Od senzacionalnih početaka do duboke krize: Twitter danas slavi 10. rođendan, a evo kako se razvijao

Ovo je 10 stvari koje treba znati o njegovom prvom desetljeću

FOTO: Twitter

Od prvog tvita: “Just setting up my twttr”, koji je suosnivač i direktor Twittera Jack Dorsey objavio na toj društvenoj mreži, prošlo je točno deset godina, a mi smo se prisjetili 10 najvažnijih stvari koje su ih obilježile.

1. Stvaranje Twittera

Za stvaranje megapopularne mikrobloging društvene platforme koja je revolucionirizirala način na koji se šire informacije, najpresudniji je bio susret Jacka Dorseyja i Evena Williamsa. Dorsey se još kao klinac bacio u svijet programiranja i radio na razvoju dispačerskih komunikacijskih sustava.

Po vlastitom priznanju, Dorsey je kao dijete satima slušao dispačere na policijskom radiju, a fascinacija principom komuniciranja u kratkim i jezgrovitim rečenicama djelomično je poslužila kao inspiracija za ono što će postati simbol i zaštitni znak Twittera – ograničenje na 140 znakova po objavi. Williams je pak između ostalog pokrenuo platformu za blogove blogger, koja je kasnije prodana Googleu.

Među osnivačima su Biz Stone i Noah Glass, a cijela ekipa je prije Twittera surađivala na projektu Odeo, internetskoj stranici koja je funkcionirala kao agregator i arhiv različitih video i audio sadržaja, tzv. podcastova.

2. Počeci na starim mobitelima

U samim svojim počecima, Twitter je zamišljen kao sredstvo za komunikaciju manjih grupa. Funkcionirao je na starim, klasičnim mobilnim telefonima, a na internet je ušao tek kasnije, prvenstveno zbog arhive i pregleda poruka. SMS poruke u to vrijeme su bile limitirane na 160 znakova, a 20 znakova su rezervirali za korisničko ime i tako su došli do 140 znakova po objavi.

3. Godine eksplozivnog rasta

U svojim prvim godinama i ulaskom na web, Twitter je doživio eksplozivno širenje. U prvih šest godina na Twitter se registriralo 100.000 korisnika, pa je ekipa imala čestih tehničkih problema s rušenjem platforme. U 2009. godini Twitter je bio najbržerastuća mreža, a broj korisnika je s 475 tisuća u godinu dana narastao na 7,04 milijuna korisnika, odnosno za 1382 posto.

Twitter su brzo prigrlili političari, mediji, celebrityji i brendovi jer je njegova najjača strana upravo plasiranje vijesti u realnom vremenu koje onda velikom brzinom stižu do šireg kruga ljudi.

4. Narušeni odnosi s developerima

Developerska zajednica od samog je početka razvijala različite aplikacije povezane s Twitterom koje su privlačile nove korisnike. Sukob Twittera i developera počeo je prije nekoliko godina, kada im je Twitter ograničio i blokirao korištenje API-ja, što su napravili i startupu koji je razvio aplikaciju Meerkat, taman prije nego što su uveli vlastiti Periscope. Takav odnos prema developerima doveo je do toga da je većina počela izbjegavati Twitter.

5. Spektakularan izlazak na burzu pa pad

Twitter je izlistan na burzi u studenom 2013. godine s cijenom od 26 dolara po dionici. Inicijalnom ponudom dionica od 1,4 milijarde dolara Dorsey i društvo postali su milijarderi. Na svojem vrhuncu, vrijednost dionice bila je 69 dolara krajem 2013. godine kada je tržišna vrijednost kompanije dosegla 39,93 milijarde dolara.

U međuvremenu, dionica je zabilježila strmoglavi pad od 69 posto od svoje najviše vrijednosti i njome se sada trguje za oko 16,8 dolara, čime je tržišna vrijednost kompanije pala na oko 11,5 milijardi.

6. Konstatne promjene u upravi

Sukobi u upravi eskalirali su između suosnivača Jacka Dorseyja i Evana Williamsa, u pogledu vizije kako bi se Twitter dalje trebao razvijati. Neslaganja u vrhu kompanije i borba za vlast pretvorile su se u kočnicu razvoja, otežale donošenje odluka i rezultirale lošim funkcioniranjem unutar firme.

