Kako smo od team buildinga napravili biznis: ‘Ljude smještamo usred ludih scena Agathe Christie’

Matija Mihoković, jedan od suosnivača kompanije, prepričao je kako su prepoznali potencijal u potpuno drugačijim team buildinzima

Kako smo od team buildinga napravili biznis: ‘Ljude smještamo usred ludih scena Agathe Christie’

Matija Mihoković, jedan od suosnivača kompanije, prepričao je kako su prepoznali potencijal u potpuno drugačijim team buildinzima

"Igru koristimo kao alat za bližavanje i to funkcionira. Kada dogovaramo posao kažemo da ne želimo raditi s nekim tko to ne želi, ali ako je netko skeptičan potaknemo ga da dođe. I do sada se događalo da su oni najskeptičniji na kraju bili najoduševljeniji. Na početku te možda gledaju ispod oka, a na kraju ne prestaju skakati od oduševljenja i pričati što im se dogodilo".

Zaposlenici jedne domaće kompanije sigurno pamte neobično putovanje vlakom od Zagreba do Rijeke, na kojem su se zahvaljujući dobro organiziranom team buildingu našli usred lude ostavinske rasprave prilikom koje su otkriveni preljubi, razne zakulisne priče i tajanstveno ubojstvo. Taj team building s murder mystery igrom za njih je osmislila i vodila ekipa iz Terrible Creationsa, kompanije koja se bavi osmišljavanjem, izradom i vođenjem igara s uživljavanjem u uloge (LARP).

Matija Mihoković, jedan od suosnivača te kompanije, u razgovoru za Telegram prepričao je kako su prepoznali potencijal u potpuno drugačijim team buildinzima, te od toga napravili neobičan biznis. Ispričao nam je i kako su prije nekoliko godina, u sklopu prostora u kojem su se održavale igre, otvorili i caffe bar Crni mačak koji je postao kultno mjesto geek kulture sve do njegovog zatvaranja u vrijeme pandemije.

No, početkom ove godine krenuli su s velikim projektom. U suradnji s privatnim kazalištem Aplauz teatar ušli su u prostor nekadašnjeg Kulturnog centra Mesnička gdje su uredili prostorije za predstave i igre, te ponovno krenuli s radom Crnog Mačka.

Orient Express igra u vlaku

Shvatio je da ljudi ne vole klasične team buildinge

Inače, kreativni tim Terrible Creationsa uz Matiju čine Lucija Tancer Mihoković, Vatroslav Jelovica i Miroslav Wranka, a s cijelom pričom krenuli su prije osam godina. Skupili su se s idejom da na tržištu ponude kraću formu team buildinga koji će se svidjeti ljudima i koji će doista pomoći u zbližavanju i povezivanju kolega.

“U to vrijeme na team buildinge se najčešće odlazilo na rafting, paint ball ili penjanje na Bjelolasicu. I sjećam se da je u tom periodu mnogo ljudi oko mene mrzilo takva događanja. Izašao bih s frendovima i kada bi krenuo razgovor što ćemo za vikend, svako malo sam čuo priču da moraju na team building na koji im se ne da ići. I tu mi se počela rađati ideja”, prisjeća se Matija.

Vrlo brzo je okupio ekipu s kojom je nekoliko godina igrao LARP (live action roll playing) i odlučili su osmisliti kratke imerzivne team building igre koje se mogu kombinirati s hranom, pićem, pa i putovanjem na neku lokaciju. “Dakle, cilj nam je bio napraviti kvalitetno imerzivno iskustvo, a meni je ideja sinula kada sam shvatio da su mi odnosi koje sam razvio sa suigračima LARP-a jedni od najkvalitetnijih u životu. To su bili ljudi kojima dugo nisam znao niti prezime, ali smo se na tim igrama toliko zbližili da su postali bitan dio mojeg života”, govori Matija.

Matiju je u Crnom Mačku fotografirao Vjekoslav Skledar

‘Igru koristimo kao alat za zbližavanje’

“Još uvijek nismo čuli za još neku kompaniju koja se time bavi, ali to ne znači da ne postoji. U Europi, recimo, postoje ljudi koji rade LARP-ove, ali oni su dominantno fokusirani na ekipu koja se time bavi iz hobija, pa se rade blockbuster igre u dvorcima, podmornicama i drugim ludim lokacijama”, govori Matija.

Objašnjava da je kod njih drugačije jer su oni primarno fokusirani na firme i rad s ljudima koji nemaju iskustva u tome.“Igru koristimo kao alat za zbližavanje i to funkcionira. Kada dogovaramo posao, kažemo da ne želimo raditi s nekim tko to ne želi, ali ako je netko skeptičan potaknemo ga da dođe. I do sada se događalo da su oni najskeptičniji na kraju bili najoduševljeniji. Na početku te možda malo gledaju ispod oka, a na kraju ne prestaju skakati od oduševljenja i pričati što im se dogodilo. I to mi stvara posebno zadovoljstvo”, govori Matija.

