od 300 milijuna kuna bez PDV-a smjesta je proglasila pretjeranom, ali troškovi nisu stali na tome.

Zastupnik u Gradskoj skupštini Renato Petek ove je srijede javnost upozorio da gradnja sljemenske žičare poskupljuje za dodatnih 125 milijuna kuna. Istoga dana, u medijima se pojavila još jedna priča povezana sa žičarom, ona o smjeni ravnatelja Dječje bolnice Srebrnjak, dr. Bore Nogala, koji je kao razlog za razrješenje spomenuo vrijedno bolničko zemljište u podsljemenskoj zoni Brestovac, gdje je najavljena međustanica nove žičare. Planirano je da radovi budu dovršeni dogodine, 31. svibnja, na Dan Grada Zagreba. Pripremili smo pregled u kojem smo kroz osam točaka pokušali približiti ovu beskrajno složenu priču o zagrebačkoj žičari.

1. Kako je Zagreb izgubio žičaru

Stara sljemenska žičara, koja je puštena u pogon 1963. godine, radila je pune 44 godine prije nego što je 30. lipnja 2007. zatvorena “zbog modernizacije”. Tada je počela predugačka priča o prekršenim obećanjima zagrebačkog gradonačelnika, koji je javnost opetovano uvjeravao da se na žičari radi punom parom, i da je samo pitanje trenutka kada će proraditi.

2. Kako je Bandić obećavao žičaru

Telegram je na neka od najranijih Bandićevih obećanja podsjetio u ovom tekstu, a ona su se nastavilo i nakon toga. Zapravo, prekršena obećanja da će žičara biti sagrađena do određenog roka postala su jedna od omiljenih meta Bandićevih oponenata. To je stiglo dotle da su, malo prije stvarnog početka radova na žičari, dva oporbena zastupnika iz gradske skupštine 31. prosinca 2018. godine održala performans otvaranja nepostojeće žičare.

Matej Mišić iz SDP-a i spomenuti Petek iz Naprijed Hrvatska! na Sljemenu su okupili novinare i uz šampanjac podsjetili da je Bandić 2017. godine najavio kako će žičara biti otvorena na Staru godinu 2018. „Nakon 4225 dana, kao što možete vidjeti danas se otvara moderna, suvremena zagrebačka žičara”, tada je rekao Mišić stojeći pred nepostojećom žičarom.

3. Kako je stvarno počela gradnja žičare

Radovi na žičari naposljetku su krenuli 25. siječnja ove godine. Nešto ranije, 16. siječnja, Grad Zagreb potpisao je ugovor s izvođačima radova na projektu ‘Žičara Sljeme’. Na stranicama grada tada je objavljeno da će radovi završiti za 15 mjeseci. „Zagrebačka tvrtka GIP Pionir je u otvorenom postupku javne nabave, odabrana za tvrtku koja će graditi novu sljemensku žičaru, a cijena gradnje bit će oko 300 milijuna kuna, bez PDV-a”, stoji u istoj objavi.

Kada se doda PDV, cijena žičare penje se na 375 milijuna kuna, ali stvarna cijena žičare do završetka projekta porast će znatno iznad te nevjerojatne svote. Najavljeno je da će putnike prevoziti 84 gondole, svaka s 10 mjesta, a put od 5 kilometara do Sljemena trebao bi trajati 16 i pol minuta. Stara žičara je rutom dugačkom 4 tisuće metara prevozila 350 ljudi na sat u 90 gondola s četiri mjesta.

4. Bandić je uskočio u bager

Performans dvojice oporbenjaka iz Gradske skupštine nije ostao jedini događaj koji priči o žičari daje karnevalski ton. Za to se pobrinuo sam Bandić, koji je prije otvaranja radova uskočio u bager. „Kada krenu radovi na žičari Sljeme, vidjet ćete me u bageru kako kopam”, kazao je gradonačelnik, koji je i obećao da će iskopati prvu rupu na Sljemenu. Gradski PR gradonačelnika je pohvalio da svaki dan ide na predavanja, te disciplinirano odrađuje praksu. Dozvolu za rukovatelja bagerom dobio je 23. siječnja, pa je na otvaranju radova dva dana kasnije zaista sjeo u bager i krenuo kopati. Telegram je taj trenutak zabilježio u ovoj fotogaleriji.

