Revizorski sud EU-a zelenu agendu Bruxellesa proglasio manje-više prevarom u kojoj će profitirati Kina

Sumorno izvješće otkriva da su hibridni auti daleko veći zagađivači nego se tvrdi, a da biogoriva zapravo nisu održiva

Employees wearing protective masks against the spread of the novel coronavirus, COVID-19, work along the assembly line that produces both the electric vehicle Renault Zoe and the hybrid vehicle Nissan Micra, at Flins-sur-Seine, the largest Renault production site in France on May 6, 2020. To reopen following the March 17th lockdown across France, the factory has had to enforce all the safety measure required to reduce any spread of COVID-19 at the assembly plant, with workers having to wear protective masks and gloves and diving the assembly line into individual parts to spot any person-to-person contamination. (Photo by Martin BUREAU / AFP)
FOTO: AFP

Ocjena Europskog revizorskog suda o postignućima Europske unije u smanjenju emisija stakleničkih plinova iz osobnih automobila prilično je sumorna, a nisu bolje ni procjene za budućnost. Revizorski sud smatra da je po tom pitanju pred Europom “maglovit put”. Svoju klimatsku strategiju EU temelji, podsjeća Sud, na smanjivanju emisija iz osobnih automobila.

Za to je potrebno istražiti mogućnosti upotrebe alternativnih goriva te zajamčiti široku prihvaćenost električnih vozila. Pozivajući se na nekoliko svojih izvješća Sud zaključuje da prvi zadatak smanjenja emisije nije obavljen.

Drugi, upotreba alternativnih goriva za široku potrošnju, čini se neostvariv, što je, kako navode, pokazao primjer biogoriva. Treći, široka uporaba električnih automobila, nosi rizik od visokih troškova i za potrošače i industriju.

Ogromna razlika u stvarnim emisijama plinova

Za svaki od tih svojih zaključaka Revizorski sud nudi argumente, pa navodi da je Europska unija ostvarila napredak u smanjivanju emisija stakleničkih plinova, ali da to nije slučaj u prometnom sektoru, u kojem nastaje otprilike četvrtina svih emisija stakleničkih plinova u Europi. Polovica emisija u prometu dolazi iz osobnih automobila.

“Revizori Suda utvrdili su da se stvarne emisije iz konvencionalnih automobila, koji i dalje čine gotovo tri četvrtine novoregistriranih vozila, posljednjih 12 godina nisu bitno smanjile“, navodi se u objavi suda. Motori su, objašnjavaju oni, postali učinkovitiji, ali masa automobila povećala se u prosjeku za oko 10 posto, pa motori moraju biti oko 25 posto snažniji za pokretanje te mase.

Hibridni automobili na punjenje, na koje se nekad gledalo kao na elegantno rješenje za prijelaz s tradicionalnih na električna vozila, i dalje se kategoriziraju kao automobili s „niskom razinom emisija”, iako razlika između emisija u laboratoriju i stvarnih emisija u prosjeku iznosi 250 posto.

Uvelike se precjenjuje održivost biogoriva

Što se tiče alternativnih goriva, poput biogoriva, e-goriva ili vodika, koja se navode kao moguća zamjena za benzin i dizel, Sud podsjeća na svoje izvješće o biogorivima u kojem je zaključio da ne postoji jasan i stabilan plan za rješavanje dugoročnih problema u tom sektoru, odnosno količine dostupnog goriva, troškova i održivosti biogoriva.

Količina biomase za biogoriva koju EU proizvodi nije dovoljna za pružanje ozbiljne alternative tradicionalnim fosilnim gorivima. Uz to, uvoz biomase iz trećih zemalja u suprotnosti je s ciljem strateške neovisnosti u energetskom sektoru.

Revizori su zaključili i to da biogoriva još nisu gospodarski konkurentna, a utvrdili su i da se održivost biogoriva precjenjuje, za njih se upotrebljavaju sirovine čija proizvodnja može biti štetna za ekosustave, bioraznolikost, tlo i vode.

Europa proizvodi samo 10% baterija i preskupe su

“To otvara etička pitanja o tome što ima relativnu prednost – proizvodnja goriva ili hrane“, navodi Revizorski sud u svom priopćenju.

Tako se električna vozila na baterije čine jedinom izvedivom alternativom, ali ni tu europska perspektiva nije bajna. Revizori su utvrdili da europski sektor baterija zaostaje za globalnim konkurentima i da na Europu otpada manje od deset posto svjetske proizvodnje baterija.

Kina u proizvodnji baterija ima udio od 76 posto. Prepreka rastu sektora baterija u EU-u je ogromno oslanjanje na uvoz sirovina iz trećih zemalja s kojima EU nije sklopio odgovarajuće trgovinske sporazume. Time se, navodi se u objavi Revizorskog suda, ugrožava strateška autonomija Europe.

Većina si ne može priuštiti električna vozila

Trošak baterija proizvedenih u Europi je, unatoč znatnom iznosu javne potpore, veći od očekivanog, što utječe na njihovu cijenu i moglo bi “značiti da si velik dio stanovništva ne može priuštiti europska električna vozila”.

Električni automobili koje, uglavnom uz državne potpore, kupuju stanovnici EU-a u cjenovnom su rangu iznad 30 tisuća eura, a takva je cijena najvećim dijelom uzrokovana baterijama, koje u Europi u prosjeku mogu koštati 15 tisuća eura.

“Ako kapacitet i konkurentnost EU-a ne zabilježe znatan porast, postoji rizik od toga da će se „revolucija električnih automobila” u Europi oslanjati na uvoz i da će u konačnici biti štetna za europsku automobilsku industriju i više od tri milijuna radnih mjesta u proizvodnji u tom sektoru, upozoravaju revizori.