U Kini su počeli ograničavati prodaju dizela. Analitičari: 'To bi moglo produbiti globalnu krizu'

Analitičari upozoravaju da bi nestašica goriva na benzinskim postajama u Kini mogla utjecati na tržišta izvan te zemlje

This aerial picture taken on October 16, 2021 shows trucks loaded with coal waiting near Gants Mod port at the Chinese border with Gashuun Sukhait, in Umnugovi province, in Mongolia. - Snaking across the barren Mongolian desert, a convoy crawls along the once-busy highway to the Chinese border -- its truckers desperate to finally deliver their cargo after months of brutal Covid delays and no pay. (Photo by Uugansukh Byamba / AFP) / TO GO WITH AFP STORY  China-environment-coal-energy by Khaliun Bayartsogt
FOTO: AFP

Benzinske postaje u Kini počele su ograničavati prodaju dizelskih goriva zbog rastućih cijena i nestašice zaliha pa neki vozači kamiona moraju čekati danima kako bi napunili spremnik, javlja BBC pozivajući se na objave na kineskim društvenim mrežama. Kina se trenutno bori s energetskom krizom te su zbog nedostatka ugljena i prirodnog plina zatvorene tvornice, a neki domovi su čak ostali bez struje.

Problemi u Kini mogli bi pogoršati globalni problem u opskrbnim lancima i dovesti do daljnjeg rasta cijena u ostatku svijeta, smatraju analitičari. “Trenutna nestašica dizela prema svemu sudeći utječe na prijevoznike na velike udaljenosti. To bi moglo uključivati i robu namijenjenu za tržišta izvan Kine. Ovisno koliko će trajati ova kriza, mogla bi doprinijeti trenutnim izazovima u globalnim lancima opskrbe”, rekao je Mattie Beking, direktor kineskog Odjela za istraživanje i analizu grupe Economist.

Probleme u opskrbnim lancima diljem svijeta uglavnom je stvorila pandemija koronavirusa, jer potražnja sve više raste kako se gospodarstva počinju otvarati.

Visoka potražnja, nedostatna opskrba

U nekim mjestima u Kini svaki kamion smije natočiti samo 100 litara, što je otprilike 10 posto njihovog spremnika, prenosi kineska agencija za poslovne vijesti. U drugim dijelovima zemlje gorivo je i još više ograničeno, čak na 25 litara ili za maksimalno 300 juana (otprilike 40 eura).

Ekonomski analitičar Aidan Yao za BBC je rekao da su tržišta znala za nedostatak ugljena u Kini, ali da je problem s opskrbom dizela novost. “Cijena svih fosilnih goriva raste u posljednje vrijeme, jer je došlo do nedostatnih zaliha i opskrbe u trenutku porasta potražnje. Cijene nafte, plina i ugljena su narasle zajedno i sada su iznimno visoko”, naglasio je Yao.

Djelomični krivac za rast cijena su nestašice ugljena i prirodnog plina u Kini i Indiji, zbog čega sve više korisnika prelazi na naftu za proizvodnju električne energije i za grijanje. Zbog tih visokih cijena su i izbili problemi s gorivom u Ujedinjenom Kraljevstvu i Europi, pa time i u Hrvatskoj.