Kako su slovenske kontrole potpuno zasjenile grandiozan uspjeh Vlade o kojem premijer ne prestaje pričati

Uvođenje pojačanih kontrola, iako nije suspenzija šengenskog režima, zasjenjuje priču o grandioznom uspjehu Vlade

FOTO: Pixsell/Pixsell

Samo lani države članice ponovno su uvele ili produljile nadzor unutarnjih granica u 28 navrata. Slovenski potez stoga nije ništa neuobičajeno u današnjem Schengenu, ali je za Vladu Andreja Plenković politički nezgodan. I to baš sad, pred superizbornu godinu

Gordan Jandroković je u pravu. „Bliže se europski izbori“, kaže predsjednik Hrvatskog sabora, pa vlasti svake zemlje „žele pokazati da drže stvari pod kontrolom“. U ovom konkretnom slučaju, radi se o kontroli državnih granica: devet mjeseci pred izbore za Europski parlamenta to pitanje, usko vezano s migracijama, postaje jedna od glavnih predizbornih tema u članicama Europske unije.

Mađarski premijer, tvrdolinijaš Viktor Orban već u istupima koristi militaristički izričaj, spominje „pokušaje proboja“ granice, i najavljuje novu rundu okršaja s – kako ih napadno oslovljala – „briselskim birokratima“, nezadovoljan što je EU u lipnju dogovorila novi pakt o migracijama, unatoč protivljenju Mađarske. „Sad je rujan, a jasno je da je pakt već propao“, proglašava slavodobitno Orban.

Predizborna atmosfera

Granične kontrole ovih su dana zagrijale i atmosferu između Njemačke i Poljske. Berlin pojačava kontrole na granici, ali u Varšavi su bijesni na aluzije da to ima veze s nedavnim skandalom oko šengenskih viza. Poljska istovremeno uvodi nasumične kontrole vozila na granici sa Slovačkom kako bi spriječila ilegalne prelaske i razmatra uvođenje provjera na granici s Njemačkom.

Kao i u Mađarskoj, pitanje migracija i kontrole državnih granica jedna je od ključnih tema za konzervativnu vladajuću stranku Pravo i pravda (PiS). A u listopadu ih čekaju izbori i nisu sigurni hoće li nakon njih uspjeti formirati vladu i ostati na vlasti. Zato, da se poslužimo riječima predsjednika Sabora, sigurno i oni „žele pokazati da drže stvari pod kontrolom“.

Pojmovna distinkcija

Jandroković se, dakako, nije referirao na Mađarsku, Njemačku ili Poljsku, već aktualnu situaciju između Hrvatske i Slovenije: niti deset mjeseci otkako smo ušli u Schengen, stanje se zakompliciralo pa su – zbog povećanog broja migrata koji pokušavaju ilegalno prijeći granicu – u Ljubljani odlučili pooštriti graničnu kontrolu.

Ne radi se o ponovnoj uspostavi unutarnjeg nadzora na granici, nego o „pojačanim kompenzacijskim mjerama“, objašnjavaju nadležni ministri s jedne i druge strane granice. Slovenska policija ih provodi u područjima uz granicu, a njezine su aktivnosti prvenstveno usmjerene na otkrivanje krijumčara. Dakle, sprečavanje kriminalnih aktivnosti.

Tu distinkciju između unutarnjih kontrola, koje bi de facto bile suspenzija šengenskog ražima na granici, i kompenzacijskih mjera naglašava i hrvatski ministar Davor Božinović. U svakom slučaju, ponovno uvođenje sustavnog nadzora bilo bi za slovensku stranu daleko zahtjevnije jer bi, među ostalim, o tome morali četiri tjedna unaprijed notificirati Bruxelles i Hrvatsku. To ovdje nije slučaj.

Običan dan u Schengenu

Slovenski potez, međutim, nije nimalo neuobičajen u današnjem šengenskom prostoru: područje, koje je u teoriji jedna od najvećih zona bez ikakvih graničnih kontrola na svijetu, u praksi već godinama ne funkcionira onako kako je bilo zamišljeno. Nakon velike izbjegličke krize 2015. zemlje članice su čak 280 puta uvodile granične provjere na unutarnjim granicama – dakle, tamo gdje ih ne bi smjelo biti.

Dapače, u nekim slučajevima radi se o toliko dugotrajnoj praksi, da je odavno prestala biti vijest. U izvještaju o stanju Schengena za 2022., objavljenom u svibnju, Europska komisija notirala je da su države članice lani „ponovno uvele ili produljile nadzor unutarnjih granica u 28 navrata, od čega se 19 odnosi na produljenje postojećeg dugotrajnog nadzora unutarnjih granica koji je na snazi od 2015.“.

Nezgodno za premijera

Unatoč statistici ili minucioznim objašnjenjima ministra Božinovića o razlici između kompenzacijskih mjera i unutarnjih graničnih kontrola, politički je situacija izuzetno nezgodna za hrvatskog premijera. Andrej Plenković redovito prezentira ulazak u Schengen, skupa s uvođenjem eura, kao golemo postignuće svoje Vlade.

Prije pet dana išao je toliko daleko da je SDP optužio da su, u dosluhu s europskim kolegama iz iste političke grupacije, maltene opstruirali hrvatski ulazak u šengenski prostor – optužba koju su u oštroj službenoj reakciji europski socijalisti odbacili kao širenje lažnih vijesti. Iz te je epizode potpuno jasno koliko je premijeru neobično stalo da se njegovoj Vladi i njemu priznaju zasluge za Schengen.

Kao i za euro – čije je uvođenje, međutim, bilo sasvim zasjenjeno neugodnim vijestima o poskupljenjima. Sada bi se, pak, priča o Schengenu mogla okrenuti u priču o slovenskim kontrolama što desna oporba već obilato koristi. Vladi i premijeru stoga ova situacija nikako ne može biti po volji. Jer, kako je to lijepo objasnio predsjednik Sabora, „bliže se izbori“ i sigurno „žele pokazati da drže stvari pod kontrolom“.