Zašto se ankete nikako ne mogu dogovoriti oko toga kako će proći britanski izbori? Stvar je u izlaznosti

Rezultat britanskih izbora ovisiti će o tome kolika će biti izlaznost mladih

British Prime Minister Theresa May walks out of 10 Downing Street to make a statement to the media in central London on April 18, 2017.
British Prime Minister Theresa May called today for an early general election on June 8 in a surprise announcement as Britain prepares for delicate negotiations on leaving the European Union. / AFP PHOTO / Daniel LEAL-OLIVAS
FOTO: AFP

Ako je vjerovati predizbornim anketama, Theresa May je na putu ka uvjerljivoj pobjedi na predstojećim izborima. U isto vrijeme, njena će stranka, Torijevci, izgubiti dosta mjesta u parlamentu u kojem nitko neće imati većinu, piše Politico.

Projekcije su dosta raznolike. Neka istraživanja predviđaju pobjedu Konzervativaca s prednošću od 15 postotnih bodova. Drugi sa samo 3. O tome koja će predviđanja biti bliža konačnom rezultatu uvelike ovisi o tome u kolikom će se broju mlađi i manje imućni glasač pojaviti na biralištima.

Agencije su se ranije sramotile, sada rade promjene

A prijašnja iskustva kažu da te skupine građana obično ne izlaze na izbore. Primjerice, na izborima 2015. samo 43 posto Britanaca u dobi od 18 do 24 godine izašlo je na birališta. Za usporedbu, izlaznost starijih od 65 godina bila 78 posto. Na referendumu o izlasku iz Europske Unije, nesrazmjer je bio manji, ali i dalje dosta značajan. Mladi od 18 do 24 tada su glasali u postotku od 64 posto, a stariji od 65 godina visokih 90 posto.

Od debakla 2015. godine, kada su sve agencije potpuno krivo procijenile rezultate izbora dajući na snazi Laburistima i podcjenjujući Konzervativce, agencije koje rade istraživanja glasačkih preferencija rade na metodama koje bi im pomogle da budu nešto točniji. Različite kompanije pokušavaju s različitim metodama.

Sada u obzir uzimaju ponašanja na prošlim izborima

Ključna promjena u metodologiji očituje se u načinu na koji agencije sada rade pretpostavke izlaznosti, odnosno, kako procjenjuju vjerojatnost da će ljudi koji sudjeluju u njihovim anketama stvarno izaći na izbore. Neke agencije sada pri procjenjivanju rezultata izbora u obzir uzimaju kako su se ljudi različitih demografske odrednica, poput dobi ili primanja, ponašali na prijašnjim izborima.

Što se više oslanjaju na te odrednice, u pravilu Torijevcima daju veću prednost. “Razlike u predviđanjima bez sumnje su povezane s presumpcijama izlasnosti mlađih glasača”, rekao je Politicu John Curtice, profesor politologije na jednom britanskom sveučilištu. Martin Boon, direktor agencije ICM Research, slaže se s njim. “Agencije koje su ostale na starom načinu modeliranja izlaznosti pokazuju manju prednost Torijevaca i bolji rezultat Laburista”, rekao je.

Ukratko, ako će pobjeda Torijevaca biti tanka kako predviđaju neke od agencija, izlaznost mladih morat će biti ogromna. “Naša je kampanja inspirirala ogroman broj mladih ljudi. Od iznimne je važnosti da taj entuzijazam i uzbuđenje pretvorimo u glasove osmog lipnja”, rekao je Politicu jedan stariji član Laburista. Nakon izbora, znat će se koja je agencija pronašla najbolji model.