U Kini su počeli ograničavati prodaju dizela. Analitičari: 'To bi moglo produbiti globalnu krizu'
Analitičari upozoravaju da bi nestašica goriva na benzinskim postajama u Kini mogla utjecati na tržišta izvan te zemlje
Benzinske postaje u Kini počele su ograničavati prodaju dizelskih goriva zbog rastućih cijena i nestašice zaliha pa neki vozači kamiona moraju čekati danima kako bi napunili spremnik, javlja BBC pozivajući se na objave na kineskim društvenim mrežama. Kina se trenutno bori s energetskom krizom te su zbog nedostatka ugljena i prirodnog plina zatvorene tvornice, a neki domovi su čak ostali bez struje.
Problemi u Kini mogli bi pogoršati globalni problem u opskrbnim lancima i dovesti do daljnjeg rasta cijena u ostatku svijeta, smatraju analitičari. “Trenutna nestašica dizela prema svemu sudeći utječe na prijevoznike na velike udaljenosti. To bi moglo uključivati i robu namijenjenu za tržišta izvan Kine. Ovisno koliko će trajati ova kriza, mogla bi doprinijeti trenutnim izazovima u globalnim lancima opskrbe”, rekao je Mattie Beking, direktor kineskog Odjela za istraživanje i analizu grupe Economist.
Probleme u opskrbnim lancima diljem svijeta uglavnom je stvorila pandemija koronavirusa, jer potražnja sve više raste kako se gospodarstva počinju otvarati.
Visoka potražnja, nedostatna opskrba
U nekim mjestima u Kini svaki kamion smije natočiti samo 100 litara, što je otprilike 10 posto njihovog spremnika, prenosi kineska agencija za poslovne vijesti. U drugim dijelovima zemlje gorivo je i još više ograničeno, čak na 25 litara ili za maksimalno 300 juana (otprilike 40 eura).
Ekonomski analitičar Aidan Yao za BBC je rekao da su tržišta znala za nedostatak ugljena u Kini, ali da je problem s opskrbom dizela novost. “Cijena svih fosilnih goriva raste u posljednje vrijeme, jer je došlo do nedostatnih zaliha i opskrbe u trenutku porasta potražnje. Cijene nafte, plina i ugljena su narasle zajedno i sada su iznimno visoko”, naglasio je Yao.
Djelomični krivac za rast cijena su nestašice ugljena i prirodnog plina u Kini i Indiji, zbog čega sve više korisnika prelazi na naftu za proizvodnju električne energije i za grijanje. Zbog tih visokih cijena su i izbili problemi s gorivom u Ujedinjenom Kraljevstvu i Europi, pa time i u Hrvatskoj.