Otkrivamo nove razmjere skandala: Dr. Banožić doslovno prepisao cijelu knjigu troje profesora. A oni ga za to još i pozitivno ocijenili

Iščitavajući literaturu u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, došli smo do ključnog otkrića u slučaju doktora Banožića

FOTO: Pixsell/ilustracija Telegram

Telegram je došao do izrazito neugodnog otkrića za ministra obrane: cijelu svoju smiješnu knjigu, Mario Banožić je prepisao. Proteklih nekoliko dana analizirali smo knjige kojima se pritom služio. Osim knjiga, pronašli smo i Power Point prezentacije otprije desetak godina iz kojih je dr. Banožić u svoju e-kompilaciju preuzimao cijele slajdove. Osim za ministra, sve je ovo izrazito nelagodno i za profesorski trojac koji je napisao knjige i prezentacije kojima se Banožić služio. Oni su mu, naime, pozitivno recenzirali vlastite prepisane knjige i prezentacije.

Ministar obrane i osječki doktor znanosti Mario Banožić koji – kako smo ekskluzivno objavili prošloga tjedna – želi postati izvanredni profesor, cijelu je svoju sada već čuvenu e-knjigu “E-marketing” prepisao. Telegram je tijekom posljednjih nekoliko dana istražio i detektirao konkretne dijelove knjiga i već postojećih Power Point prezentacija s Ekonomskog fakulteta u Osijeku iz 2013., 2014. i 2015. godine iz kojih je Banožić baš sve prepisao za svoju e-kompilaciju. Ona bi mu, kako smo također već pisali, mogla biti presudna za izbor u izvanrednog profesora.

Razmjeri Banožićeva prepisivanja su apsolutni. Nakon analize literature u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici te arhiviranih Power Point prezentacija s osječke Ekonomije otprije desetak godina, nameće se zaključak da je ministar za svoj e-uradak kopi pejstao cijele segmente teksta iz knjiga ili se, još jednostavnije, poslužio već gotovim slajdovima iz prezentacija osječkih kolega.

Možda najproblematičniji dio ove priče leži u činjenici da je Banožić baš sve prepisao iz knjiga i gotovih prezentacija triju profesora koji su pozitivnom recenzijom ocijenili njegovu megalomansku prepisivačinu. Drugim riječima, recenzenti – ujedno autori od kojih je ministar prepisivao – pozitivno su recenzirali vlastite prepisane knjige i prezentacije.

Prepisani autori dali pozitivne recenzije

Za svoju e-knjigu objavljenu 2020. godine, Banožić se služio 2. i 3. izdanjem knjige “E-marketing”, koje su zajednički napisali profesori Drago Ružić, Antun Biloš i Davorin Turkalj s Ekonomskog fakulteta u Osijeku. Drugo izdanje objavili su 2009. godine, a treće 2014. Iako Banožić u svom e-uratku navodi kako su upravo ove knjige literatura koju je koristio, on ih nedopustivo doslovno prepisuje i potom objavljuje kao posve novu knjigu.

Osim knjiga, služi se i gotovim Power Point prezentacijama istih autora. Ti su mu, pak, autori – iako su de facto pokradeni – pomogli u objavi knjige, kao i vukovarsko veleučilište koje je Banožićevu knjigu odobrilo, a posebno tamošnja prodekanica Sanja Gongeta koja je ministru napisala hvalospjevan predgovor. Ta je žena, istovremeno, članica krovnog nacionalnog tijela koje brine o akademskoj čestitosti i znanstvenoj izvrsnosti. U nastavku ekskluzivno donosimo analizu Banožićeve prepisivačine, uz koju namjerava postati izvanredni profesor.

Apsolutni razmjeri prepisivanja

U prvom dijelu svog uratka, Banožić nekoliko slajdova svojih prezentacija naslovljava kao “razmatranja”, baš onako kako kako su autori Ružić, Biloš i Turkalj naslovili svoje prvo poglavlje u oba spomenuta tiskana izdanja. Kod njih se poglavlje zove “Pristupna razmatranja”, kod Banožića bitno drukčije – “razmatranja”. Koliko je loše Banožić prepisivao iz knjige profesorskog trojca, vidljivo je na sedmom slajdu njegove prezentacije, odnosno e-knjige. Banožić piše kako “dinamika današnjeg poslovanja zahtjeva povezanost svih sudionika poslovnih procesa”.

Ovu je rečenicu prepisao iz izdanja knjige profesorskog trojca iz 2009., prepisujući pritom pogrešno napisanu riječ zahtjeva. Profesori, međutim, u izdanju iz 2014. ovu grešku ispravljaju i ispravno navode kako “dinamika današnjeg poslovanja zahtijeva povezanost…”, međutim ministar obrane čvrsto se držao izdanja iz 2009. i njegovih grešaka.

Pišući dalje svoju e-knjigu, ministar je preinačavao neke riječi iz knjige profesorskog trojca. Primjerice, oni pišu: “Internetske tehnologije predstavljaju fundamentalni preokret u sposobnosti pribavljanja, rukovanja, čuvanja i transferiranja informacija”. Banožić modificira: “Internetske tehnologije predstavljaju temeljni preokret u sposobnosti prikupljanja, rukovanja, čuvanja i dijeljenja informacija”.

Kako je ministar prepisivao

Na desetoj stranici, ministar piše kako je “točan broj korisnika interneta teško procijeniti” te kako “potpuno sigurnih i točnih podataka o ukupnom broju korisnika interneta nema!”. Ovo je prepisao iz knjige izdane 2009. godine, no autori u izdanju iz 2014. – za koju Banožić tvrdi da ju je također koristio – osam stranica posvećuju analizi veličine interneta.

