Telegram otkriva potpuni kaos: policajac razbio maricu, sve je prešućeno, a Ministarstvo odobrilo naknadu troška

U državi vlada kaos s naplatom štete za uništena službena vozila, šefica USKOK-a zbog toga je morala otići

FOTO: PIXSELL

Za prometnu nesreću što ju je skrivio vozač iz USKOK-a, razbivši službeni automobil na kojem je nastalo oko sto tisuća kuna štete te zbog koje je na ostavku bila prisiljena ravnateljica USKOK-a Vanja Marušić, doznalo se nakon anonimne prijave.

U njoj se, kako doznajemo, anonimni prijavitelj zapitao zašto je vozaču Vanje Marušić omogućeno da ne nadoknadi štetu koju je napravio na vozilu. Istovremeno, pitao se dalje, neki drugi službeni vozači moraju štete na službenim automobilima sami plaćati. Navodno je to bio okidač da prijavi udes USKOK-ovog vozača.

Tko razbija, a tko plaća?

Da je situacija s refundiranjem štete prouzročene na službenim vozilima doista neujednačena potvrdili su ranije za Telegram bivši visokopozicionirani pravosudni dužnosnici, a sada nam kaos na terenu opisuju i iz Sindikata pravosudne policije Hrvatske.

“Praksa je da pravosudni policajci ako oštete vozilo sami plaćaju štetu. No, to nije pravilo, već postoje iznimke”, rekli su kratko za Telegram. Poslali smo i upit Vladi RH o tome koliko su štete refundirali od svojih zaposlenika u zadnje vrijeme, no odgovor nismo dobili. Istražili smo zato kako to u stvarnosti izgleda.

Pomogli kolegi da plati štetu

Doznajemo tako da je prošle godine pravosudni policajac oštetio službeni kombi, pravosudnu ‘maricu’. Šteta je bila procijenjena na par tisuća eura. Radilo se o djelatniku kaznionice u Lipovici koji je morao sam podmiriti trošak popravka vozila.

Kako je riječ o čovjeku koji inače nije u zavidnoj financijskoj situaciji u plaćanju mu pomaže sindikalna podružnica. Pravosudnom policajcu određeni se iznos svaki mjesec skida s plaće, a sindikat mu to nadomješta iz zajedničke blagajne.

Slično se prije dvije godine dogodilo i u Karlovcu. Djelatnik tamošnjeg zatvora tijekom vožnje je oštetio službenu ‘maricu’, no ovoga puta šteta je bila značajno manja. Radilo se o svega tisuću kuna, pa je vozač uspio sam podmiriti trošak popravka.

Neka vozila ipak imaju kasko

Kad pitamo pravosudne policajce tko im je točno naložio da namire štetu, teško nam daju jednoznačan odgovor: “Nije to nešto strogo propisano, već vam jednostavno šefovi počnu govoriti da bi zbog štete na vozilu mogli imati problema, da će vas prebaciti na neko drugo radno mjesto, da bi bilo dobro da se sve mirno riješi… Nitko od nas ne želi probleme na poslu koji ionako nije bog zna kako plaćen”.

Prisjećaju se i štete napravljene na osobnom vozilu Renault Clio koje je koristio vozač Ureda za probaciju iz Ministarstva pravosuđa. Taj popravak platilo je osiguranje, budući da je vozilo bilo kasko osigurano. To, dakle, potvrđuje tezu s početka da nema jedinstvene procedure oko voznih parkova državnih tijela.

Popravili auto novcem iz zatvora

Doznali smo za još jedan nevjerojatan slučaj iz Ministarstva pravosuđa koji je riješen na bizaran način. U ljeto 2019. prometnu nesreću doživio je jedan od nadzornika Zatvora u Splitu. Vozeći se iz Zagreba udario je u zaštitnu ogradu na autocesti i oštetio lijevu stranu ‘marice’. Kako je kombi bio u voznom stanju produžio je do zatvora, bez da je o incidentu obavještena policija.

