Vojni analitičar i bivši pilot: Rusi imaju impresivnu helikoptersku silu koja razara sve pred sobom. No, stiže im iznenađenje

Dolazak šest tisuća komada Starstreaka može uskoro eliminirati ovu značajnu prednost Rusa

FOTO: AFP/Telegram

Očekivana ruska ofenziva u istočnoj Ukrajini sigurno neće proći bez značajnog angažmana helikopterskih snaga Vojske Ruske Federacije. Ruska agresija i započela je masovnom upotrebom jurišnih i transportnih helikoptera svih tipova. Letjeli su u velikim formacijama od po trideset letjelica kad su pokušavali zauzeti zračnu luku Hostomel, sjeverozapadno od Kijeva.

Transportni helikopteri Mi-17 prevozili su trupe i materijal dok su im jurišni helikopteri Ka-52 Aligator i Mi-28 davali borbeno osiguranje i zračnu potporu. Međutim, kako su se kopnene snage kilavile danima na putu od bjeloruske granice do Kijeva, osnovna svrha desanta, brzi prodor u pozadinu neprijatelja, izgubila je smisao. Za razliku od taktičke avijacije, helikopteri ratnog zrakoplovstva ruske vojske čine gotovo dvije trećine borbenih letova iznad Ukrajine.

Zbog toga je i broj oborenih ruskih helikoptera veći nego borbenih aviona. Dosad je potvrđen gubitak od 32 helikoptera iznad Ukrajine. Najveći broj se odnosi na jurišne helikoptere. Neovisni izvori potvrđuju obaranje ukupno 19 letjelica. Rusi su izgubili deset Ka-52 Aligator, sedam puta oboren je Mi-24/35 Hind, a samo dva Mi-28 Havoc nisu se vratila u svoju bazu.

Logičan veliki broj gubitaka Ka-52 Aligatora

Najveći broj gubitaka Ka-52 Aligator logičan je jer su ti helikopteri i najviše angažirani u borbenim operacijama. Međutim, Ka-52 pokazao se, sa stajališta preživljavanja posade, kao najsigurniji jurišni helikopter u ruskom arsenalu. Ovaj helikopter, atipične konstrukcije bez repnog, a s dva glavna rotora, jedini ima izbacivanje sjedišta za spašavanje pilota i operatora.

Dok drugi helikopteri nemaju mogućnost katapultiranja posade, tijekom rata u Ukrajini, zabilježeno je spašavanje posade Ka-52 upotrebom izbacivog sjedišta. Također, zbog svoje konstrukcije, blizanki upaljača samonavođene protuzrakoplovne rakete, koja dolazi s boka ili iz stražnje polusfere, aktivira se nešto ranije. I kad je pogođen, helikopter vrlo često ne eksplodira u zraku, a piloti imaju šansu za uspješno prinudno slijetanje.

Zastrašujući učinak Starstreak PZO sustava

Međutim, dolazak šest tisuća komada lakih prijenosnih sustava britanske proizvodnje Starstreak može uskoro eliminirati ovu značajnu prednost udarne snage ruskih jurišnih helikoptera. Za razliku od Stingera, i ostalih prijenosnih PZO sustava, bojeva glava „zvjezdanog traga“ ne koristi blizanki upaljača. Umjesto toga Starstreak koristi tri eksplozivne strelice napravljene od volfram slitine.

Svaka strelica u sebi sadrži 450 grama eksploziva i aktivira ga upaljač sa zadrškom. Do eksplozije dolazi tek nakon što jedna od strelica penetrira u tijelo letjelice. Učinak je strahovit. Prva borbena upotreba Starstreak PZO sustava u Ukrajini demonstrirala je zastrašujući učinak. Pogođeni ruski helikopter, Mi-28 Havoc, u djeliću sekunde prepolovljen je na pola već u zraku. Dvočlana posada nije imala ni teoretske šanse za preživljavanje.

Problemi s raketama kao što je Stinger

Usporedba sa Stingerom pokazuje prednosti Starstreaka i obrnuto. Ubojitije rakete, ispaljene iz Starstreaka, vode se prema cilju pomoću laserskog zraka. Dakle, nisu podložne ometanju infracrvenih mamaca koje masovno koriste ruski helikopteri i avioni. Međutim, Stinger raketa prati cilj po principu „lansiraj i zaboravi“ dok nišandžija Starstreaka sve vrijeme leta rakete mora držati cilj u laserskom snopu. Zbog toga obuka nišandžije Starstreaka traje duže.