Cijene igara kreću se od 20 do 50 eura po osobi

Do sada su odradili preko stotinu team building igara, a njihova prva igra bila je veliki murder mystery za 30 igrača. “Radnja je smještena u naš izmišljeni svijet mafije, baziran na italo-američkoj mafiji iz filmova. Radnja se događa 1920. godine u doba trodijelnih odjela i dugih suknji kakve svatko ima u ormaru, a ako nema – odjene hlače, dolčevitu i opet je OK”, govori Matija i objašnjava da na igre igrači donose svoju odjeću i maskiraju se sami, a oni osiguravaju materijale i rekvizite.

Ekipa Terrible Creationsa tijekom igre

U Crnom mačku su uvijek imali uređene prostorije za igru jer većina klijenata želi imati riješen prostor. “Najčešće dođu kod nas, a mi im sredimo cugu i catering. Ponekad odlazimo i na druge lokacije. Primjerice, igrali smo u hotelu Amadria Park u Jurišićevoj, nekoliko puta u vlaku, pa u nekim hotelima na moru i u Tomislavu na Sljemenu”, prisjeća se.

Cijene ovise o kompleksnosti igre i materijalima koje moraju pripremiti, a kreću se od dvadeset do pedeset eura po osobi. “I svi nam viču da dignemo cijene, ali tu je još po želji klijenta i open bar, hrana i fotograf, a to se dodatno plaća. Ne želimo dizati cijene jer je ovakav tip zabave još nepoznat ljudima i želimo biti što pristupačniji”, objašnjava Matija.

Dvojica bliskih kolega u istim ulogama mafijaškog dona

Njihova najveća igra prima 50 igrača, ali se može igrati paralelno u više grupa. “Nismo htjeli razvijati igre s previše uloga po grupi jer se gubi osjećaj koji želimo postići. Osim toga, kada igra previše ljudi postoji veća šansa da se netko ne snađe i da ima loše iskustvo. Ovako imamo svakoga na oku i možemo se pobrinuti da je svima dobro”, objašnjava.

Često se prije team buildinga dogovaraju s naručiteljima da ciljano razdvoje igrače u više grupa. “Ponekad, kada dobijemo informaciju tko je međusobno blizak dajemo im da igraju iste likove u različitim grupama. Primjerice, dvoje bliskih kolega igraju istu ulogu mafijaškog dona, pa tjednima poslije razgovaraju što se kome dogodilo. Naime, svaka naša igra ima isti setup, ali se svaka razvija na drugačiji način, ovisno o igračima. I to bude jako uzbudljivo”, opisuje Matija.

Prisjeća se i igre Orient Expressa koju su igrali u dvije grupe za jednu IT firmu na Jadranu. “Bili smo u jednom hotelu i nakon igre sam slagao rekvizite i slučajno načuo razgovor dvojice kolega. Jedan od njih je komentirao da mu je to bilo fenomenalno iskustvo jer je novi u firmi i bio je sretan što će sljedećih nekoliko dana imati o čemu pričati s ljudima na kavi”, prisjeća se Matija i vuče paralelu između klasičnog tema buildinga i njihovog, s igrama.

Matija se ovim poslom bavi već osam godina

“Na klasičnom team buildingu ljudi sjede na večeri i razgovaraju s kolegama do sebe, a ako kasnije i zaplešu, završit će s ekipom s kojom se već druži na poslu. Vrlo rijetko će razviti nove odnose. Na našim igrama imaju tu nekakvu zaštitu uloge, pričaju s puno ljudi i imaju mogućnost vidjeti svoje kolege u drugom svjetlu i kroz igru se povezati”, objašnjava Matija.

Rade i igrifikacije poslovnih procesa ili zadataka

U ponudi trenutno imaju 18 igara, a najprodavanija je ‘Speak Easy’, igra o sastanku dvije mafijaške obitelji koje se nalaze da bi dogovorile mir. Popularan je i Orient Express, te igra pod naslovom ‘Tko je ubio gospodina Gatsbyja?’. “To je još jedan murder mystery, a radnja se događa na tulumu kod Gatsbyja na kojem ga netko ubije. Igrači igraju ekstremno bogate ljude, umjetnike i poslovnjake, dakle likove koje možemo vidjeti u knjizi, a moraju otkriti tko je ubojica”, opisuje Matija i dodaje da će tu igru uskoro igrati i na jednoj djevojačkoj večeri.

Do klijenata uglavnom dolaze usmenom predajom i po dobrim preporukama, a prvi veći klijent, otkriva Matija, bila im je Podravka za koju su radili igru po mjeri u trajanju od tri sata. Igralo ju je, kaže, sedamdeset ljudi različitih dobnih skupina koji se međusobno nisu poznavali. “Igra se zvala Chibo arheolozi i to je bio čisti LARP u kojem su igrači putovali kroz vrijeme. Krenuli su iz Egipta, transportirali žitarice, pa sudjelovali na rimskoj gozbi i na kraju su otvarali francuske restorane. Kroz to putovanje ljudi su upoznali malu povijest hrane i usput se povezali i zabavili”, govori Matija.

