Možda ste propustili naš ogroman esej u pet nastavaka o nastanku crtića i studija za animirane filmove u Hrvatskoj

Ovaj monumentalni istraživački rad pohvalili su i publika i brojni stručnjaci

Hrvatski film je do sada osvojio samo jednog Oscara. Nije to uspjelo nekolicini filmaša koji su se pojavili u kategoriji najboljeg stranog filma, nego malenom animiranom filmu ‘Surogat’, Dušana Vukotića. To nije bio ni početak ni vrhunac animiranog filma koji je stvaran u Hrvatskoj. Početak je bio nešto prije, vrhunaca je bilo nekoliko, ali Zagreb film i Zagrebačka škola animiranog filma godinama su vladali europskom produkcijom crtanih filmova.

Povijest animacije u Hrvatskoj je fascinantna. Sve je počelo ranih dvadesetih, kada je jedan ruski emigrant animirao prve slike, a prva organizirana proizvodnja animiranih filmova, mada kratkotrajna, začeta u današnjoj Školi narodnog zdravlja Andrija Štampar. Svi su ti filmovi bili edukativni i namjenski, a danas su izgubljeni.

Takve stvari se dogode. Filmovi, pogotovo oni koji su pohranjeni na nitratnim trakama, često budu zagubljeni. No mi u Telegramu nismo htjeli da povijest animacije u Hrvatskoj bude zaboravljena. Zato je naš Bojan Krištofić napravio monumentalno istraživanje, pričao sa stručnjacima, svjedocima vremena i krenuo u potragu za izgubljenim crtićima. U pet opsežnih i detaljnih nastavaka, istražili smo kako su nastali crtići koji su nam oblikovali djetinjstvo.

Mali početci i velike nagrade

U prvom nastavku Bojan se bavio početcima animiranog filma, prvim pokušajima i filmom ‘Veliki miting’. Riječ je o prvom poslijeratnom crtanom filmu u Jugoslaviji, koji je bio od epohalnog značaja za kasniji postanak Zagrebačke škole, ali i Zagreb filma.

Nakon prvog nastavka, u kojem smo upoznali pionirske pokušaje animacije u Zagrebu 20-ih, drugi nastavak nas je dovodi do osnivanja Studija za crtani film Zagreb filma i njegovog zlatnog perioda u kojem je globalno najpoznatiji događaj “Surogat” Dušana Vukotića i njegov Oscar za najbolji animirani film 1961. godine. Istražili smo kako je Zagreb film od relativno opskurne jugoslavenske produkcijske kuće postao jedan od najpoznatijih studija za animaciju u svijetu.

U trećem nastavku Bojan je obratio značajnu smjenu generacija u Zagreb i dolazak novih, mlađih ljudi koji su u lokalni animirani film unijeli bitno drugačiji, svježi senzibilitet, nastavljajući pritom njegovu kontinuiranu tradiciju njegovanja umjetničkog autorstva. Kasnih osamdesetih, uoči raspada bivše države i ratnih razaranja, u Zagrebu su u koprodukciji s inozemnim, prekooceanskim studijima stvoreni prvi dugometražni crtani filmovi u Hrvatskoj: “Čudesna šuma” i “Čarobnjakov šešir”, a potom i još jedna vrlo uspješna animirana televizijska serija – “Mali leteći medvjedići”, koja se proširila u stotinjak zemalja diljem svijeta.

Ulazak i izlazak iz velike depresije

Četvrti nastavak je malo depresivan. U devedesetima se sve promijenilo. Cijela scena se sunovratila. Devedesetih godina Zagreb filmom konačno je zavladala kriza, kao što su rat i pretvorba političko-ekonomskog sustava izmijenili sudbine mnogih drugih kulturnih institucija i njihovih protagonista, najblaže rečeno. Trebalo je vremena da Zagreb film prevlada mnoge financijske, ali i koncepcijske probleme.

Što nas je dovelo i do petog i posljednjeg nastavka. U njemu smo se bavili novim uzletom hrvatske animacije koji se dogodio u novom tisućljeću. Objasnili smo kako je došlo do velikog oporavka, a bavili smo se i najboljim novim autorima koji su do sada poosvajali brojne nagrade u svijetu animacije.

Svaki od ovih eseja je popraćen nevjerojatnim i rijetko prije viđenim fotografijama, kao i videima ključnih filmova koje Bojan spominje. Ako ste propustili neki ili sve nastavke ovog monumentalnog eseja, ozbiljno vam savjetujemo da bacite pogled na njih, ovdje: