Detalji plana na koji se oslanja Vlada: EU kanaderi stižu tek 2026., moguće da prvi odu Grčkoj i Francuskoj

U MUP-u kažu da je EK 'podržala naš zahtjev za isporukom novih zrakoplova 2026.', ali finalni rokovi još nisu dogovoreni

Usred sezone intenzivnih požara, Hrvatska se nalazi u apsurdnoj situaciji: umjesto da pomažu na terenu, dio protupožarnih zrakoplova zapeo je na remontu, dok je u državnom poduzeću, zaduženom za taj posao, situacija rubno kaotična, pa se u rješavanje problema konačno uključila i Vlada, koja je, uime države kao stopostotnog vlasnika, uostalom i odgovorna da sustav funkcionira.

Dok se javnost bavi akutnim problemima protupožarne sezone, iz Vlade stižu signali da u narednim godinama računaju i na pomoć novih letjelica koje će, umjesto državnog, financirati proračun Europske unije. O tome je nedavno govorio ministar unutarnjih poslova Davor Božinović.

Zajednička EU nabava

Podsjetivši da je EU odlučila da će, kroz zajedničku nabavu, kupiti nove kanadere, Božinović je ustvrdio da je „dobro da se Hrvatska ubacila u prvu skupinu zemalja članica koje su se prijavile za nabavu iz tog zajedničkog paketa“, napomenuvši da je rok kada se mogu očekivati prvi kanaderi iz zajedničke nabave 2026. godina.

Informaciju o zajedničkoj, europskoj kupnji protupožarnih zrakoplova, koja će biti financirana iz EU proračuna, potvrdio je europski povjerenik za krizno upravljanje Janez Lenarčič. Europska komisija je, uime zemalja članica, s proizvođačem dogovorila kupnju 12 kanadera do 2029. Prva dva aviona trebala bi biti isporučena 2026. „Zrakoplove će tehnički kupiti zemlje članice, ali će ih u stopostotnom iznosu financirati EU“, kazao je Lenarčič za Reuters.

Stalna europska flota

Hrvatska je jedna od šest država članica koje su se prve uključile u ovaj projekt – uz Portugal, Španjolsku, Francusku, Italiju i Grčku. Spremnost da na ovaj način nabavi dva protupožarna zrakoplova, uz financiranje kroz tzv. Mehanizam Unije za civilnu zaštitu, Hrvatska je iskazala još u svibnju 2019.

Svaka od tih država, kako pojašnjavaju naši izvori, dobit će dva kanadera koji će pripadati zemlji domaćinu, ali će i sačinjavati svojevrsnu stalnu europsku flotu. Ona će, pak, uključivati i devet helikoptera smještenih u sjevernom i istočnom dijelu Europe.

Kad se očekuje isporuka?

Moguće je, međutim, da prva dva aviona, čija se isporuka očekuje za četiri godine – jer kanaderi, kako je primijetio ministar Božinović, nisu Škoda da ih se može tek tako kupiti u dućanu – neće biti smještena u Hrvatskoj. Prema neslužbenim izvorima, moguće je da ti zrakoplovi budu stacionirani u Francuskoj i Grčkoj. Znači li to da Hrvatska ispada iz kombinacije za 2026.?

U Ministarstvu unutarnjih poslova ističu da je Europska komisija “podržala naš zahtjev za isporukom novih zrakoplova 2026. godine u skladu s našom najavom o zanavljanju naše flote s dva kanadera iz 2025. i 2026. godine”. Očekuju, dakle, da bi prvi avioni mogli stići za četiri godine. Ali ipak ostavljaju prostora i za drugačiji ishod jer se još usuglašavaju ugovori.

Plan isporuke, kako doznajemo, napravljen je u suradnji s državama članicama, a uzeti su u obzir različiti parametri, kao što je starost nacionalne flote, broj zrakoplova koje je država nabavila vlastitim sredstvima te zemljopisna pokrivenost. Iz MUP-a, međutim, napominju i da će rokovi za isporuku zrakoplova tek biti finalno definirani.

Što kažu u Ministarstvu?

Krajem ožujka, ističu, održan je sastanak predstavnika zainteresiranih zemalja članica, Europske komisije i predstavnika kanadskog proizvođača Viking Air-a na kojem je potvrđeno pokretanje proizvodnje protupožarnih zrakoplova modela CL-515.

“Nakon usuglašavanja s Viking Air-om države članice trenutno s Europskom komisijom usuglašavaju završni tekst ugovora koji će biti zaključen s Viking Air-om. Istovremeno, Viking Air vodi pregovore s dobavljačima dijelova protupožarnih zrakoplova kako bi mogao pokrenuti proizvodnju”, objašnjavaju iz MUP-a.

“Tek će u ugovorima koji će se zaključiti s Viking Air-om, a koji su još uvijek predmetom usuglašavanja, biti definiran konačni rok isporuke novih zrakoplova koji će ovisiti i o konačnom dogovoru Viking Air-a s dobavljačima dijelova”, napominju.

Pilote će plaćati EU

Zrakoplovi će pripadati zemlji domaćinu, koja mora osigurati pilote. No, troškove osoblja pokrivat će proračun EU-a. Nadalje, pružanje pomoći u gašenju požara koordinirat će europski operativni centar. Kanaderi će se, naravno, moći koristiti za nacionalne potrebe ako u zemlji domaćinu treba gasiti požar, ali se istovremeno smatraju dijelom kapaciteta za širu europsku upotrebu.

U slučaju da neka zemlja članica zatraži pomoć u gašenju požara, kao što je ovog ljeta tražila Slovenija, reagirao bi operativni centar Europske komisije i na teren bi bili poslani zrakoplovi iz ove, tzv. rescEU flote. Radi se, dakle, o Mehanizmu Unije za civilnu zaštitu koji se i sada aktivira u slučaju potrebe. Nama su, na primjer, nakon potresa države slale šatore, ležajeve i grijalice.

Problemi pod tepihom

Kroz taj je Mehanizam, uostalom, i Slovenija tražila pomoć u borbi s požarima, na što je i Hrvatska odgovorila slanjem kanadera i helikoptera. No, ubuduće bi, zahvaljujući ovom novom projektu, EU imala na raspolaganju protupožarnu flotu koja je u cjelosti financirana kroz EU proračun.

To, međutim, ne znači da države članice mogu ili trebaju zanemariti nacionalne kapacitete. Dapače, od njih se očekuje da i dalje održavaju svoju protupožarnu flotu, koja će biti u skladu s potrebama zemlje i procijenjenim rizicima. Nacionalne probleme neće se, dakle, moći pomesti pod europski tepih.