Na poziciji izvršnog direktora na početku je bio Jack Dorsey. Upravni odbor ga je smijenio i na to mjesto postavio Evana Williamsa, kojeg je Dorsey navodno dvije godine uporno pokušavao svrgnuti. Williams je doista smijenjen 2010. godine, a Dorsey se vratio na mjesto predsjednika uprave i funkciju direktora povjerio Dicku Costolu.

No problemi su ostali, a Costolo se, izložen sve glasnijim kritikama i pod pritiskom dioničara zbog strmoglavog pada vrijednosti dionica, povukao s funkcije. Na mjesto izvršnog direktora vratio se Jack Dorsey, na početku kao privremeno rješenje, a potom i za stalno. Mnogi su tu odluku doživjeli problematičnom, s obzirom da je Dorsey u međuvremenu pokrenuo startup za mobilna plaćanja Square, u kojemu je i dalje izvršni direktor. No upravni odbor je procijenio da Dorsey kao osnivač jedini ima viziju i dovoljan autoritet da kompaniju izvuče iz nevolja.

7. Eksperimentiranje s novim konceptima

Upravi Twittera je postalo kristalno jasno da pod hitno moraju rješiti problem presporog rasta korisničke baze. Sredinom prošle godine počelo se raditi na funkciji za bolje korisničko iskustvo radnog naziva Project Lightning, koja je naknadno preimenovana u Moments. Cilj funkcije koje će pojednostaviti snalaženje na platformi uređivanjem sadržaja bio je privući neke od milijuna bivših korisnika Twittera i nove aktivne korisnike, ali i postati novi kanal prihoda od oglašavanja.

Šuškalo se i o ukidanju ograničenja od 140 znakova, pa zatim i uvođenju novog algoritma koji bi umjesto kronološkim redom, objave prikazivao po njihovoj relevatnosti. Posljednje dvije ideje izazvale su snažan bunt kod korisnika, optužujući upravu da žele od Twittera napraviti Facebook 2.0. Na kraju je uvedena funkcija While you where away, koja korisniku prikazuje najvažnije propuštene tvitove.

8. Problemi s monetizacijom

Twitter nikad nije u punom smisli riječi zaživio kao društvena mreža. Značajan broj ljudi se registrirao koji su ubrzo odustali od tvitanja i aktivnog korištenja. Twitter je nekima bio prezahtjevan za korištenje i nsalaženje, a mnogi se na njemu jednostavno nisu snašli niti pronašli. Broj mjesečno aktivnih korisnika prije godinu dana je stao na tek nešto više od 300.000 ljudi, što je značajno otežalo monetizaciju platforme.

Osim malog broja aktivnih korisnika zbog čega nije osobito zanimljiv oglašivačima, analitičari su upozoravali da je efikasnost oglašavanja na Twitteru dosegla plafon. S druge strane, Twitter je oglašivačima i skup jer oglas po dosegu od 1000 korisnika naplaćuje skuplje od Facebooka.

9. Povratak Dorseyja

Kada je ujesen prošle godine izvršnu funkciju ponovno preuzeo Jack Dorsey, krenulo je opsežno restrukturiranje tvrtke u okviru kojeg je provedeno otpuštanje 336 ljudi, a za provedbu restrukturiranja kompanija je predvidjela trošak između 5 i 15 milijuna dolara.

Zaposlili su Omida Kordestanija i imenovali ga izvršnim predsjednikom Twittera. Njegov glavni zadatak je razvoj prodaje i kanala prihoda s kojim je Kordestani stekao fenomenalno iskustvo radeći u Googleu od samih početaka kompanije.

10. Sadašnjost i budućnost

U 2015. godini prihodi su narasli na 710 milijuna dolara, odnosno za 48 posto, a kompanija je smanjila gubitak na 90,2 milijuna dolara, u usporedbi s 125,4 milijuna koliko je iznosio u istom razdoblju lani. No to i dalje ne znači puno ako kompanija ne uspije privlačenjem novih korisnika i oglašivača snažno povećati prihode.

U ovakvoj situaciji, mnogi analitičari upozoravaju da je tvrtka u ovoj situaciji prilično lagan plijen za preuzimanje. Iako je Twitter zaslužan za revoluciju u širenja informacija u realnom vremenu i važan dio medijskog svijeta, součen je s dubokim strukturalnim i financijskim problemima. Hoće li Twitter pod vodstvom Jacka Dorseyja uspjeti pokrenuti njegov novi uzlet ili će za to biti potrebna nova vlasnička i upravljačka struktura, tek treba vidjeti.