Zbog ingenioznog HŽ-a, osobe s invaliditetom u Zagrebu svako malo ne mogu prelaziti cestu ni prugu

Na HŽ-ovim stanicama na zapadu Zagreba opet ne rade dizala. Državna kompanija stalno ponavlja da će postaviti videonadzor, ali to nikako da naprave

Već više od dva desetljeća HŽ Infrastruktura ne može riješiti problem devastacije dizala na svojim stanicama u Zagrebu. Priča se ponavlja godinama: HŽ osposobi dizala, vandali ih ubrzo unište, građani se bune. HŽ nakon nekog vremena opet osposobi dizala, vandali ih ponovno unište i tako u krug. Jedino je rješenje postavljanje videonadzora, što HŽ uporno ne čini.

Problem je posebno izražen na zapadu Grada. Naime, četverotračna Aleja Bologne, te pruga koja ju prati, dijele Zapad Grada na sjeverni i južni dio. Da bi na željezničkim i autobusnim stajalištima Gajnice i Vrapče teže pokretni građani mogli prijeći s jedne na drugu stranu, nužna su im HŽ-ova dizala. A kako smo naveli, ona zbog neprekidne devastacije uglavnom – ne rade.

Devastirano dizalo na autobusnoj i željezničkoj stanici Vrapče s južne strane

Telegram je obišao obje spomenute stanice i utvrdio da trenutačno od šest dizala ne radi – njih pet! HŽ Infrastruktura pak na tu problematiku uvijek ima jedan te isti odgovor: da razmatraju uvođenje videonadzora kako bi spriječili vandalizam, ali da je to skupo te da dizala ne mogu popraviti na vrijeme jer su obveznici javne nabave. I tako već više od 20 godina.

Dizala u kvaru sprečavaju građane i da idu na autobus

Koliki je to doista problem za osobe s invaliditetom najbolje pokazuje primjer Dorotee Grgec i njenog sina Jana iz kvarta Vrapče. Kako ona ne vozi, a on je dijete s višestrukim teškim tjelesnim oštećenjima, da bi stigli na terapije ovise o javnom prijevozu. Da bi sa sjeverne strane stanice Vrapče mogli doći preko ceste na južnu, koja vodi u smjeru grada, moraju koristiti HŽ-ova dizala.

Neka od dizala nemaju vrata ili se vrata ne mogu zatvoriti ni otvoriti

Kako dizala, uz rijetke i kratke iznimke, ne rade već godinama Grgec i njen sin ne mogu prijeći cestu kako bi u grad na terapije ili kod liječnika išli vlakom ili autobusom – budući da se odmah uz željezničku nalazi i autobusna stanica. Iako se već više od tri godine obraća lokalnim mjesnim odborima, vijeću gradske četvrti Podsused-Vrapče, HŽ Infrastrukturi pa čak i Pravobraniteljici za osobe s invaliditetom, problem i dalje nije trajno riješen. Stoga je sa sinom krenula na terapiju u Zaprešiću. No, i tu je opet novi niz problema.

Devastirano dizalo na autobusnoj i željezničkoj stanici Vrapče sa sjeverne strane

“Do tamo mogu ZET-ovim busom. No, u povratku ta linija stane s južne strane stanice u Vrapču – dakle one strane na kojoj je dizalo u kvaru. Budući da mi ZET-ovi vozači koji voze liniju Zaprešić ne žele izvanredno stati na stanici u Stenjevcu (jedna stanica prije Vrapča op.a.), gdje se pak nalazi jedini pothodnik u nadležnosti Grada s dizalima koja rade, moram izaći nekoliko stanica ranije, u Gajnicama. I onda 15 minuta čekam drugu liniju koja stane u Stenjevcu pa po vrućini guram kolica do doma”, žali se Grgec na nehumani tretman koji proživljava zajedno sa svojim sinom. Kaže kako zbog svega razmišlja i o tužbi za diskriminaciju protiv odgovornih.

Jan pred nepremostivom preprekom. Kako dizalo na stanici Vrapče ne radi on ne može preko ceste…

Građani su frustrirani

Zbog višegodišnje frustracije, u prosincu 2021. jedan je građanin u znak protesta kod stanice Vrapče pokušao prijeći prometnu Aleju Bologne u invalidskim kolicima. Naime, HŽ-ova dizala u Vrapču i tada nisu radila mjesecima. Nakon Jutarnjeg lista o tom problemu je krajem prosinca 2021. izvještavala i RTL-ova emisija Potraga.

Te dvije priče su rezultirale popravkom dizala u siječnju prošle godine. Međutim, očito je da su ubrzo ponovno vandalizirana jer se HRT-ov Radio Sljeme u travnju ove godine bavio tom problematikom u emisiji “Moj firtl”. Tom prilikom je Marin Košutić iz HŽ Infrastrukture izjavio kako poduzimaju sve što mogu, ali da je problem što se dizala neprekidno uništavaju, a oni onda svaki put moraju raspisati novu javnu nabavu budući da na lageru nemaju rezervna vrata i druge dijelove.

Kada dizalo ne radi građani su osuđeni na korištenje stepenica. Ne postoje čak ni rampe za osobe s invaliditetom

Na pitanje reportera zašto jednostavno ne naruče više dijelova odjednom, Košutić je odgovorio kako “nije rentabilno da na lageru imaju desetak vrata za dizala”. Od tada su prošla dva mjeseca, a Telegram je utvrdio da u međuvremenu HŽ Infrastruktura nije popravila niti jedno od tri dizala kod stanice u Vrapču.