Igre po mjeri, kaže, vole raditi jer im je izazov kada klijent ima neku želju ili cilj koji se mora postići kroz igru. “Dobijemo zadatak i onda se nas četvero skupimo, mozgamo i ponudimo rješenja. Radimo za firme i igrifikacije poslovnih procesa ili nekih zadataka, pa to ljudima bude puno zanimljivije i interaktivnije”, opisuje.

Priča o nastanku Crnog mačka i Crowdfunding kampanji

Nakon prvog velikog klijenta odlučili su otvoriti firmu i ušli su u prostor u ulici Podolje gdje su krenuli sređivati prostor za igru. Dijelili su terasu s kafićem u kojem su svaki dan pili kavu, a mjesec dana kasnije voditelj tog kafića rekao im je da odlazi i ponudio im da preuzmu posao. “Prvotna ideja bila nam je da uz igre imamo i bar na kojem bismo točili pića, ali malo pomalo smo odlučili raditi stvari koje znamo i volimo i otvorili smo vrata zajednici”.

Kafić su nazvali Crni mačak i ponudili su program u kojem su i sami voljeli sudjelovati. Organizirali su kvizove, igranje društvenih i video igara, te gostovanja vezana uz svijet gaminga i LARP-a. “Mačku nije bio posao prodati cugu nego udomiti ljude i napraviti zanimljive sadržaje. Ljudi su dolazili sa svojim laptopima i igrali Hearthstone i društvene igre, a imali smo i plejku koju su svi mogli zaigrati”, prisjeća se Matija.

Igre se uglavnom organiziraju u Crnom mačku

U vrijeme lockdowna Mačak je stao s poslom, a cijeli niz team building igara bile su otkazane. “Našli smo se u velikom problemu jer nismo imali novca za plaće zaposlenicima Mačka i odlučili smo napraviti Crowdfunding kampanju. I to je ispalo fenomenalno. Zajednica iz Hrvatske i Europe se skupila i u tri dana smo uspjeli skupiti desetak tisuća eura. Tražili smo puno manje i nismo se tome nadali”, prisjeća se.

Nakon prvog lockdowna u lipnju ih je zadesila poplava koja se u Zagrebu dogodila zbog posljedica zagrebačkog potresa. “Spasili smo sve što se spasiti dalo, naručili smo isušivače koji su puno koštali i taman kada smo sve sredili, dogodila se nova poplava. I tu nam je otišao sav novac koji smo dobili na Crowdfundingu. Nekako smo preživljavali ljeto, a onda je u jesen krenuo novi lockdown i shvatili smo da više nema smisla”, govori Matija.

Ponovno otvorenje Mačka dogodilo se neplanirano

Iselili su iz prostora i fokusirali se na EU projekte vezane uz korištenje LARP-a u edukaciji i radu s mladima. “Bili smo partneri na nekim projektima, a nositelji su bili kolege iz raznih država u Europi. Nudili smo i igrifikaciju firmama i tako smo preživjeli. Kada je pandemija krenula jenjavati, vratili smo se team buildinzima i nismo više razmišljali o ponovnom vođenju Mačka jer nam je to cijelo iskustvo iz 2020. bilo prilično traumatično”, prisjeća se Matija.

Međutim, krajem prošle godine nazvao ga je bratić, inače redatelj Marko Juraga, koji ima svoje kazalište. “Pitao me jesmo li za to da krenemo raditi nešto zajedno jer je čuo je za ovaj prostor u Mesničkoj. Nakon par dana razmišljanja javili smo se vlasniku. Rekao je da ne bi ovdje želio imati dućan ili restoran nego nešto kulturno i korisno za grad. Dao nam je ponudu i odlučili smo s kazalištem Aplauz ući u prostor”, prepričava Matija.

“I sada mi ovdje imamo svoj program i team building igre, a u skorijoj budućnosti ćemo imati i dramski program kazališta Aplauz. Prije mjesec dana smo u donjem prostoru za igre imali i DeSADU, reviju dramskih tekstova studenata dramaturgije. Trajalo je cijeli vikend i bilo je krcato”, govori Matija.

U novi prostor su, kaže, ušli s gaming svijetom, a Aplauz teatar će dovesti kulturno dramski program i nove posjetitelje. “Vjerujem da ta dva svijeta mogu zajedno. Prostor ima 170 kvadrata i ima mjesta za sve. Svaki dan imamo neki program. Primjerice, dolje se održavaju kvizovi, predavanja vezana uz gaming i book klub, a gore ljudi mogu igrati društvene i video igre, raditi na laptopu ili samo chillati uz dobru glazbu. Imamo u planu urediti još malo prostor i vjerujem da će to doista zaživjeti. ”, kaže za kraj Matija.