5. Zastupnik upozorava na dubioze

Slavljeničku atmosferu povodom gradnje žičare nije uspio narušiti Matej Mišić, koji je tih dana na Gradskoj skupštini upozorio da će sljemenska žičara koštati 10 tisuća eura po metru. Za usporedbu je ponudio podatak da je jedna od najmodernijih žičara u Val-d’Isèreu stajala 6500 eura po metru. Podsjetio je i kako je izgradnja švicarske žičare Matterhorn stajala 340 milijuna kuna, dok će izgradnja buduće sljemenske žičare s PDV-om koštati 375 milijuna kuna

Mišić je kazao i da je Bandić ugovor s izvođačima potpisao bez osiguranih sredstava u proračunu. “Izglasali ste proračun po kojem je iznos namijenjen za žičaru u ovoj godini 29 milijuna kuna, a projekcija za 2020. je 50 milijuna kuna. To je 79 milijuna od 375 milijuna kuna”, predbacio je Mišić gradonačelniku. Bandić je odgovorio kako je žičara u Matterhornu kilometar kraća od Sljemenske, a sredstva za izgradnju namjerava pronaći rebalansom proračuna.

6. Poskupljenje od 125 milijuna kuna

Prije dva dana objavljena je i vijest o poskupljenju, a grad Zagreb je naveo kako je do toga došlo zbog „povećanja cijena građevinskih radova, rasta cijena željeza, ali i zbog smanjenja konkurencije uslijed sloma većine građevinskih tvrtki”. Renata Petaka to objašnjenje nije zadovoljilo. Kazao je da su takve stvari postale uobičajene, ali visina iznosa za koji su poskupili radovi je iznenađenje i za njega. „Od kuda sad sva ta ogromna povećanja cijene izgradnje, cijene koja je sada toliko narasla da ju više niti nije moguće usporediti s bilo kojom žičarom u svijetu?”, pita zastupnik.

7. Misteriozna međustanica i smjena ravnatelja bolnice

U srijedu je smijenjen ravnatelje Dječje bolnice Srebrnjak, dr. Boro Nogalo. Upravnim vijećem bolnice koje je potpisalo smjenu predsjedava prof. dr. Ana Stavljenić Rukavina, potpredsjednica stranke Milana Bandića. Nogalo je službene razloge za smjenu proglasio izmišljotinom, rekavši da je posao izgubio zbog vrijednog projekta koji je doveo u bolnicu, ali i zbog vrijednog bolničkog zemljišta. Navodno je riječ o 80 tisuća kvadrata u podsljemenskoj zoni koje uključuje i dvorac Brestovac.

Danas je na konferenciji za novinare sumnje vezane uz to zemljište iznio i Renato Petek, koji je posebno istaknuo međustanicu Brestovac. „Na tom mjestu će biti izgrađena i uskoro puštena u promet međupostaja sljemenske žičare”, rekao je Petek. Podsjetio je da je postavljao pitanja čemu se gradi ta međupostaja koja cijeli projekt izgradnje žičare poskupljuje između 35 i 45 milijuna kuna da bi se 200 metara ili nešto manje prije samoga vrha moglo sići sa žičare u šumu.

8. Neobična trasa žičare

Međupostaja koju spominje Petek nije jedina nelogičnost u trasi žičare. Najviše zbunjuje to što je nova trasa žičare prilično drugačija od stare. Bivši gradski vijećnik, Tomislav Jelić, promjenu trase objasnio je mešetarenjem sa zemljištem. “To je sve radila Bandićeva ekipa. Znalo se gdje će se graditi žičara pa se počelo jeftino otkupljivati zemlju od seljaka, a potom ju je grad Zagreb skupo otkupio”, kazao je Jelić za net.hr.

Vedran Vrabec
Telegram autor
1054 članka Više o autoru
Više s weba