Dizala u Gajnicama također neispravna

Stanicu niže prema zapadu, u Gajnicama, također imaju identičan problem. Tamo pak od tri dizala na stanici ne rade čak dva. A i to jedno koje radi je beskorisno jer s druge strane, preko ceste i pruge, ne rade druga dva koja bi osobu podigla iz pothodnika do autobusne, odnosno željezničke stanice.

Vandalizirano dizalo na željezničkom i autobusnom stajalištu Gajnice

Kako je vidljivo iz objava u Facebook grupi “Gajnice: jučer, danas, sutra” građani su se na neispravna dizala žalili već u siječnju ove godine – dakle taman tada kada su iz HŽ Infrastrukture nakratko bili popravili ona u Vrapču. Predsjednica udruge Gajnice, Marijana Bilić Rakvin, Telegramu tvrdi kako im se na ovaj problem posljednjih mjeseci žalilo više od 50 osoba, bilo da su sami s invaliditetom ili smanjene pokretljivosti, bilo njihovih članova obitelji, bilo roditelja male djece.

Facebook objava iz siječnja ove godine koja dokazuje da su i tada HŽ-ova dizala na stanici u Gajnicama bila neispravna. Telegram je utvrdio da nakon pet mjeseci stanje nije ništa bolje – od tri dizala rade samo dva

Valja naglasiti i kako ovaj problem stvara i diskriminaciju građana zapadnog dijela Zagreba po osnovi Sjever – Jug. Naime, oni koji su na južnoj strani, gdje se nalaze željezničke stanice, mogu doći do njih bez da koriste dizala jer je HŽ Infrastruktura s te strane postavila rampe za osobe s invaliditetom. No, oni koji žive na sjevernoj strani izvlače deblji kraj jer oni do željezničke stanice (a nerijetko i do autobusne koja je odmah do) mogu samo dizalima – koja pak većinu godine ne rade.

Unutrašnjost jednog od dizala na željezničkoj i autobusnoj stanici Gajnice

Višedesetljetni problem

Kako smo naglasili na početku, problem je to koji se rasteže više desetljeća. Naime, dizala su u Vrapču i Gajnicama postavljena sredinom prvog desetljeća ovog stoljeća. Već tada su ih svako malo devastirali pa se u ožujku 2012. godine tom tematikom pozabavio i Večernji list u članku s naslovom “Izradili dizala na stajalištima vlaka koja godinama nisu u funkciji”.

Iz HŽ Infrastrukture tada su komunicirali da bi bilo potrebno na stajalištima uvesti videonadzor. “No, u ova recesijska vremena HŽ Infrastruktura nažalost, nema novca za nabavu videoopreme, uvođenje 24-satne čuvarske službe te angažiranje tvrtke koja bi obavljala mjesečne preglede i popravke dizala”, tvrdili su iz Komunikacija HŽ Infrastrukture.

Očajno stanje dizala na južnoj strani željezničke i autobusne stanice Gajnice

Iz tih istih Komunikacija, deset godina kasnije, Telegram je o toj problematici dobio gotovo identični odgovor. “Kao jedan od načina kako bismo pokušali stati na kraj vandalizmu jest postavljanje videonadzora. U tijeku je analiza sigurnosne situacije i planiranje ugradnje videonadzora na svim kolodvorima i stajalištima HŽ Infrastrukture u Republici Hrvatskoj, sukladno financijskim mogućnostima”, tvrde iz HŽ Infrastrukture.

Mole građane za strpljenje

Kažu kako su za dizala u Gajnicama naručili potrebne dijelove, ali se isporuka i popravak čekaju zbog otežane nabave uslijed poremećaja tržišta nakon koronakrize i rata u Ukrajini. Stoga građane mole za strpljenje. Naglašavaju i da već godinama nastoje utjecati na svijest o tome da se uništavanjem željezničke imovine uništava zajednička imovina svih građana Hrvatske. Zato u višim razredima osnovnih škola diljem zemlje provode edukativno-preventivnu akciju “Stvaraj, ne uništavaj“.

Budući da unatoč toj edukaciji devastacija ne prestaje, nejasno je zašto HŽ Infrastruktura svih tih godina nije našla sredstva za nešto trajnije rješenje postavljanjem videonadzora. Na to pitanje nam nisu odgovorili do objave teksta. Također nam nisu odgovorili koliko će se čekati popravak dizala u Vrapču, kao ni koliko često kontroliraju dizala, od koga nabavljaju rezervne dijelove te gdje se mogu pronaći detalji o javnim nabavama tih rezervnih dijelova.

Kada dizala ne rade osobe s invaliditetom u kolicima ne mogu proći pothodnike jer ih u tome priječe silne stepenice

Ono što ne može riješiti HŽ, možda u budućnosti napokon riješi Grad Zagreb. Kako nam pojašnjava predsjednik vijeća gradske četvrti Podsused-Vrapče iz stranke Možemo!, Donat Radas, za lokacije Vrapče i Gajnice postoji plan obnove i modernizacije pothodnika od strane nadležnog gradskog ureda na način da oni stalno budu dostupni osobama s invaliditetom, bez obzira na dizala. Plan je u fazi izrade projektne dokumentacije te prijave za sredstva iz EU fondova.