Nakon što je šefovima prijavio udes, ondašnji upravitelj splitskog zatvora Marinko Bujas zatražio je od ondašnje pomoćnice ministra za zatvorski sustav Jane Špero da se trošak popravka pokrije viškom sredstava iz zatvorske kantine.

Bujas se pri tome i angažirao na pronalasku najpovoljnijeg servisa. Prikupio je tri ponude od kojih je najviša iznosila oko 45 tisuća kuna, a najniža nešto manje od 19 tisuća kuna. Odlučeno je da se prihvati najjeftinija ponuda. Pomoćnica ministra tri tjedna kasnije dala je i suglasnost za trošenje viška zatvorskih sredstava na popravak službene ‘marice’ koju je razbio nadzornik. Ovdje treba podsjetiti da je službeno vozilo bilo oštećeno, a policija o tome nije bila obavještena.

Evo što sudovi kažu na sve to

U prilog nepostojanju striktnih pravila prema kojima državni službenici moraju namiriti štetu ako razbiju službene automobile govori i nedavna nepravomoćna presuda izrečena u slučaju bivšeg načelnika Policijske uprave krapinsko-zagorske Roberta Pavića, o kojoj je Telegram pisao.

Pavić je uništio službeni automobil u vlasništvu MUP-a tako što je skrivio prometnu nesreću oduzevši prednost prolaska drugom vozilu. Šteta je iznosila nešto manje od 50 tisuća kuna. Nakon što ju je platio, MUP je tužio Pavića, no sud im je tužbu odbio. Zaključeno je da se nije radilo ni o namjernoj ni o gruboj nepažnji, već običnoj nepažnji, pa Pavić prema Zakonu o državnim službenicima nije morao ništa platiti.

Ključan je uzrok nesreće

Pronašli smo još jednu gotovo identičnu presudu što ju je donio sud u Ivancu. I u tom slučaju MUP je pokušao naplatiti štetu od svog policajca koji je bio za upravljačem službenog kombija kada je vozilo u zavoju, na mokrom kolniku sletjelo s ceste. U nesreći je vozačev kolega policajac ozlijeđen, te mu je MUP isplatio nešto manje od 80 tisuća kuna odštete.

Naknadno su to pokušali refundirati od policajca koji je vozio kombi budući da je, jednako kao USKOK-ov vozač iz najnovijeg slučaja, bio proglašen krivim u prekršajnom postupku nakon što je priznao krivnju. No, sud je zaključio da ni ovaj vozač nije skrivio nesreću namjero, niti grubom nepažnjom. Ona se, kao i u Pavićevom slučaju, dogodila zbog obične nepažnje te stoga vozač nije mogao nadoknaditi štetu.

USKOK ima svoja pravila

Na kraju treba spomenuti da je za USKOK na snazi Odluka o korištenju službenih vozila koju je Vanja Marušić osobno potpisala prije četiri godine. Taj dokument je bitan jer regulira sve oko refundiranja štete.

U Odluci stoji da upravo ravnateljica vodi Evidenciju štetnih događaja koji se dogode tijekom korištenja službenog automobila. Piše i da vozač mora o nesreći ili oštećenju bez odgađanja obavijestiti ravnateljicu.

Ravnateljica, stoji također u Odluci, ocjenjuje pojedinačnu odgovornost te osobe. “Ako je šteta nastala skrivljenim ponašanjem ili nemarom ravnateljica Ureda odlučuje o obvezi naknade štete. Ako ne bude isplaćena šteta ravnateljica Ureda odlučuje o pokretanju postupka radi naknade štete pred nadležnim sudom”, piše u Odluci. Drugim riječima, Vanja Marušić mogla je samostalno odlučiti hoće li išta poduzeti protiv svog vozača koji je razbio službeni automobil. Ipak, smijenjena je.