FOTO: Aleksandar Selak

Kako je Alison Ivašić zahvaljujući rudarima kreirala jednu od 26 najboljih kolekcija na svijetu

S mladom dizajnericom razgovarali smo o kolekciji s kojom je prošla u finale Mittelmode, jednog od najstarijih natjecanja za mlade dizajnere

Hrvatska moda

Kako je Alison Ivašić zahvaljujući rudarima kreirala jednu od 26 najboljih kolekcija na svijetu

S mladom dizajnericom razgovarali smo o kolekciji s kojom je prošla u finale Mittelmode, jednog od najstarijih natjecanja za mlade dizajnere

FOTO: Aleksandar Selak

Alison Ivašić, mlada magistra modnog dizajna i dizajnerica u zagrebačkom brendu HW Studio, u kolovozu ove godine prošla je u finale Mittelmode, jednog od najstarijih natjecanja za mlade dizajnere koje se u Italiji održava već 30 godina. Mittelmoda svake godine primi prijave studenata i onih koji su netom završili studij s više od 600 fakulteta iz 71 različite zemlje svijeta. Ivašić je ove godine odabrana među 26 najboljih mladih dizajnera iz 13 zemalja, a u rujnu je prikazala svoju kolekciju na reviji u Milanu.

Hrvatska publika imala je priliku vidjeti njezinu kolekciju na diplomskoj reviji studenata modnog dizajna Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, DIPMOD, koja je održana početkom studenog. Iako je naizgled djelovala jednostavno, kolekcija KOVARI koju je Ivašić kreirala bile je prepuna znakovitih detalja koji su potiho otkrivali temu čitavog rada – kulturu rudarenja koja je dio kolektivne memorije Labinjana i identiteta njihovog grada.

Ivašić je navedenu temu pretočila u antimodni jezik uniformi, a najzanimljiviji dio na tim prepoznatljivim odjevnim predmetima bili su detalji. Dizajnerica ih je osmislila i izradila samo u svrhu ove kolekcije, a to su bili laserski rezani gumbi s rudarskim simbolima, kopče i pločice od pleksiglasa, ručno rađeni bubreći tisak i etikete sa simbolima i elementima značajnim za rudarstvo Labinštine. Kako je to izvela, što sve radi u HW Studiju i gdje možemo vidjeti njezin rad ispričala nam je u nastavku.

Od arhitekture do modnog dizajna

Aleksandar Selak

Alison Ivašić, inače iz malog gradića Kršana u Istri, imala je senzibilitet za dizajn i umjetnost od malih nogu. “Od svoje 4. godine sam bila aktivna polaznica likovnih radionica, radila odjeću od plahti i papira za svoje igračke i uvijek posvećivala pažnju detaljima. Uvijek sam voljela stvarati nešto svojim rukama, izrađivati makete i oplošja”, kaže nam. Te su je aspiracije vodile prema studiju arhitekture na kojem nije prošla prvi krug prijemnog ispita i to ju je nepovratno usmjerilo prema modnom dizajnu.

“Moda jest jedan od oblika samoizražavanja naše osobnosti i emocija, odnosno društvena forma i estetski način komunikacije među ljudima. Moda nije uvijek trivijalna kako se to često čini, već integracija ideja, načina života, događaja, vremena i identiteta u finalni produkt – odjeću”, odgovorila nam je na pitanje što je moda za nju danas. Manualni i digitalni razvoj modnih projekata od koncepta preko izrade do finalnog produkta ono je u čemu uživa pa nije ni čudno da ju je obrazovanje odvelo na Tekstilno-tehnološki fakultet niti da već ima posao modne dizajnerice u zagrebačkom HW Studiju.

Kolekcija KOVARI na Mittelmoda reviji u Milanu Foto Camilla Bach

“Jedna sam od modnih dizajnerica u HW Studiju. Radim na stvaranju i razvijanju novih kolekcija, odjevnih predmeta za HW Studio i klijente, sudjelujem u studijskim Research & Development procesima koje njegujemo u svrhu razvoja i prezentacije finalnog produkta. Radimo na jako zanimljivim projektima i svaki dan mi donosi neko novo iskustvo”, rekla nam je o zaposlenju u struci koje je uspjela naći još kao studentica što je u Hrvatskoj zaista rijetkost.

Od početnice u šivanju do jedne od 26 najboljih kolekcija

Prije studija Ivašić nije imala veliko znanje u razvoju odjeće, ali samostalnim učenjem brzo je napredovala. “Prije studija sam znala zašiti gumbe i skratiti hlače, ništa više od toga. Putem sam naučila krojiti i šivati kroz rad i još uvijek učim. U početku sam učila sama preko videa na YouTubeu i Instagramu budući da smo tek na diplomskom studiju zapravo počeli izrađivati odjevne predmete. Kasnije sam se naučila izrađivati puno stvari na poslu i kako sam prije spomenula, još uvijek učim.”