Raketa koja izleti iz lansera Starstreaka leti prema cilju četiri puta brže od zvuka dok Stingerova tek dva i pol puta nadmaši brzinu zvuka. Zona uništenja Starstreaka po daljini je veća za 80 posto, a po visini za dvadeset posto u odnosu na Stinger PZO sustav. Maksimalna daljina gađanja cilja sa Starstreakom je sedam kilometara, a visina gotovo pet kilometara.

Drugi problem tipa raketa kao što je Stinger je vrijeme potrebno za hlađenje glave i stabilizaciju žiroskopa. To obično traje 10 do 20 sekundi prije spremnosti za lansiranje. Starstreak nema tih problema. Spremnost za lansiranje postiže se u roku 2 do 3 sekunde. Stingerom je lakše gađati ciljeve u doletu, dok je Starstreak idealan za nisko leteće ciljeve u doletu. Upravo zbog toga idealan je za uništavanje jurišnih helikoptera u zaštiti oklopno-mehaniziranih snaga.

Rusi odustali od helikopterskih desanata

Nakon devastacije njenih zračno-desantnih snaga, izgleda da je Vojska Ruske Federacije odustala od izvođenja helikopterskih desanata. Jurišni helikopteri koriste se za neposrednu podršku kopnenih snaga, slobodan lov na izdvojene pokretne ciljeve Vojske Ukrajine i kao zaštitu konvoja kad se snage nalaze u najranjivijoj fazi izvođenja borbenih operacija. Za tu svrhu, Rusi su naoružali i transportne helikoptere Mi-17. Na unutrašnjim bombonosačima, sa svake strane, montirali su po jedan kontejner s dvocijevnim automatskim topovima kalibra od 23 milimetra.

Zbog relativno malog taktičkog radijusa ruski helikopteri nose dodatne rezervoare za gorivo. To im je povećalo radijus djelovanja ali je smanjilo nosivost ubojnih sredstava. Zbog toga, Rusi nastoje helikopterske baze primaknuti što bliže liniji fronta. Na aerodromu Herson, na jugu Ukrajine, tri puta su pokušavali uspostaviti takvu bazu, ali su ih Ukrajinci sva tri puta razvalili.

Prvi put je to učinjeno dronom. Drugi put su ukrajinski diverzanti napravili dar-mar. Treći put je rusku bazu zasuo VBR Grad s 40 raketa od 122 milimetra. Helikoptere koji nisu uništeni, šlep služba odvukla je do Krima na popravak jer nisu bili u letnom stanju. Nakon toga, isturenu zračnu bazu povukli su 100 kilometara jugoistočno.

Ruske respektabilne helikopterske snage

Ruske helikopterske snage predstavljaju respektabilnu silu. Pred početak sukoba ratno zrakoplovstvo Ruske federacije brojalo je preko 400 stotine jurišnih helikoptera. Najveći dio odnosi se na 133 letjelice Ka-52 Aligator. Od suvremenih letećih topovnjača imali su još 90 komada Mi-28. Ostali jurišni helikopteri razne su varijante hladnoratovskog monstruma Mi-24/35.

Vatrene mogućnosti Ka-52 vrlo su impresivne. Može ponijeti do 2000 tone raznog naoružanja među kojim i protuoklopne laserski vođene rakete maksimalnog dometa do osam kilometara. U tijelo helikoptera instaliran je automatski top kalibra 30 milimetara koji se može pomicati po azimutu. Nevođena raketna zrna kalibra 80 i 122 milimetra također ulaze u asortiman Aligatorova naoružanja.

Moglo bi biti posla za jurišne helikoptere obje strane

Rusi po svaku cijenu žele koncentrirati i helikopterske snage za potporu svojih oklopno mehaniziranih snaga na istoku. Iz okoline Minska nedavno je prema istoku odletio cijeli helikopterski puk s ukupno 42 letjelice.

Helikopteri mogu biti vrlo moćno naoružanje ako se vješto koriste. Nedavni napad, starih hladnoratovskih helikoptera, na naftni terminal u Belgorodu potvrdio je ubojitost jurišnih helikoptera. Noću, u niskom letu, ispod radarskih sistema ruske PZO, dvije ukrajinske posade Mi-24 zapalile su najveći dio rezervi goriva Belgorodske oblasti.

Ravnice istočne Ukrajine idealno su zemljište za upotrebu oklopno mehaniziranih snaga. Znači, moglo bi biti posla za jurišne helikoptere obje zaraćene strane. Međutim, veliki su izgledi da bi Starstreak PZO sustavi mogli pomrsiti račune jednoj od strana.