Daju, pritom, konkretne podatke iz 2014. o korisnicima interneta po kontinentima, prikazuju najzastupljenije jezike na internetu, opisuju “prodor interneta u Hrvatskoj”, dobnu strukturu korisnika u Hrvatskoj, svrhu korištenja interneta u Hrvatskoj… Sve ovo za Banožića je, očito, bilo previše pa se držao tvrdnji iz zastarjele knjige. Banožićevo preuzimanje iz knjiga profesorskog trojca ovako izgleda u praksi; s lijeve strane je ministrov uradak, s desne dijelovi iz knjige.

Promo-tehnike na internetu

Copy-paste bulleta

Od riječi do riječi o websiteu

O forumima iz 2009.

Evo odakle ‘cvrkutanje’

Banožiću se svidjela 2009.

Zadržimo se još kratko na prepisivanju iz knjiga. Poseban podsmijeh u javnosti je izazvala ministrova tvrdnja kako je 2020. godine, osim Facebooka, najpopularnija društvena mreža davno zamrli MySpace. Tu je tvrdnju prepisao iz knjige profesorskog trojca iz 2009. Međutim, profesori u izdanju iz 2014. – koje Banožić također navodi kao korištenu literaturu – pišu kako je Facebook globalno najpopularnija društvena mreža te da je 2008. “pretekao dotadašnjeg lidera, društvenu mrežu MySpace”. Ministar je, međutim, stao na 2009. godini.

Kompilirajući dalje svoj uradak, čini se kako je Banožiću u jednom trenutku postalo previše čupati rečenice iz fizičke knjige pa se prebacio na cjelovito preuzimanje već gotovih, postojećih Power Point prezentacija izrađenih 2013., 2014. i 2015. godine na osječkoj Ekonomiji. Te su prezentacije – svakako na višoj razini od Banožićeve – također izrađene po knjigama trojca Ružić – Biloš – Turkalj i to za potrebe nastave na kolegiju “E-marketing” na Ekonomiji u Osijeku.

Maknuo logo i prikazao kao svoje

Autori tih prezentacija – Ružić i Biloš – autori su i navedenih knjiga, a prezentacije je s njima izrađivao i Ivan Kelić, današnji prodekan Ekonomskog fakulteta u Osijeku. Njihove prezentacije otprije desetak godina, danas umnogome zastarjele, Banožić je 2020. uzeo i jednostavno ih kopi pejstao u svoj uradak. Na dnu slajdova samo je uklonio logo Ekonomskog fakulteta u Osijeku, na to mjesto ubacio neku crvenu točkicu za koju ne možemo sa sigurnošću reći da predstavlja logo vukovarskog veleučilišta i malo promijenio font. Kako to točno izgleda, možete proučiti u nastavku.

U situaciji prikazanoj gore, Banožić preuzima slajd koji su inicijalni autori uključili u svoju prezentaciju 2014. godine kao preporuku studentima gdje se mogu informirati o marketingu. U Banožićevom uratku, taj slajd strši jer je bez ikakve logike ubačen između slajda o elektroničkoj pošti i onog o mailing listama. Prepisujući dalje, o društvenoj mreži Pinterest, Banožić ne samo da je prepisao tekstualni dio, već je uzeo i ilustraciju koju inicijalni autori navode u svojoj prezentaciji:

Barem je promijenio oblik bulleta

Tražeći sljedeću ilustraciju koju je ministar obrane ubacio u svoju kompilaciju, malo smo se pomučili jer smo pretpostavili da ju je preuzeo iz knjiga profesorskog trojca. Pronašli smo je, međutim, u prezentaciji osječke Ekonomije iz 2014. godine.

Web-sjedište

Iz prezentacije doslovno preuzima i podjelu portala. Primjećujemo kako je ipak koristio drukčije bullete, u obliku kvadrata, za razliku od autora koji koriste bullete u obliku kružića.

Bolda gdje boldaju i autori

Iz ovog je primjera vidljivo kako je ministar čak ispravljao neke tipfelere inicijalnih autora (iz percepciju u percepcija). Istovremeno je tamnije označio točno one riječi koje tako označavaju i autori.

Još neki preuzeti slajdovi

Kako napraviti uspješan newsletter

Neka grafika koju je nonšalantno preuzeo od osječkih kolega

Posve novi slajd

Na kraju, poslastica s elektroničkom poštom. Ministar je i ovdje sve prepisao, no nismo mogli zanemariti dodatan trud koji je ovdje uložio. Navodeći, naime, kako izgleda e-mail adresa, ipak nije prepisao onu koju su 2013. kao primjer naveli profesori u Osijeku, već ju je za svoje studente prilagodio upisujući domenu Veleučilišta “Lavoslav Ružička” u Vukovaru (@vevu.hr). Osim toga, koristi generičko ime (ivan.ivic) različito od onog (pero.peric) koje koriste njegovi osječki kolege. Iz ovoga se gotovo može zaključiti kako je riječ o posve novom slajdu.

Detaljnije o e-pošti

Osim preuzimanja najvećeg dijela teksta iz knjiga i prezentacija koje je istražio i analizirao Telegram, Indexu se jučer javio digitalni specijalist Miroslav Varga s tvrdnjom kako je Banožić sedam slajdova uzeo iz prezentacija njegovih predavanja koja je održao na Ekonomskom fakultetu u Osijeku 2013., 2014. i 2016. godine. I tako je nastala knjiga ministra obrane s kojom konkurira za naslovnog izvanrednog profesora.