Boeing je toliko zaglibio da možda i najutjecajniji čovjek avioindustrije strepi: 'Ovo im je zadnja šansa'

Sir Tim Clark jedan je od glavnih autoriteta zrakoplovne industrije

An Emirates Boeing 777-300ER aircraft is pictured at the tarmac at Dubai International Airport, on November 22, 2023. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
FOTO: AFP

Čelnik avioprijevoznika Emirates Airlines upozorava da se američki proizvođač zrakoplova Boeing, nakon niza sigurnosnih skandala, našao u izuzetno teškoj situaciji te da ima samo još jednu priliku za izvlačenje iz nje. Predsjednik tvrtke Sir Tim Clark je u razgovoru za Financial Times otkrio i kako je inženjerima tvrtke naložio da nadgledaju proizvodnju zrakoplova, nakon što je zabilježen veliki pad u kvaliteti proizvodnje.

Clark kaže kako je primijetio “progresivan pad” Boeingovih standarda, što je pripisao dugotrajnim pogrešnim koracima u upravljanju tvrtke, među kojima je prioritiziranje financijskih rezultata nad inženjerskom izvrsnošću i kvalitetom.

Sigurnost bi trebala biti prioritet

Clark, koji je bio na raznim izvršnim dužnostima u Emiratesu još od 1980-ih godina i predsjednik je kompanije od 2003. godine, jedna je od najistaknutijih figura u svjetskom zrakoplovstvu. Njegove izjave reflektiraju aktualne probleme u kojima se našao američki proizvođač.

Boeing nije imao baš zavidan početak godine. Američkom avioprijevozniku Alaska Airlines s jednog od aviona nedugo nakon polijetanja otpao prozor i dio trupa, zbog čega su prizemljili sve svoje zrakoplove tipa Boeing 737 Max 9. Čini se i kako taj model nije jedini. Boeingu 757 Delta Airlinesa otpao je kotač dok se pripremao za polijetanje, a drugi teretni Boeing zapalio se usred leta.

Emirates je jedan od najvećih kupaca Boeinga. Prošlog studenog naručili su 95 širokotrupnih zrakoplova Boeing 777 i 787, koji se koriste za letove na dugim relacijama, u vrijednosti od 52 milijarde dolara.

“Moraju usaditi ovu sigurnosnu kulturu koja nema premca. Moraju preispitati svoje proizvodne procese kako ne bi dolazilo do prekida. Siguran sam da izvršni direktor Dave Calhoun i komercijalni voditelj Stan Deal rade na tome. Ali, njima je preostala samo još jedna šansa”, rekao je Clark pa dodao da će Emirates po prvi put poslati vlastite inženjere da promatraju proces proizvodnje 777-ica. Inženjere će poslati i Boeingovom dobavljaču Spirit AeroSystems.

Ovakvog propusta ne bi bilo u ‘stara vremena’

“Činjenica da mi moramo slati naše inženjere pokazuje kolika je težina toga što se dogodilo. U stara vremena takav propust ne bi mogao proći. Znate, mi smo im bezuvjetno vjerovali”, priznao je Clark.

Predsjednik Emiratesa ranije je kritizirao proizvođače zbog kašnjenja u isporukama ili zbog slabe kvalitete isporučenog, no ovo je njegova do sada najoštrija kritika Boeinga. Incident sa 737 Max 9, koji istražuju američki federalni regulatori, zadao je težak udarac Boeingovoj reputaciji i pooštrio kontrolu njegove proizvodnje i procesa osiguranja kvalitete. Tako je ustanovljeno da radnici u tvornici vrata uopće nisu učvrstili potrebnim vijcima.

Boeing izgubio svoje ‘vještine i kompetencije’

Iz Boeinga nisu komentirali Clarkove izjave, no ukazali su na izjavu svog izvršnog direktora Calhouna, koji je ranije ovog tjedna rekao da “sada nije vrijeme” za dijeljenje financijskih ili operativnih ciljeva. Tvrtka je u srijedu prošloga tjedna objavila svoje financijske rezultate za kvartal, no ispustila je navesti svoje uobičajene financijske smjernice i ciljeve za ovu godinu. Obećali su samo da će “vratiti povjerenje dioničara”.

Clark je istaknuo kako je prethodno vodstvo Boeinga u nekoliko navrata napravilo pogrešne korake, uključujući outsourcing dijelova svoje proizvodnje i premještanje dijelova svoje proizvodnje 787 u američku saveznu državu Južnu Karolinu, kako bi smanjili troškove nakon borbi sa sindikatima u svojoj primarnoj bazi sjeverno od Seattlea. Boeing je još 2021. godine preselio svu svoju proizvodnju 787 u Južnu Karolinu, gdje se bori s nizom izazova. Clark kaže da je Boeing tim potezom izgubio svoje “vještine i kompetencije”.

Clarkovo mišljenje dijele i drugi direktori

Predsjednik Emiratesa kaže i kako se proizvodni procesi tvrtke trebaju temeljito revidirati, dodajući da bi njezina uprava trebala financijske rezultate staviti u drugi plan. “Potreban je detaljan uvid u to kako se odvija proizvodnja zrakoplova i gdje se oni proizvode. To bi se moglo smatrati dobrim menadžeriranjem, što bi trebalo biti prioritet svima u upravi, a ne to koliki je povrat ulaganja ili financijski rezultat. Slobodni novčani tok, vrijednost dioničarima, vrijednost dionice i osobni bonusi će doći ako učine sve kako treba”, kaže Clark.

On dodaje da su Calhoun i Deal imali šansu za dovođenje Boeinga “u red”, no da će “samo vrijeme pokazati jesu li oni bili pravi ljudi za taj posao”. “Hoće li se Boeing moći vratiti na staru slavu? Naravno da hoće. Hoće li Boeing nastaviti proizvoditi i dizajnirati izvrsne zrakoplove koji su dobro sastavljeni i pouzdani za kupce? Siguran sam da hoće. No, trenutno moraju dovesti ‘kuću u red’. Ovo je velika promjena u prioritetima”, poručuje Clark.

Clarkova mišljenja su i drugi klijenti Boeinga. Tako je prošlog mjeseca Aengus Kelly, izvršni direktor AerCap-a, najvećeg svjetskog iznajmljivača zrakoplova, izjavio da Boeing mora ostaviti po strani financijske ciljeve i usredotočiti se isključivo na sigurnost i kvalitetu svojih zrakoplova.