Na studiju je, potvrđuje nam, puno toga prepušteno samim studentima kod praktične izrade što zna biti izazovno posebno s financijske strane. No, putem je naučila da u toj prepuštenosti samoj sebi postoji velik prostor za osobni rast. “Brzo sam kroz školovanje na TTF-u shvatila da ako sama ne naučim izrađivati stvari i raditi u pojedinim računalnim programima te ako samostalno kroz razno razne studentske poslove ne dođem do financijskih sredstava kako bih kupila materijale i prije svega šivaću mašinu, da neću nigdje dospjeti. Putem sam naučila kako je bitno biti uporan i prizemljen, biti realan što možeš u određenom trenutku postići i uvijek težiti unapređenju te davati sve od sebe.”

Aleksandar Selak

Cijelu diplomsku kolekciju tako je stvorila od nule iz, kako kaže, želje da oplemeni radničku odjeću labinskih rudara novim tehnikama i materijalima. Naučila je raditi u 3D programima i programima za grafičko oblikovanje kako bi izradila gumbe s posebnim motivima. Na fakultetu se upoznala s bubrećim tiskom pa je sama osam metara materijala otisnula na A3 formatu sita jer joj veće jednostavno nije bilo dostupno. Sito je pažljivo pomicala iz točke u točku kako bi se uzorak poklapao i konturirano nastavljao i na kraju je dobila efekt sitnog pletiva. Da bismo vam bolje dočarali o kakvom se zahvatu radi reći ćemo vam samo da su dimenzije A3 formata 297 × 420 mm dok širina materijala iznosi 1400 mm pa onda tako puta osam metara. “Gotovo sve sam izradila samostalno,” kaže i dodaje da su je kroz sve vodili mentori na fakultetu te “jedino su mi oko izrade kombinezona pomogle drage prijateljice kojima i ovim putem puno zahvaljujem.”

Koliko je ova naizgled jednostavna kolekcija zapravo bila kompleksna i prepuna pažljivo izrađenih detalja dokazuje i činjenica da je dizajnerica u kolovozu prošla u finale Mittelmode u Milanu, jednog od najstarijih natječaja za mlade dizajnere u Europi. “Cijelo iskustvo je bilo predivno, odlično organizirano i nešto što ću zauvijek pamtiti”, rekla nam je. “Biti među 26 finalista od šestotinjak prijava iz cijelog svijeta mi je još uvijek neobično. Upoznala sam puno divnih i talentiranih ljudi, vidjela kako izgleda imati reviju, budući da mi je to bila prva revija ikada. Iz cijelog iskustva sam naučila kako bez obzira na to odakle si, s kojeg sveučilišta dolaziš – prestižnog privatnog ili državnog, treba ostati dosljedan sebi, vjerovati u ono što predstavljaš, fokusirati se na rad i pritom zadržati skromnost.”

KOVARI uskoro u trgovini Mango Sticky Rice Vintage

U slobodno vrijeme Ivašić rado prati radove dizajnera i modnih kuća među kojima su Maison Margiela, Rick Owens, Yohji Yamamoto, Acne Studios i Jil Sander. “Njihova estetika, dosljednost i pročišćeni dizajn me uvijek inspiriraju. Od navedenih bih posebno istakla rad Maisona Margiela, gdje me posebno fascinira konceptualan, minimalističan, tajanstven i eksperimentalan pristup modi koji često izaziva tradicionalne predodžbe ljepote.” Na hrvatskoj sceni rado prati rad mladih kolega koji se, kako kaže, ističu kvalitetom i autentičnošću. “Počevši od kolega koji su sa mnom izlagali na DIPMOD-u do već etabliranih modnih dizajnera na našoj sceni poput Marije Kulušić i drugih.”

Ručno rađen bubreći tisak u kolekciji KOVARI Foto Denis Butorac

Kreacije koje Ivašić radi kao dio HW Studija možete pogledati i kupiti na njihovim stranicama, a kreacije iz kolekcije KOVARI uskoro će izlagati u popularnoj zagrebačkoj vintage trgovini. “Moći ćete pogledati uživo i kupiti pojedine komade na proljeće kada ću gostovati u trgovini Mango Sticky Rice Vintage – Ul. kneza Ljudevita Posavskog 15, u Zagrebu. Isto tako, uvijek mi se zainteresirani mogu javiti putem društvenih mreža za više informacija.”